Ik ben bezig met de aanschaf van een 1200RT van 2005 met ESA.
In dit forum heb ik veel negatiefs gelezen over deze functie en twijfel nu sterk over de aanschaf van deze motor.
Het lijkt er op dat dit systeem weinig voordelen heeft maar alleen grote onkosten met zich mee brengt.
Is deze conclusie terecht en kan dus deze motor beter laten staan?
Mvgr Erik
Nee nee!!! Kopen dat ding en dan van mij de complete set Wilbers dempers en veren overnemen die ik hier nog heb liggen.
gr v Ciske
Kijk, dát noem ik nog eens advies en handel in één posting!
Mijn advies: als de RT goed en aantoonbaar is onderhouden en de prijs is gunstig, gewoon doen. Ik zou mij niet al te druk maken over ESA. Deze is idd te vervangen voor Wilbers of HyperPro. Je krijgt dan een veel betere motor w.b. de vering en dus de wegligging.
Je kunt toch uitproberen of het werkt, vóór je tot koop overgaat? Anders heb je een mooie onderhandelingspositie… .
Om uit te proberen:
Vanuit zitpositie gaan staan (nóóit zittend instellen!!) met de motor tussen je benen en stel dan in op één helmpje en daarna op twee helmpjes met koffertje. Je voelt dan de motor van achteruit omhoog komen (als het goed is).
Al rijdend kun je de instellingen comfort, normal en sport selecteren, dan zou je ook veranderingen in rijgedrag moeten voelen.
Zo niet: een complete revisie kostte mij zo’n € 900,- . Doe er je voordeel mee. Suk6!!
Maar kijk ook of het ABS goed werkt… en/of geen storing aangeeft. Zéker zo belangrijk.
Beste BMWKoe,
Hoewel er veel R1200RT’s van de jaren 2005 t/m 2007 probleemloos rondrijden heeft siebke wel een punt mbt het ABS.
Vanaf eind 2007 heeft BMW (het nodig gevonden om) de R1200RT te voorzien van een beter ABS. Duurzamer en minder onderhoudsgevoelig dan het tot dan gemonteerde systeem. Op diverse fora, en dus ook hier, valt veel te lezen over welke narigheid (en onkosten!) je kunt beleven met de ABS van de eerste serie. Het beste advies is derhalve misschien wel om een RT te zoeken van 2008 of jonger.
gr v Ciske
Terecht opgemerkt dat het ABS van de 1200 van voor 2008 storingsgevoeliger is dan na 2008. Aan de andere kant, ook enige relativering is hier op z’n plaats; er rijden nog veel 1200’s rond van voor 2008 en zonder problemen met het ABS. Zoals aangegeven is goed en aantoonbaar onderhoud erg belangrijk. Dit overigens i.c.m. met het regelmatig rijden.
Verder gaan we weer on-topic over een 1200 met of zonder ESA.
Ik krijg ook al een jaar hoofdpijn van dat ESA, niet omdat ik klachten heb maar meer het vraagstuk wel/niet laten reviseren…
Als je enkel solo rijdt, woon/werk kan je prima zonder ESA denk ik. Als je dan weer solo, dan weer duo rijdt, dan heeft ESA zonder meer meerwaarde tov met de hand de voorspanning steeds aanpassen. Qua ABS: als het finacieel past zou ik zoeken naar een RT jonger dan van 2008. Zit je enkel nog tot augustus 2010 (echte bouwdatum, niet inschrijving) met een tanklint dat wel eens wil muiten…
Zit je enkel nog tot augustus 2010 (echte bouwdatum, niet inschrijving) met een tanklint dat wel eens wil muiten…
Is niet helemaal het geval!
Mijne uit begin 2010 heeft al een geen tanklint meer.
Met andere woorden ze hebben daar een beetje mee aan zitten rommelen.
Zelf de dealer was verrrast dat dit zo óók voor kan komen…
Bij twijfel even in de tank kijken dan kun je het zien.
Ik heb wél de ESA laten reviseren aangezien BMW-dealer er geen raad meer mee wist, althans niet anders dan vervangen. Kwanta costa?
Na de revisie is het eindelijk zo als het bedoeld is.
Mocht ik de verleiding niet kunnen weerstaan om nog een nieuwe aan te schaffen dan zeker geen ESA meer.
BMWKoe heeft eind januari een R1200GS gekocht …
Dat klopt Baird. We laten het topic open staan voor reacties/ervaringen met of zonder ESA.
Ik hoor daar van op, dat er dus ook vroege 2010 RT’s met een vlotter benzine meting rondrijden. Ik kan niet gek ver in de tank kijken overigens.
Qua nieuwe RT zonder ESA: lijkt me wel een uitdaging, een jong gebruikte RT vinden zonder ESA… de meeste van na pak hem beet 2014 zijn afgeleverd met ESA. Vast dat er af en toe iemand was die een RT zonder die nieuwerwetsigheid heeft besteld, maar die zullen niet in grote getalen zichtbaar zijn op de 2e handsmarkt vermoed ik zo maar…
waarom nooit zittend ESA instellen<, ik dacht juist niet rijdend.
Groet,
Richard.
Waarom niet zittend? ik dacht niet rijdend.
Groet,
Richard.
Blijkbaar wordt het stelmotortje dan te zwaar belast, wat tot zchade kan leiden. Meen ook dat gelezen te hebben in de handleiding. Maar ook bevestigd door JJ-suspensions.
Motor niet op de bok of jiffy, jij staand met de motor tussen je benen, de instelling wijzigen van 1helmpje naar 2 helmpjes (+koffertje). Nooit zittend doen!
Een vriendelijk verzoek van uw moderator om vanaf nu weer on topic te gaan over een 1200 met of zonder ESA.
Eilert
Moderator