Mijn R1150RT krijgt een fijne grote beurt, kleppen worden gesteld, alles wordt weer netjes gesynchroniseerd en er komen wat kleine aanpassing aan het rijwielgedeelte zodat we straks helemaal klaar zijn als het voorjaar begint.
Bij het demonteren van de zijkappen zag ik echter dat dit waarschijnlijk de eerste keer in pakweg 14 jaar was dat er achter de schermen is gekeken…
Met andere woorden, het motorblok zou best wel eens een professionele poetsbeurt kunnen gebruiken.
Ik zoek bij mij in de regio (postcode 2965) een professioneel motorpoetsbedrijf die voor een redelijke prijs mijn blok kan reinigen (dus geen hobbyist met een hogedrukreiniger…)
Kuipdelen, velgen e.d. kan ik zelf wel maar blok is me net wat te spannend (en lastig).
Iemand suggesties ?
Gr. Pieter-Jan
Ik denk dat nou net die professional begint met de stoomcleaner .
Het motorblok reinigen is ook niet echt eenvoudig. Voordat we in de garage de stoomcleaner hadden werden de motorblokken met Jizer ontvetter en een bokkepoot zuiver gemaakt. Even laten intrekken en daarna met een tuinslang of lage druk afspuiten.
Daarna werd het de stoomcleaner en de zeep werd toen niet gebruikt maar het deel zeep werd vervangen door dieselolie.
Met de kennis die ik nu heb zeg ik dat een stoomcleaner niet geschikt is voor onze motoren maar okay voor een crossmotor.
Maar zelfs al is het blok zuiver dan nog steeds zal er op een aantal punten de lak vanaf zijn dus echt mooi is het dan niet. Maar bij een RT zie je al veel minder blok dan bij mijn motor.
Als je echt met een poetsapparaat aan de slag gaat zal er ongetwijfeld nog wat meer lak loskomen wat nu nog blijft zitten terwijl het al wel gedeeltelijk los is.
Je wil natuurlijk een blok wat er net als dit blok ook redelijk zuiver uit ziet
Een professioneel motorpoetsbedrijf zal nooit je motor schoonmaken met een stoomcleaner. Op je windscherm en tegenwoordig ook op de lak van veel motoren zit een folie tegen krassen. Door de hitte word deze weggeblazen, of verkleurt. Een keer met een stoomcleaner over een Suzuki of Harley en alles is verkleurd.
De beste manier om je blok schoon te maken is eerst de motor afspuiten met een hogedrukspuit. Daarna droogblazen met een luchtspuit.
De cilinders kun je het beste schoonmaken met Belgom of een ander licht schuurmiddel. Je kunt de gedeelten tussen de koelribben het beste schoonmaken met een doekje met belgom er op, gewonden om een plastic spatel. Je carter maak je schoon met WD-40 op een doekje, en daarna spuit je het in met Total Bike Care, waarna je het uitwrijft. Je oliekoelers spuit je eerst in met iets dat ontvet, maar geen laagje achterlaat. (Dus geen remreiniger) daarna spuit je drie keer licht, zwarte uitlaatconserveringslak er op. Zorg wel voor een doekje zodat de lak er niet aan de andere kant er uit komt.
Als je je motor ergens wil laten poetsen, zou ik het laten doen door iemand waarvan je weet dat hij je aardig vind, en dat hij het een leuke klus vind. De kwaliteit van werken in de motorbranche kan soms wat variëren.
Waar wij wonen is een hogedrukspuit en een stoomcleaner hetzelfde ding. Het blok is gewoon gelakt dus kan je gewoon poetsen op de grote vlakken. Wat voor folie zit er op lak bij motoren?
Heb ik nog niet gezien zo’n folie op de lak. Ik heb mijn BMW niet meer gezien de laatste maanden. Door de whiplash nog niet kunnen rijden helaas. Maar zo gauw ik ga rijden ga ik wel een filmpje maken .