R1100RT stationair hoog

Ik heb sinds november een R1100RT uit '97.
Toen ik deze kocht liep hij al hoog stationair.
Deze winter heb ik hem een grote beurt gegeven, koppeling vervangen, lucht/oliefilter vervangen, kleppen gesteld, gasklephuizen gereinigd ( geen speling) , bougies en ga maar door, ook de gaskabels vervangen en alles loopt nu soepel en staat niet te strak.

Nu hij weer in elkaar zit, rijd hij uitsteken, maar ik krijg het stationair niet lager geregeld als 14-1500 toeren.
Rubbers nagekeken tussen gasklephuis en cylinder, is goed.
Synchroon stellen lukt wel maar toeren blijven hoog.
Zie geen blauwe lak aan de aanslag-schroeven, maar dat kan ook de leeftijd zijn.
Heb het forum al afgezocht, maar weet niet goed meer wat nu te doen, ik lees ook dat je niet aan de aanslag-schroeven mag draaien.

Heeft iemand nog een idee?

Groet, Roland

Zou het valse lucht kunnen zijn? Met een beetje remreiniger spuiten aan beide gasklephuis, of hoe heten die dingen eigenlijk, als het toerental dan verder oploopt is er een pakking lek.

Als je heel zeker weet dat de gas- en chokekabels niet strak staan en de gaskleppen goed afsluiten: heb je de accu toevallig losgehad?

Dan moet je de MOTRONIC weer even inleren:

• Contact aan, maar niet starten
  • Gashendel rustig een aantal keer (een keer of 2 á 3 is genoeg) van volledig gesloten naar volledig open draaien
  • Motor starten

Lekke inlaatrubbers laten hem juist slechter lopen.

Ik denk dat de gas- en of 'choke’kabel toch een beetje te strak staan, er moet echt bij afstellen van het stationair lekker speling zitten op de kabels bij de gaskleppoelies.

De messing bypass-stelschroeven volledig verwijderen, de schroeven schoonmaken, de poorten goed schoonmaken ( Brakecleaner), doorblazen met een compressor, monteren: volledig aandraaien en pakweg 1,5 omwenteling weer uitdraaien (check je Haynes manual o.i.d.)

Verder zou de spanning die de TPS op de linkergasklep te hoog kunnen staan: die verteld dan aan de Motronic dan er meer gas gegeven wordt dan in werkelijkheid wenselijk is, het gevolg is een veel te rijk mengsel en dus hoger stationair. (check je Haynes manual o.i.d. voor de juiste spanning bij gesloten gasklep ( = op de aanslag van de blauwe schroefjes)).

Zo zijn er mogelijk nog wel een paar, maar ga eerst deze maar eens controleren.

Jen hebt een motorfiets van 26 jaar oud en waarschijnlijk geen idee van de historie van het ding en wie allemaal met ding aan het knutselen is geweest: Back to the Basics en van daaruit weer opbouwen,
Succes Big RT Smile

Deze man had ongeveer hetzelfde probleem, en zijn afvinklijstje is misschien interessant: https://www.bmwsporttouring.com/topic/96599-r1100rt-high-idle-issue/
Als je even googelt op bmw r 1100 idle speed (too high) passeert er ook wel een en ander waar misschien iets nuttigs bij zit.

met remmenreiniger geconstateerd dat er een rubber tussen de cilinder en het gasklephuis lekt.
Rubbers zijn nu vervangen, kost wat maar dan heb je ook wat. Maar dit geeft geen verbetering.
Motronic en TPS op nieuw gesteld maar wat me ook opvalt is dat de schoongemaakte en van nieuwe o-ringen voorzien lucht stelschroeven nauwelijks reageren.
Gaskabels zijn allemaal nieuw en voldoende speling.
Halgever is eraf geweest maar dis had ik afgetekend, dus op dezelfde plek weer terug. Echter hij liep al hoog stationair toen ik 'm kocht.
Ga ik dus nakijken of die goed staat, zou dit ook met stroboscoop kunnen??

Ga wel ook met de link van MaartenGS aan de gang, wordt vervolgd dus…

Groet, Roland

Het feit dat hij niet reageert op de verstelling van de bypass schroeven lijkt te wijzen dat de gaskleppen bij stationair al te ver open staan, ergo: er is mogelijk al eens aan de blauwe schroefjes gedraaid. OF beide bijpass kanalen zitten volledig dicht gekoekt waardoor er zo wie zo geen lucht door heen kan en heeft met daarom ooit aan de blauwe schroefjes gedraaid …

Zoals ik al eerder zei heeft lekkage van de inlaatrubbers juist het effect dat hij niet hoog stationair draait, het mengsel wordt te arm. Zelf heb ik ze destijds op mijn R1150RT ook vervangen, inderdaad erg duur maar hij liep een stuk beter daarna en pakte goed op van laag toeren.

Beste Bert en alle anderen,

Dank allen voor de nuttige tips!
Aanzuigrubbers tussen gasklephuis en cilinderkop beide vervangen.
Ook de o-ringen van gasklep assen vervangen. Deze zagen er ook slecht uit terwijl er geen speling op de busjes was.
Liep beter maar nog niet echt.
De “Zero=Zero” afstelling gedaan en de motor loopt nu 110 toertjes p/m, Pakt goed op en loopt mooier rond.

Nogmaals dank voor alle hulp en advies.

Groet,
Roland Selders

R1100RT, K100RS, R100

Top!! Veel rijplezier!
Big RT Smile