RDC setpoint

Hallo mede-RTers ,
Het betreft een R1200RT dohc.

Bandenspanning advies 2.5 voor , bij solo mogelijk zakken tot 2.2 bar voor .
Nu staat de voorband op 2.4 bar en geeft RDC de melding dat band te slap is .
Is daarvan dus de minimale waarde 2.5 bar ingesteld ?

Een week geleden heb ik er een beetje lucht uitgelaten (2.6 naar 2.4) om eens te proberen hoe dat voelt, ik vond hem nogal hard vooraan bij het rijden over klinkerwegen.
Die plotselinge drukval op moment van wat lucht laten ontsnappen geeft natuurlijk ook een lek-melding , maar de druk is nu een week en meerdere ritten constant 2.4 bar.

Nou uhhhh , hier loopt het niet echt storm met kennis :nerd: :wink: Big RT Smile

Ik heb geen TPM dus kan niet echt wat zeggen.
Behalve dan dat ik mijn voorbanden ALTIJD op 2,5 zet. Ook met de FJR en de Shadow daarvoor.
Wat zegt die over de achterband? Die zet ik altijd op 2,8 / 2,9
Maar mijn R is wat lichter waarschijnlijk dan jouw RT

Heb je in de handleiding gelezen? Daar staat een uitleg in. RDC compenseert tot op zekere hoogte voor de temperatuur. Kort samen gevat, afhankelijk van de temperatuur moet je meer, of minder, lucht laten ontsnappen.

Als je dan onder de drempel waarde komt, geeft RDC een melding op het display.

Nou uhhhh, ik heb dan eentje van een jaartje eerder, dus net nog geen DOHC. Mijn ervaring (is ook een soort van kennis :smiley: ) is dat de minimale waarde op de voorband niet op 2,5 bar staat ingesteld. Heb ook wel eens wat te hard opgepompt en druk afgelaten zonder problemen, maar dat was meteen en niet na een rit :$ ,
Bij de achterband eens langzaam drukverlies (bout in de achterband) onder het rijden gehad, van 2,8 naar 2,3 bar over 35 km afstand, zónder waarschuwingssignaal.
Geeft de handleiding geen uitkomst op welk drukniveau de alarmbellen gaan rinkelen?
Al eens geprobeerd om de druk 0,1 bar te verhogen, of eerst 0,2 bar te verlagen en dan te verhogen naar 2,4?

Handleiding zegt er eigenlijk niets over.
Dus zoals Siebke het uitlegt ga ik eens wat proberen.
Anders rijd ik een keer langs de dealeRT om eens te (laten) uitlezen wat de setpoints zijn.

Vooralsnog gaat ie terug op 2.5bar

Heb één keer een lekke achterband gehad (R1200RT 2009) en de RDC sloeg aan op 1.5 bar. Normaal staat de banddruk bij mij op 2.6 voor en 2.9/3.2 achter.

:O :angry:
Ik ben er niet helemaal bij volgens mij …
Er stond een (P) in plaats van een (!) , dus geen foutmelding :$
Dit draadje kan dus eigenlijk als onzin beschouwd worden .

Geeft niet hoor . . . :wink:

In mijn ogen is RDC zowiezo de meest onzinnige optie ever.

Het geeft toch niet exact de werkelijke druk aan en heeft derhalve alleen de functie of de band vol of leeg is.

Aangezien je als motorrijder wordt geacht regelmatig je bandenspanning te controleren vraag ik me af wat het nut er van is.

Je band is echt niet zomaar opeens leeg, terwijl je zojuist nog de bandenspanning hebt gecontroleerd? :O

Nou …
Op lange ritten is het toch wel handig als indicatie/waarschuwings-systeem , niet als absolute waarheid.
In en om de kerk heeft het weinig toegevoegde waarde.

In mijn ST1100 tijd met zes motoren een ritje Tarifa Spanje ondernomen , eentje reed er zijn achterband lek , langzaam leeglopen.
Op de geplande dagrit van 800km reed hij deze door steeds lagere spanning helemaal aan gort, gelukkig konden we in Frankrijk een nieuwe scoren.

Niet alleen op lange ritten. Neem meestal de motor voor korte verplaatsingen ipv de auto. Paar weken geleden vertrek ik en na 100m geeft de RDC een alarm. Achter nog 1.5 bar. Ja, de RDC geeft bij mijn 2009 R1200RT de juiste bandenspânning aan. Motor terug de garage in, van kledij gewisseld en auto genomen. Volgende dag achterband gecontroleerd: er zaten 2 dunne lange spijkers in van 3cm. Dus maar 2 wieken gestoken. Dus dat RDC onzin en de meest nutteloze accessoire is, is complete onzin.
Bij dagritten, of deze nu 150km of 500km is wordt de bandenspanning steeds gecontroleerd voor vertrek (2.6 voor en 3.2 achter). Kort of lang, de bandenspanning staat steeds zichtbaar op het dash board.