Correctie; er is wel meer aan de motor af te stellen, maar dat moet dan via de computer.
Zo is het toerental met behulp van de juiste diagnosehard- en software in te stellen.
En zo zijn er nog wel meer “adaptations” (calibratie-cycli) die noodzakelijk doorlopen moeten als je bij de
zaken gedaan hebt, rond de;
- motor of versnellingsbak
- gashuis
- versnellingsensor
- TPS
- Lambda sensor
- brandstof injectors
- verandering in of rond het brandstof-systeem, brandstof-filter, luchtfilter, drukverdeler, brandstofpomp, druksensor e.d.
(dit heb ik echt niet van mij zelf, maar exact wat de diagnose-software aangeeft)
De standaard motor is perfect af te stellen zonder de “onzin” van dergelijke weerstands-tuning.
Alleen helaas heeft men, of niet de tijd, of niet de expertise, of niet de goede spullen om dat nauwkeurig(er) te doen.
Die powerkits en dergelijke is niets meer dan een hype die gestuurd wordt omdat niet ieder de aandacht geeft of laat geven de motor bij problemen of bij reguliere onderhoud daadwerkelijk aan te pakken.
Omdat de boxer om milieutechnische eisen redelijk arm af gesteld staat, luistert het onderhoud nogal nauw.
Als er in de keten ergens achterstallig onderhoud is, of iets is niet nauwkeurig genoeg afgesteld, ga je dat bemerken.
Zelfs de kwaliteit van de brandstof bemerk je.
Mijn mening is dat het totale onzin is, het is symptoombestrijding en geen oplossing van het probleem.
Sorry dat ik het zo hard zeg, maar na vele uren bij Kenny te hebben mogen vertoeven en de vele probleemgevallen die hij heeft opgelost, lees het forum er maar eens op na, ben ik vrijwel overtuigd dat jou probleem ook gevonden en opgelost kan worden, ook zonder die weerstandstuning.
Dat je motor er iets lekkerder door loopt, bestrijd ik overigens ook niet, maar het is in mijn optiek geen oplossing voor een probleem.
En vandaar mijn taart-weddenschap.
Maar goed, ik ga hier niet een discussie verder houden, jij hebt jou mening, en ik de mijne.
Punt is in ieder geval dat het begin van dit draadje, het afslaan van je motor niet goed is, en dat dient de aandacht te krijgen.
Als jij tevreden bent met jouw oplossing, ben ik heel blij voor jou.