R1150RT Cylinderkop rechts vervangen

Hallo,

Wie kan mij helpen. Mijn uitlaat tapeinden zijn afgebroken en uitboren is ook mislukt. Ik ga nu de cylinderkop vervangen. Nu zag ik een knappe cylinderkop van een R1100RT op internet staan bij Boonstra met hetzelfde typenummer 1342008 alleen staat er R5 achter in plaats van R7A. Kan ik deze monteren ? Wat betekenen de R5 / R7A nummeringen eigenlijk ?

Alvast bedankt,

Ed
1342008-R5.PNG
1342008-R7A.PNG

Ik zou er echt in moeten duiken maar ik zou geen cilinderkop van een R1100 op een R1150 zetten. De ‘R’ betekent waarschijnlijk OF een Release waarbij er iedere keer weer iets anders (kleins) is veranderd (=modificatiestandaard) OF de gietmal waar specifiek deze kop in gegoten is.

De R1100 heeft een ander slagvolume dan de R1150: is dat alleen slag of ook boring, de compressieverhouding voor beide modellen kan anders zijn en deze wordt bepaald door het volume van de verbrandingsruimte in de cilinderkop. Klep diameters/boringen kunnen verschillen zo ook hoe ver de kleppen geopend worden, karakteristiek van de nokkenas kan anders zijn waardoor beide koppen zich anders gedragen tijdens de verbranding en dit een onregelmatig loop kan veroorzaken.

Mijn advies: breng je eigen cilinderkop naar een motorrevisiebedrijf en laat hun de afgebroken draadeinden er uit halen, zo bespaar je je zelf een heleboel mogelijke ellende achteraf.

Hi Bert,
Hartelijk dank voor je reactie en advies. Ik ga op zoek naar een revisie bedrijf.
Gr, Ed