Goedemiddag!
Inmiddels voorgesteld in een ander topic, en dan kunnen we hier ermee door gaan
ben 29jaar en al even motorrijder
Wat ik in huis heb gehaald is een bordeaux R1100RT van 07/07/1997.
Waarom? doe nu 50km enkel naar het werk met heel wat snelwegkmās en die naked bikes zijn dan toch niet zo handig
de RT is voorzien van handvatverwarming en grote koffers.
wat gaan we doen?
-Strobo lampjes verwijderen (ooit gedient in een wielerwedstrijd) (done)
-Koffers terug zwart maken (done)
-Eens goed onder handen pakken (uit elkaar en poetsen)
-Verlichting aanpakken (voorlicht naar led/xenon, witte pinkerglaasjes zetten, verstralers zetten en ooit een led achterlicht (verschrokken van de prijs!!!))
-Usb lader voorzien voor mijn telefoon in het bakje
-Optisch wat verfijnen (carbon tankklepje, carbon kroonstuk bescherming, carbon bougiekapjes?)
-Ander kleurtje geven, waarschijnlijk zwart
-Cruise control hendeltje toevoegen
-Vering veranderen (jezus zo hard! ik heb al regelmatig gekeken of ik niet gewoon op een platte band aan het rijden was! mijn CB1000R reed op dat vlak zelfs comfortabeler)
-Hoger scherm (ik kijk net op de bovenrand, en ik vind dat de originele het beeld nogal hard vervormd) (iemand een idee? nedplex vs hornig)
-Korte rem en koppelingshendel, als ik hier niet aan kan wennen.
-Stalen remleidingen
strobos onder de oliekoeler nog aanwezig
configuratie waar hij het meest in gaat buitenkomen, zonder zijkoffers
heel vuil en vettig! zelfs een verzameling steentjes mee
bouwpakket!
uitlaat ervan onder halen is voor deze avond. gisteren aan begonnen, maar wat een ramp!
net als die 2 kleine plaatjes met vinnen aan de cilindersā¦grrr!
qua motorisch ga ik er wel vanaf blijven, want ik heb jou thread gelezen it is chinese to me! raar, want ben zelf een technieker⦠maar ben helemaal niet thuis in de boxer/ RT wereld.
ondertussen is de RT in grote lijnen gepoetst onderin, alle overdraad is eraf. uitlaat is er onder uit. deze gaat nog een klein beurtje krijgen
denk eraan om alleen de voorste bochten te doen, en een directe lijn te maken (dus zonder pot)
iemand dit al ooit gedaan? ook vind ik de velgen van een 1150 zeer mooi passen deze?
als ik zo ergens een cheapo setje op de kop kan tikken, kan t wel eens zijn dat ik t doe
Je wilt het gedeelte wat het geluid van de motor mede dempt er tussenuit halen waardoor je in de problemen komt met de wetshandhavers (politie) en er een WOK melding op wordt gezet bij de Belgische RDW. Je verandert namelijk een wezenlijk onderdeel van het uitlaatsysteem.
Ik zou dus per definitie afzien van onderstaande actie . . .
Ik ken de wettelijke regels voor aanpassing van motorvoertuigen en inrichtingseisen voor BelgiĆ« niet, maar je gaat een ongelooflijke bak herrie creĆ«ren. Als je in Diest je motor start, hebben ze er in Kortrijk waarschijnlijk weet van⦠Een ding is duidelijk: de motor voldoet na modificatie van de uitlaat, zoals geschetst, in elk geval niet meer aan de CE-typegoedkeuring op basis van geluidsproductie en dat kon je wel eens wat vervelende administratieve problemen met justitie en verzekeringsmaatschappij gaan geven. En ik vermoed dat je buren ook niet echt enthousiast zullen zijnā¦
Hm wij hebben in belgie toch geen keuringsysteem?
Rdw bestaat niet en (nog) geen keuring voor motorfietsen.
Origineel systeem blijft wel bij de motor⦠Dacht meer aan een systeem zoals beschikbaar voor de gs1100 van leovinci en dergelijkeā¦die gaan ook rechtstreeks van cil naar einddemper.
Hmā¦de cb900 heeft ook alleen 2 einddempers, en hier in de kelder staat menig porsche en een amgā¦weet je, ik ga het testen! Ik laat het weten, en dan weten we allemaal meer
Je wilt een modificatie (aanpassing) doen op het ooit goedgekeurde uitlaatsysteem van de motor met de daarbij geldende geluidseisen. De bijkomende geluidsoverlast als gevolg van deze aanpassing zorgt er voor dat je aandacht vraagt en krijgt. Deze (negatieve) aandacht ga je niet alleen krijgen van je medeburger, maar ook van de politie. Deze laatste gaat daar ook in Belgiƫ ongetwijfeld een actie op zetten . . .
Zit in die ādoosā niet de katalysator (of was die nog niet aanwezig in de 1997 modelserie?). Als je die weghaalt, krijg je wellicht problemen met het motormanagementā¦
Kortom, eerst even nadenken voordat je de slijptol erin zet!
Overigens, wat betreft geluidproductie: ik denk dat de einddemper daar het grootste aandeel in heeft. En: alles wat je rond ziet (hoort!) rijden hoeft daarmee nog niet legaal te zijnā¦
Geen sensor aanwezig dus gok op de '97 nog geen management aanwezigā¦zou zowieso niet beginnen slijpen aan dezeā¦maar wel een aftermarket demper zoekenā¦
De āboxā als onderdeel van het uitlaatsysteem heeft wel degelijk een dempende werking. Net als de einddemper overigens. Haal je de box weg, dan zal het geluid beduidend toenemen.
Lijkt mij een wijs besluit. Zo behoud je bovendien het originele uitlaatsysteem.
Wil je toch een andere, dan zijn er idd aftermarket dempers te verkrijgen (en als je het mij vraagt met de nadruk op ādempersā ).
ben zelf ook al aan het terugkomen van de beslissing. aangezien het ook een RT is, en deze dient om rustig mee te rijden. niet om āstoerā mee te doen haha
waarom ik het wel zou doen? die box weegt een ton! en heeft zijn beste tijd toch wel gehad vind ik. straks eens goed onderhanden nemen!
aan het motormanagement gaat dit inderdaad komen, ook al zit er geen sensor op, mede doordat de tegendruk verandert/vermindert. de flow wordt beter, en de ecu kan hier waarschijnlijk niet dadelijk zelf mee overweg. waardoor je āarmerā gaat draaien dan gewenst. mijn redenering dan. als ik hem goed krijg, laat ik hem zitten. staat hij me niet aan, gaat hij eronderuit, of voor een beter exemplar, of voor een andere demper.