Ik heb een week of wat geleden een 850RT loop of sloop gekocht om te kijken of ik die nog kon reanimeren. Ben al een eindje op weg nadat bleek dat de tank een beetje te veel water bevatte heb ik de tank opengetrokken, schoongemaakt en heb er nieuwe peut in gedaan. Daarna check op benzinedruk, was ok, injectoren, helaas 1 overleden. Nieuwe injector erin. Bougies vonken netjes, injectoren spuiten peut, maar helaas wil hij niet starten.
Nu ben ik even gestopt om na te denken en vond het ook even tijd om hier eens te checken of ik dingen over het hoofd heb gezien. Ik denk dat de HES wel in orde is vanwege vonkjes en inspuiting. Ik heb geen apparatuur om compressie te meten helaas. Heb ook de klepdeksels nog niet los getrokken, wellicht is dat de volgende stap, om te kijken of de klepspeling op orde is. Ook andere suggesties zijn meer dan welkom.
Inmiddels wat verder gekomen. Bobine vervangen. Motor startte slecht, maar begon zowaar te lopen na zo lange tijd. Eerst erg onregelmatig, maar nu inmiddels starten en lopen
Wel nog flink blauwe rook. Misschien schraapveren die vast zitten of iets dergelijks?
Ook als ie een tijdje loopt. Vooral als je even gas geeft komt er een flinke pluim naar buiten. En ja, het is een leuk project. Van wanhoop naar victorie
Er is een speciaal goedje dat je aan de olie moet toevoegen, dan vervolgens bloedheet laten draaien, olie verwijderen, spoelen met nieuwe olie en dan nog een keer nieuwe olie meen ik. Beemer Tycoons heeft dat al een paar keer gedaan met succes om koolresten te verwijderen etc. Hij zal wel reageren op deze opmerking …
Ja en nee… Niet ieder motorblok is per definitie geschikt om (chemisch) te ‘flushen’. Er zijn motorblokken die dusdanig nauwe oliekanalen hebben, dat het middel erger kan uitpakken dan de kwaal. Ergens in het blok kan de ‘prut’ losgemaakt worden, om vervolgens een ‘infarct’ te veroorzaken elders in een van die nauwe kanaaltjes. Met name blokken waarbij kleine sproeiertjes de onderzijde van de zuigers besprenkelen ter koeling, kunnen heel problematisch eindigen na een dergelijke flush. (Ik meen dat er bepaalde VAG- en GM-blokken zijn, die er vreselijk gevoelig voor zijn: voor mijn Saab 9-3 wordt het in ieder geval ten strengste afgeraden) . Ik ken de BMW boxer-blokken wat dit betreft niet in detail, maar het is wel nuttig om je eerst in deze materie te verdiepen, alvorens dit spul er blind in te kieperen.
Vaak is een paar keer kort na elkaar (zeg om de 2000 km met veel lange afstanden en hoge bedrijfstemperaturen) wisselen van olie ook al behoorlijk reinigend
Uiteindelijk toch eerst gekozen om er een flink stuk mee te rijden. Na een paar kilometer flink er aan trekken was de rook volledig weg. Toch wellicht schraapveer vast of iets dergelijks. In ieder geval rijdt ie zoals het hoort. Het was een leuk project om te doen, nu wordt het tijd om na te denken wat er mee te doen
Teruglezend zie ik dat ik ook aardig wat vergeten ben te noemen. Heb uiteindelijk de tank vervangen voor een vers exemplaar, startmotor was overleden, die ook vervangen voor een nieuwe. Remklauw rechtsvoor vervangen omdat de ontluchtingsnippel rond was. Qua onderhoud, nieuwe filters, nieuwe olie, kleppen gesteld, remolie rondom vervangen en een remzuiger revisie gedaan van de voorrem. Daar zat sludge in het reservoir ipv olie. Nu alleen nog even kijken of luchtsensor wel goed werkt, torretje geeft wat zwarte rook bij flink gas, dus staat wat rijk.