Ik ben serieus geintresseert in een R1200RT echter hoor er wat gemengde verhalen erover.
Aan de ene kant zit je heerlijk uit de wind, aan de andere kant wordt je in de zomer niet gekoelt.
Mijn vraag, hoe gaan jullie hiermee om?
Kleiner scherm, doorwaai kleding of hebben jullie deze ervaring niet?
Hoor van een collega dat alles boven de 20 graden te warm is.
Ps ik heb me nog niet voorgesteld, dit doe ik als mijn 1e bmw een feit is
Het wordt op ons forum bijzonder gewaardeerd als je bij een eerste posting (ook als je nog geen BMW hebt aangeschaft) je even voorstelt in het topic: http://www.bmwrtforum.nl/forum/viewforum.php?f=43.
Om in te gaan op je vraag: de RT geeft je de nodige bescherming tegen de wind. Deze wind kan 's zomers verkoelend werken. Aangezien je deze minder meekrijgt door de kuip kun je de elektrische ruit laten zakken. Daarnaast kun je inderdaad “doorwaai” motorkleding aanschaffen. Ook zijn er koelvesten in de handel te verkrijgen.
Ik raad je aan een uitgebreide (zomerse) proefrit met een RT te maken. Verder denk ik dat je je niet teveel moet laten leiden door “verhalen”, maar gewoon zelf de proef op de som moet nemen.
Als je eenmaal gaat voor de RT zal deze je vele plezierige kilometers bezorgen.
Dat je het warmer hebt omdat je minder wordt afgekoeld door rijwind, het gebrek daar aan, klopt inderdaad. Aan de andere kant heb je door alle tupperware ook minder last van de hitte van het motorblok. Heb zelf een aantal keren met 35 graden gereden…het is warm ja maar vergeleken met de F800GT van mijn schoonvader prima te doen.
Bij hoge buitentemperaturen, kan het inderdaad warm zijn op een R1200RT.
Vochtregulerend ondergoed scheelt al een slok op een borrel. Daarnaast alle ventilatieopeningen van het pak open zetten , ruit in de laagste stand en regelmatig even stoppen om te drinken helptook al.
Mijn ervaring ook dat het warm kan zijn op de bij zomerse temperaturen.
Dit effect kan worden versterkt door een helm met niet genoeg ventilatie. Ben van een Schubert helm naar een Nolan gegaan en merk dat de Nolan beduidend minder ventilatie heeft. Ik merk dat ik hierdoor veel vaker met het kinstuk open rijd wat ik eigenlijk niet veilig vindt
Wellicht iets om mee te nemen mocht je, de juiste , keuze maken.
afhankelijk. tot +/- 24 graden kan ik nog met mijn rukka pak rijden.Heb voor warme temps een doorwaai jas en zelfs een koelvest (ik rij voor mijn werk een paar km per jaar). En in de zomer als het warmer wordt doe ik de kleine Vstream ruit erop. Eigenlijk nooit echt problemen. Met doorwaai jas afgelopen zomer in sud tirol geweest (noord Italie). Daar hadden ze temperaturen tot 37 graden. Dat werd langzaam toch wel wat warm. Maar in de bergen was het tussen de 25 en 32 graden en dat ging prima
Bij zomerse temperaturen is het altijd warm, in het zwembad, op het terras, in de tuin, op vakantie etc.
En al helemaal als je met helm, pak, laarzen en handschoenen aan stilstaat voor een rood verkeerslicht
Het is in de zomer warm op de RT.
Voor het plezier ga ik in Nederland met 30+ niet meer de RT op.
Als ik op vakantie ben maakt het mij minder uit. Daar rij je bijna altijd door (gebrek aan stoplichten), heb je bergen en stop je regelmatig op een terrasje.
Ik rij zelf het hele jaar door, vanaf een graad of 16-18 rij ik al in mijn zomerpak en zomerhandschoenen. Bij temperaturen boven de 25 zijn zomerhandschoenen al te warm door het gebrek aan rij koeling.
Vizier staat boven de 15 graden altijd open, vaak wel met zonnevizier naar beneden.
Als je een mooi weer rijder bent, is het misschien ook raadzaam naar iets te kijken met wat meer rijwind/koeling. Voor het hele jaar door (inclusief vrieskou) is het goed tot zeer goed te doen!
Bij 30+ rij ik liever in het koekblik met de airco aan. In de winter maak het mij niet uit behalve als er pekel op de weg komt en/of het glad wordt.
Op kou kun je je beter kleden dan met warmte.
Maar net als vandaag is het nog lekker op de RT hoor, leek wel lente
Ik heb een doorwaaipak aan bij die temperaturen en een koelvest maar het probleem is dat het alleen maar lekker door waait op een naked bike en niet achter het scherm van een RT. En een koelvest koelt na ongeveer een uur ook niet meer.
Daarnaast zorgt je hoofd/hals voor ongeveer 40% verkoeling.
Dan helpt het niet als je een helm op hebt, zeker niet als je de hele dag met de motor onderweg bent.
Mee eens, rijd bij die temperaturen dan ook met kinstuk opgeklapt (is wel minder veilig). Koelvest na 2 uur eventueel verversen. Geef toe, 25 graden is fijner, maar in mijn beleving is 30 nog leuk.
Voor de warmere dagen, voor mij + 20 graden, heb ik een lichtgekleurde doorwaaijas en motorjeans waar ik ook die spaarzame bloedhete dagen per jaar mee rijd. Het scherm laat ik dan iets zakken voor een wat verkoelend briesje en het vizier op een kier (voor de veiligheid nooit geopend). Bij lage snelheden/stilstand, en in de bebouwde kom gaat het scherm helemaal naar beneden en het vizier volledig open. En ja, ook ik kom dan nat bezweet thuis. Voor het overgrote deel van het jaar ben ik gewoon enorm blij met alle windbescherming van de motor en de textiele kleding mét of zonder inritsbare voering. Draag wel altijd dezelfde halfhoge motorlaarzen.
Volgens mij heb je daar een heel sterk punt van de RT. -top-
En ja, doorgaans red je het met onderstaande. Voor de zeer warme zomerdagen is er inderdaad het koelvest of de doorwaai motorkleding. Voor de zeer koude winterdagen is er naast de wintervoering ook nog de thermo onderkleding. Alles verder aangevuld met handvatverwarming en een aantal van ons beschikken ook nog over zadelverwarming.
Kortom de Reise Tourer van BMW maakt zijn naam absoluut waar als de ideale woon-werk/tour motor. Topicstarter Helnas is in zeer korte tijd overtuigd en is sinds gisteren de eigenaar geworden van een RT. -top-