RDC Foutcode

Misschien heeft iemand antwoord op mijn vraag: Ik heb een R1200RT uit 2010 met RDC. Deze werkt meestal naar behoren, maar af en toe heb ik geen signaal van de voorste sensor. Ik heb de unit met MotoScan uitgelezen en daar zie ik dat er ‘interference’ is op het signaal van de voorste sensor. Volgens mij gebruikt de sensor een 233mHz signaal.
Ik heb een aantal modificaties aangebracht, waaronder Led koplampen en een VSys dashcam. Mogelijk storen deze accessoires ?

Ik kan er niet achterkomen wat die storing veroorzaakt en ik ben nu op zoek naar de plaats van de ANTENNE van de RDC unit, maar ik kan niet vinden waar deze zich bevindt.

Is er iemand die hier licht op kan werpen?

Bij voorbaat dank voor de reacties

Groet, Bas van de Pavert

Gokje: misschien het batterijtje in de wielsensor?

Heb ik ook aan gedacht, maar meestal werkt alles naar behoren. Ook de foumelding wijst op een stoorzender op de 233mHz frequentie. Mogelijk heb ik een aansluitdraad (onbewust) te dicht langs de antenne geleid, waardoor de sensor van het voorwiel niet goed wordt ontvangen.
Ik ga ervan uit dat de voorste en de achterste sensor even oud zijn en dus de batterijen even goed (slecht) zijn. En dan is het opvallend dat ik alleen problemen heb met de voorste sensor.
Als ik weet waar de antenne van de ontvanger zit, dan kan ik misschien de oorzaak vaststellen. Ik vermoed dat de antenne, net als bij auto’s, ergens in het midden tussen de wielen zit.

Gr, Bas

Oeh… in mijn vakgebied hebben we de uitspraak “Assumption is the mother of all f#ckups” oftewel: “Aannames zijn de bron van alle blunders”.

Ik zou eerst alle batterijen vervangen en de batterijcontacten schoonmaken zodat deze corrosievrij zijn: naar verwachting zijn dan je problemen opgelost.

Een LED is puur DC (gelijkspanning) en ik verwacht niet dat deze invloed heeft op het systeem (tenzij slecht aangesloten), van een dashcam verwacht ik ook niet echt straling in het desbetreffende frequentiegebied, maar kan in theorie wel storen (al zou dat dan voor het gehele systeem gelden en niet alleen voor het voorwiel).

Door de extra dingen (LED en camera) tijdelijk even af te koppelen kun je eenvoudig het een en ander uitsluiten. :bulb:

Dank voor je reactie.

Ik ga deze accessoires afkoppelen c.q. de LED koplampen tijdelijk weer vervangen door halogeen, en dan kijken of het probleem zich nog voordoet.

Wat de LED’s betreft: Ja die gebruiken pure DC, maar wat er precies in de drivers gebeurt weet ik niet. Het kan best zijn dat daar met hoge frequentie dingen gebeuren. Er zijn DC-DC converters die op die freq werken.

Overigens is mijn originele vraag nog niet beantwoord:

Waar zit de antenne van de RDC receiver??

Daar heb je inderdaad een punt: de LED driver kan inderdaad een DC-DC convertor bevatten, maar deze werken doorgaans op een paar honderd kHz, niet MHz en ik denk dat harmonischen ook niet in die buurt zullen komen (maar je weet het maar nooit bij producten uit China).

Wat ik begrijp, uit de documentatie op internet, zit de RDC ontvanger gemonteerd op je achterspatbord (onder je buddyseat) en heeft deze geen externe antenne (hoeft ook niet op zo’n korte afstand).
Dit heeft dan natuurlijk wel het gevolg dat, wanneer je batterijtjes naar mate van tijd leger raken, het bereik ook steeds korter wordt en dan merk je het 't eerste bij het voorwiel omdat deze het verst weg van de ontvanger zit (het achterwiel zit praktisch tegen de ontvanger aan).

Dank voor je reactie.
Zoals gezegd, ik ga dit weekend de accessoires afkoppelen en dan testen of het probleem dan weg is.
Wat ik niet weet (en jij wellicht wél): is er een manier om vast te stellen wat de batterij conditie is van de transmitters ZONDER deze te demonteren.
Kun je bijvoorbeeld (na activeren) de signaalsterkte meten (als dat al een indicatie voor de batterij conditie is) Lijkt me fijn als het kan, omdat ik niet zelf de spullen heb om banden te (de)monteren.

Ik heb -net als de topic starter- ook de ervaring dat het signaal van het voorwiel eerst gaat haperen.
Wellicht komt dat omdat de ontvanger boven het achterwiel hangt. Bij dit type RT is het -hoewel BMW vanzelfsprekend weet te melden dat je de complete sensor dient te vervangen- nog goed mogelijk om zelf nieuwe batterijen in de wielsensoren te plaatsen. Op het www kun je wel instructies vinden over hoe dat kan/moet, ook welke knoopbatterijen je nodig hebt. Zelf heb ik er toen zo’n Hotglue pistooltje voor aangeschaft, kost weinig en komt -zo bleek mij- best vaak van pas.
De band hoeft niet compleet van het wiel af om de sensor te demonteren. Aan één kant van de hiel drukken volstaat om de sensor te bereiken. Op deze manier heb je voor weinig geld twee “Nieuwe” sensoren. Kun je weer een tijdje voort.


Groet van Ciske


PS
Voor de LC is bovenstaande niet meer van toepassing want in die sensoren zit een knoopbatterij die niet los te koop is, althans ik heb het speciale model niet kunnen bemachtigen.

Omdat ik in één keer de sensoren wil vervangen (en niet zelf de banden kan (de)monteren heb ik even wat onderzoek gedaan: Het (b)lijkt dat KTM en Kawasaki dezelfde sensoren gebruiken. Deze worden tegen een acceptabele prijs aangeboden. Ik heb vóór en achter besteld. Nog niet ontvangen, maar als ik ze heb, dan laat ik even weten of ze werken en aangemeld kunnen worden. Ik ga proberen ze aan te melden voordat ik ze monteer.
Voor mij is dit een goed alternatief omdat ik dan bij de bandenman langs kan gaan en in één keer klaar ben. Ben dan voor ca $41 klaar (EUR 36). Is wel duurder dan alleen batterijen, maar wel veel gemakkelijker.

Hier de links:

https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a2g0s.9042647.6.2.40294c4dUmsQOL&orderId=99091330716597&productId=32268005176
https://www.aliexpress.com/snapshot/0.html?spm=a2g0s.9042647.6.2.49a64c4dLxXHZp&orderId=99091330726597&productId=32881171599

De links werken wel maar laten me niet zien waarover het gaat. Ik ben wel benieuwd naar die sensoren van Kawa en KTM en de overeenkomsten hiervan met de BMW exemplaren want die zijn -tot de LC- voor en achter verschillend. (Achter met aangebouwd ventiel.) Dus ik kijk uit naar het vervolg van dit draadje.


Succes en gr v Ciske

Hallo Ciske
Werkt deze link wél?

https://www.aliexpress.com/item/case-for-21176-0748-Kawasaki-motorcycle-tyre-pressure-monitoring-system-433MHZ/32268005176.html

https://www.aliexpress.com/item/LARATH-Air-Pressure-Sensor-RDC-Front-7653494-For-BMW-k1300s-k40-Wheel-Sensor/32881171599.html

Ik heb ze nog niet binnen. Ik ben ook benieuwd of het werkt. Wordt vervolgd

Ja deze links werken wel en zo te zien krijg je precies wat je nodig hebt! En inderdaad voor véél minder als bij de Stealer. Ik kijk uit naar het vervolg!

gr v Ciske

Vervolg 1:
Ik heb vanmiddag de sensor voor het voorwiel ontvangen … Productiedatum 07-2007… dus, zoals te verwachten, een lege batterij. Ik heb die inmiddels vervangen. Ik heb een batterij gebruikt met soldeerlipjes, zodat ik een degelijke verbinding kon maken. Het lijkt helemaal gelukt. Aangemeld met MotoScan en een EL50448. De sensor is nog niet in het wiel gemonteerd, maar flink schudden levert een indicatie op op het scherm van de R1200RT. Welliswaar met een waarschuwing, maar de gemeten druk is dan ook 0,0 bar.

Even wachten op de achter sensor en dan naar de bandenzaak om de sensors te plaatsen.
So far,so good

Ik snap het denk ik niet goed meer…nieuwe batterij geplaatst in een sensor die vervolgens gemonteerd moet worden in het wiel…waarom zet je dan geen nieuwe batterijen in de sensoren die je reeds hebt?

Overigens wellicht handig om te weten, de BMW RT heeft geheugen voor 4 sensoren. Kun je de originele er gewoon “In laten staan” en kun je deze monteren zonder weer het inleren toe te moeten passen.


gr v Ciske

Zoals ik al schreef: Ik heb geen mogelijkheid om banden te mon-,de-monteren. Ik moet dus naar een bandenzaak.

Demonteren band, demonteren sensor, monteren band, balanceren.
Dan naar huis om de batterijen te vervangen.
Dan weer naar de bandenzaak.
Demonteren band ,monteren sensor, monteren band, balanceren. Gaat in de papieren lopen.

Daarom gekozen voor deze oplossing. Overigens heb ik de voorwielsensor al succesvol geregistreerd in de ‘B’ set

Na deze exercitie heb ik dus 2 sensoren met lege batterij. Kan ik vervangen door nieuwe batterijen en dan iemand anders hiermee van dienst zijn Big RT Smile

Gesnopen.

gr v Ciske

Hier dan eindelijk het vervolg, ter lering ende vermaek

De BMW voorwielsensor is succesvol aangemeld en functioneert naar behoren.

Maar, helaas, de Kawasaki achterwielsensor krijg ik niet aangemeld. Het lijkt erop dat Kawa een ander protocol hanteert. Bij elke poging om de sensor aan te melden geeft de RDC unit een foutmelding (inleren mislukt). Ik heb helaas geen ID van deze sensor, dus het MOET via de inleer procedure. Ik heb van alles geprobeerd: batterij vervangen, eerst alle registraties verwijderd, eerst een andere sensor ingelezen, inlezen op FRONT,etc.,etc.

Ik ga er vanuit dat het met deze sensor niet gaat lukken, helaas.

Ik vermoed eerder dat het protocol identiek is, maar dat ze een OEM-code meesturen, waardoor ze alleen werken op ontvangers van Kawasaki en de BMW-sensoren alleen op ontvangers van BMW (wikipedia: Direct TPMS).
Die fabrikanten zijn natuurlijk niet helemaal gek, jammer genoeg.

Wellicht is het mogelijk om de firmware te hacken, maar dat is hardcore stuff waar ik me niet aan ga wagen. :$
Het zoeken naar een passend batterijtje voor je oude sensor is dan eenvoudiger (of misschien kun je de batterijen overzetten?)

Vraag bij de dealer of ze een oude voor je willen bewaren (of misschien is hier op het forum iemand die nog een oude heeft).

gr v Ciske

Dank voor het meedenken en de reacties. De achtersensor werkt (nog) naar behoren, dus er is geen haast bij. Ik ga me beraden op de volgende stap. Ik hou jullie op de hoogte.