Rempedaal RT1150RT verstellen

Hoi,
Rij inmiddels al weer bijna een jaar met veel plezier op mijn RT1150RT. Enige minpuntje is dat het rempedaal te hoog zit. Ik moet mijn voet te ver optillen om mijn voet op het pedaal te kunnen zetten en te remmen.
Is dit pedaal te verstellen of zijn er aftermarket pedalen op de markt met een andere geometrie ?

Groet

Paul

Misschien een idee om gewoon je remhendel te gebruiken?
Ik bedoel: ik heb mijn 1150 nu zo’n 12 jaar en heb de voetrem werkelijk nog nooit gebruikt. Het maakt op een 1150 ook helemaal niet uit wélke rem je gebruikt: beide manieren geven precies dezelfde remvertraging en rem-ervaring :smiley:

Dit het niet uitmaakt of je met de hand of met de voet remt met een R1150 RT , is niet per definitie zo. Kennelijk zijn er verschillende configuraties in omloop. Dat kwam ook al even aan de orde op het forum bij het achter slepend remmen. Je bent een echte R1150 RT adept, getuige je - vanuit bijna total loss toch weer - opgebouwde R1150 RT en je vergist je na 12 jaar gebruik van je eigen machine natuurlijk niet in de bediening van je remmen.

Echter, de R1150 RT die ik had uit 2003 is - in de ABS 3 oftewel I-ABS versie - ook een standaard uitvoering.
Die motor remt integraal bij gebruik van het voetpedaal. Als het remhendel aan het stuur wordt gebruikt, remt de motor uitsluitend aan de voorkant. Slepend remmen met uitsluitend de achterrem is in deze uitvoering dus niet mogelijk, wat best lastig is bij het draaien van korte U bochtjes. Vanuit deze configuratie wordt juist altijd eerst de voetrem gebruikt en wordt de remhendel aan het stuur alleen nog aangeraakt om de remmen aan de voorkant even extra aan te zetten t.o.v. de achterrem.

Lastig als dan het voetpedaal te hoog staat afgesteld en daar zal de vraag van de topic starter vandaan komen?

M’n R1200 RT is precies omgekeerd geconfigureerd, daar wordt integraal geremd met het hendel op het stuur. Met de voetrem wordt uitsluitend achter geremd of de voetrem wordt er extra mee aangezet t.o.v. de voorremmen. Het draaien van korte U bochtjes door slepend achter te remmen is in deze configuratie weer mogelijk. Gelukkig rijd ik nog wel eens verkeerd, anders zou er mos op het pedaaltje groeien.

BMW blijkt nog wel eens te wisselen in de wijze waarop het integraal of half-integraal remsysteem wordt uitgevoerd.
Ik kan je verzekeren dat het ook behoorlijk wennen is na 40.000 km, om over de bediening van de knippers nog maar te zwijgen.

Raar, maar waar.

Oké dan, voor de volledigheid :wink: :

Met de R1150RT (vanaf modeljaar 2001) werd een nieuwe remtechnologie geïntroduceerd in het boxer-assortiment. Het eerder geïnstalleerde ABS II (oa R1100RT) werd vervangen door het integrale ABS, dat beschikbaar was in twee versies, als gedeeltelijk en volledig geïntegreerd ABS. De R1150RT kwam gewoonlijk uit de fabriek met de volledig geïntegreerde versie waarbij beide wielen altijd geremd zijn, ongeacht of de hand- of voetrem bediend wordt (Tijdens het remmen berekend het systeem in milliseconden zelf wat op dat moment de meest effectieve remverdeling is).
Pas helemaal aan het einde van de productie van de R1150RT in 2004 was er een speciaal model in saffierzwart en met chromen onderdelen, dat was uitgerust met het gedeeltelijk geïntegreerde ABS.

Dus heb je een originele (burger) R1150RT…én het is geen saffierzwarte uit 2004…maakt het echt niet uit welke rem je gebruikt.

De discussie gaat intussen naar de ABS uitvoeringen. Ik zie dat niet terug in de vraag. Het gaat om het in hoogte verstellen van het pedaal.
Nu is daar in 2010 ook een vraag over geweest die staat op het forum onder; https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?t=1720
Uit antwoorden aldaar begrijp ik dat het dus wel mogelijk is.

Bij mijn weten kan je het rempedaal afstellen door het borgmoertje op je rempomp los te draaien en de stift uit of in te draaien. Zie tekening.
Remcilinder.JPG

Echt afstellen is beperkt, de verleng-inbus-bout M10 die ik er in gedraaid heb heeft het beste effect om je voet er makkelijker op te krijgen.

Leuk de opmerkingen om alleen het remhandel te gebruiken, doch het gebruik van het voetpedaal in stadsverkeer is fantastisch, wel remmen en gasgeven om een ontspannen manier!!

Hoi iedereen,

Inmiddels opgelost.
Heb het asje dat uit de remcilinder komt, eruit gehaald. Zit niet vast aan de cilinder dus is makkelijke te doen.
Met een tapset de schroefdraad vervolgens een cm verlengd
het asje vervolgens een cm korter gemaakt met de slijptol
een bout die het contact maakt met de microsensor voor het remlicht vervangen door een langer exemplaar
vervolgens alles afgesteld op de hoogte die ik wilde.

Alles werkt zoals het hoort en ik kan mijn voet weer kwijt zoals ik het wil

Groet,

Paul

Een mooie oplossing voor als het pedaal net niet genoeg in te stellen is. Het zal een uitzondering zijn maar we zijn blij dat de oplossing gevonden en vermeld is. _004

had je verlaagde voetsteunen geplaatst ?

Heb wel gezocht naar verlaagde voetsteunen maar niet gevonden. Daarom maar aan het hobbyen gegaan….