R1100RT start niet

Hi allen, ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen met mijn niet startende R1100RT…

Voorgeschiedenis:

• Ik heb 4 maanden geleden ( :cry: garantie net een maand verlopen) betreffende motor gekocht bij de dealer, was een altijd goed dealer onderhouden motor (onderhouden bij een andere vestiging van zelfde bedrijf), gekocht bij 107k km.
  • Ze moet helaas buiten slapen, ik heb geen mogelijkheid tot binnen stallen.
  • Ik heb er sinds ik haar in bezit heb geheel probleemloos 3000km bij gezet, ~2 dagen per week woon-werk + een aantal langere ritjes.
  • Afgelopen 3 weken ben ik op vakantie geweest, dus heeft ze stil gestaan (buiten).
  • Bij terugkomst start de motor niet meer. Startmotor draait rond. Benzine pomp draait. Maar gaat niet lopen. Leek wel een paar keer bijna te willen (een paar plofjes), maar niet meer dan dat.
  • Aangezien 3 weken stilstand dacht ik gelijk aan de accu. 3 weken zou normaal denk ik goed moeten gaan, maar goed, ik weet niet hoe oud die accu is. Dus gelijk maar een nieuwe motobat besteld, gezien ik in de winter ook door wil rijden, en dus een goede accu toch wel nodig dacht te hebben.
  • Maar, nieuwe accu geïnstalleerd, zelfde probleem. Geeft nu ook geen enkele aanzet tot willen starten meer - alleen startmotor en pomp draaien rondf.

Waar moet ik beginnen te zoeken?

Meestal is dat de hallgever. Zoek maar eens op dit forum

Ja, halgever probleem had ik al eens voorbij horen komen. Is er een eenvoudige manier om dat uit te sluiten?

Als de startmotor goed rond draait, en dat geef je ook aan, blijft er een brandstof of een ontstekingsfout over.
Geen vonk zou je moeten kunnen ruiken. De ingespoten benzine wordt namelijk niet verbrand.
Ruik je niets dan kan het toch een brandstof probleem zijn maar de hall sensoren kunnen dit ook zijn.
De hall sensoren sturen zowel de bobine (via de motronic) als de beide injectoren aan.
Omdat hij ploft zal er dus af en toe wel een sturing zijn.
Het eenvoudigste is een bougie er uit draaien (of een losse bougie) en op een kabel aansluiten.
De vonk zou regelmatig moeten vonken tijdens het starten.
Als die onregelmatig is dan met grote zekerheid de hall sensoren.

Ik had het niet beter kunnen zeggen: zoek op het forum naar de term “FreekC”, dan heb je de belangrijkste topics wel te pakken. _004

Dank! Dan klinkt het alsof het grote kans inderdaad de halsensor is… :cry: En dat is niet iets wat ik zelf buiten op de stoep ga doen, dus dan vrees ik dat ik hem toch bij de dealer achter moet laten. Hoop dat die iig snel plek heeft, want ik ben er wel voor woon-werk van afhankelijk…

De losse platen zijn te reviseren. (FreekC) Dat zal de handelaar dus niet doen. Het is een redelijke klus maar voor iemand die niet bang is voor klussen wel te doen. Alles moet er wel even af om er bij te komen. De stekker zit namelijk onder de tank weg gewerkt. Mogelijk dat er een forumlid in jouw buurt je daar wat verder mee kan helpen.

https://www.youtube.com/watch?v=OtIHSIvEQEw

Ja, reviseren zou me zelf best lukken denk ik. Maar ik heb de motor nodig voor woonwerk, en als ik er zelf mee ga hobbyen duurt het langer - en het gebrek aan een garage om binnen te werken houdt me ook tegen om grotere klussen aan de motor zelf aan te pakken.
Maar ga de dealer wel vragen of ze me de oude halgever terug willen geven. Dan kan ik die zelf nog weer reviseren.

Als de dealer daarmee instemt zou dat mooi zijn. Dan zou ik wel een gereviseerde plaat halen bij FreekC. De oude plaat moet wel ingeleverd worden maar mogelijk kan je daar op voorhand al de “nieuwe” verkrijgen. Wel is het van belang te weten of er een ronde of rechthoekige plug op zit. Standaard zit er veel vaker een rechthoekige plug op bij de r1100rt. FreekC zit overigens op het BMW GS forum.

Nou hij loopt weer! Was inderdaad de halsensor. Heb de oude helaas niet terug kunnen krijgen van de garage, want die willen ze zelf reviseren. Maar, desondanks tevreden klant, want, ze hebben het onder garantie verholpen, ondanks dat die net een maand verlopen was, zonder dat ik daar zelf uberhaupt over begonnen was. Dus pluimpje voor moto hengelo _004

Altijd goed. Onlangs heb ik de hallgever preventief op mijn 1100 laten vervangen. Dit om (elektrische) storingen in de toekomst te voorkomen.

Als ze hem zelf reviseren dan heb je vermoedelijk dus ook nu een gereviseerde plaat. Op zich zelf geen probleem want de opgeknapte platen worden meestal voorzien van dezelfde onderdelen. Het probleem van defect gaan is vaak een regelmatige hogere temperatuur. Lang stationair draaien zorgt er voor dat de bedrading maar ook de plaat warmer wordt dan gewenst is.
Heel mooi dat het gelukt is en nog mooier is dat ze dit onder garantie hebben afgehandeld. Dit zijn bedrijven die nog weten wat service is.

Grote kans dat er nu dan dus een gereviseerde in zit inderdaad. En als ze dat met de juiste draad doen, dan zal die beter zijn dan de originele, dus ik klaag niet :wink: Maar goed, geen idee of dat inderdaad is hoe het gaat. Zou me ook niks verbazen als ze een adresje hebben waar ze dat naartoe sturen a la freekc. Ze komen het probleem iig wel vaker tegen, want ze waren even in verwarring toen ik mijn motor ophaalde welke ik kwam halen :confused: stond namelijk (on)toevallig nog een R1100 waar de halsensor van vervangen was (een GS) :stuck_out_tongue:

Mooi man, fijn dat het zo is opgelost! _004

Zelfs als ze de Hall-sensor zouden repareren met de originele soort bekabeling, dan zal het waarschijnlijk nog wel eventjes duren voordat hij weer problemen gaat geven: de oude heeft er tenslotte ook 24 jaar over gedaan. :wink:

Fijne service van jouw garage. _oo_

Een dergelijk antwoord heb ik ook aan @norton gegeven. Goede kans dat de hallgever de levensduur van de motor overleeft.

De conclusie is dus dat zo’n 1100 een ongekende levensduur heeft op de hallgever na.

Hey,
Ik ben bezitter van een bmw rt1150 (2004) onlangs tijdens het rijden stilgevallen, omdat ik op reserve stond dacht ik tja pech benzine op… helaas niet het geval. Dan maar uitgelezen(motoscann) foutcode Halsensor. Nieuwe geplaatst en juist gezet met lichtbakje en vonkt. Nog steeds niks…injector uitgehaald verstuifd geen benzine alhoewel dat de pomp gaat…nieuwe gestoken nog steeds niks. Dan gecontroleerd of de pomp geeft door de injector eraf te halen en deze geeft debiet. Moet ik mss ergens tussen de relais gaan zoeken? Alle tips welkom

Grt
Erwin