Remlicht Topkoffer

Beste Forumleden,

Ik heb een R1200RT LC uit 2014 , zonder centrale vergrendeling
Nu heb ik zojuist de originele topkoffer besteld ( 49 liter) waarop ook de extra remlicht gemonteerd kan worden.
Alleen heb ik daar dus niet standaard een aansluitstekker voor omdat deze gecombineerd is met de centrale vergrendeling.
Weet iemand of er in mijn geval een kabelboom te bestellen is waarmee ik deze toch kan aansluiten ( bv een aftakking vanaf het achterlicht ) of wellicht vanaf een bestaande aansluiting ( ik zie zeker nog een stuk of 4 lege stekker aansluitingen onder mijn buddy )

Alvast bedankt voor het meedenken,


Groet, Ronald.

Bij mij zat er een grote ronde stekker aan de achterkant onder het passagiers zadel, daar moet je de koffer op aansluiten…

Henk7777

Hoi Henk,

Deze stekker heb ik dus niet, omdat ik geen centrale vergrendeling heb ( die ronde stekker is een combistekker voor de topkoffer met centrale vergrendeling )

Ronald, ik zou met een multimeter onderzoeken of er een pin is op die verschillende stekkers die stroomt geeft als je de achterrem bedient. Als je die kan vinden, kun je kijken of je de bijbehorende contrastekker kunt vinden.
Alternatief is de draden van je achterremlicht opsporen, en deze aftappen met bijvoorbeeld positaps. Alhoewel, ik meen me te herinneren van mijn vorige Rt dat deze geen apart remlicht heeft, maar dat het standaard achterlicht wordt gebruikt.

Daar zat ik ook aan te denken, het is een combi achterlicht dus daar zal een remlichtdraad naartoe lopen.
Ik weet alleen niet of de boordcomputer moeilijk gaat doen als ik van die draden ga aftappen.

Het is allemaal led, dus zoveel zal je ZFE daar niet van merken.

Er is ook kans dat het achterlicht maar uit 1 lamp bestaat die minder fel brand als achterlicht en feller brand als het een remlicht is…

Dit betekent dan maar 2 draadjes waar meer of minder spanning doorheen gaat…

Dan kun je de “remlicht draad” dus niet even opzoeken en aftappen…

FF uit elkaar halen en goed kijken is mijn advies…

Henk7777

Ik vond deze link met aansluitinfo over bmw rt’s. Dit is weliswaar voor een ander aanvullend remlicht, maar er wordt ook uitgelegd welke kabels je moet hebben.

https://www.skenelights.com/r1200rt-k1200gt-p3-installation

Dank je wel voor de info, Hans.
Ik ga hiermee aan de slag.

Ik heb zelf een Gifi topkoffer met extra-remlichtset, deze heb ik parallel aangesloten op het gecombineerde rem/achterlicht.
Het gevolg is dat de (led)verlichting van mijn topkoffer altijd brand als extra achterlicht en gaat veller branden als ik rem.
Het verschil is duidelijk te zien.

Kan je aangeven wat je bedoelt met parallel aansluiten.
Ik heb hem op mijn remlicht aangesloten, maar dan werkt het led licht niet

Parallel aansluiten betekent dat je je nieuwe lamp over de bestaande lamp aansluit (dus plus aan plus en min aan min).
Je kunt lampen ook in serie aansluiten (“Achter elkaar”, zoals bij kerstverlichting), maar dat wil je niet.

ParallelSerie.jpg

Hoe wel rekening met de plus en de min.
Bij een gewoon lampje maakt het niet uit waar de plus en min zitten maar bij Led juist wel.

Is er iemand die weet hoe je het remlicht in de topkoffer kan combineren met gewoon licht mt de zelfde aansluiting.
Er zijn ooit dim modules van mototronix op de markt geweest hiervoor maar deze zijn niet meer te verkrijgen.
Misschien heeft iemand een schemaatje om dit zelf te maken.

Groet
Fred

Dag_en_remlicht_schema.jpg
Zoiets?

Doorgaans werken dit soort oplossingen (met een weerstand) niet echt geweldig met LED-verlichting, beter werkt het als je er een schakeling tussen zet dat een PWM signaal met wisselende duty cycle kan afgeven, afhankelijk van de hoeveelheid licht die de LED moet afgeven; dit is ook hoe de helderheid van veel moderne LED zaklampen, auto achterlichten (en veel andere lichten) geregeld wordt.

In principe zou je heel eenvoudig iets kunnen maken met, bijvoorbeeld, een ATTiny85 microcontroller, een paar weerstanden en een FET (en natuurlijk een stukje software), maar daar moet je wel even voor gaan zitten (en je hebt er de kennis en middelen voor nodig natuurlijk).

Nog eenvoudiger zou het kunnen dmv een 555 timer IC, die je een PWM signaal (met, zeg, een duty cycle van 50%) laat genereren, welke wordt overbrugd zodra de rem wordt geactiveerd, zodat de LED 100% van de voedingsspanning toegediend krijgt; dit kost wel iets meer componenten, maar je hebt dan geen software nodig, alleen wat soldeerskills.

Nog meer plug en play (ongetest)?

Neem een eenvoudige 12V LED dimmer (voor bijvoorbeeld LED-strips) met een insteldraaiknop (dus niet met tiptoetsen) en sluit hem aan zoals in onderstaand schema:
TopKofferLED.jpg
Voor diodes D1 en D2 kun je een 1N4001 of iets dergelijks gebruiken.

Als het goed is heb je dan exact hetzelfde resultaat als de modules waar jij het over hebt. :bulb:

De door mij hierboven geplaatste schakeling is door mij en andere al veelvuldig toegepast op een ST1300.

Zelf had ik het soldeerwerk in een lasdoos gestopt omdat ik ook nog andere functies erin gestopt had.

Vele andere hebben de componenten direct aan elkaar gesoldeerd en goed geïsoleerd met tape.

Beide werkt en kan eigenlijk niet kapot.
Mijn ervaring leert dat gekochte kastjes niet altijd bestand zijn tegen het trillen en schokken van een motorfiets.

De componenten kosten bijna niets dus is in mijn ogen het proberen waard.

Maar iedereen mag doen wat hij zelf goed acht natuurlijk.
ST1300 3e remlicht gedempt.jpg
ST1300 3e remlicht normaal.jpg
ST1300 3e remlicht contactdoos.jpg

Ik ga dit zeker proberen.
Dank Marcel

Mijn creatie zoals Marcel had aangegeven. Alleen nog testen.
5 x 6 cm.
De massa hou ik buiten het doosje, omdat mijn led achterlicht toch ook maar een massa kabel heeft.
Maar is maar waar je voor kiest.
E92EAA59-0F77-4CEA-9058-711FCCFEE534.jpeg