Hallo toppers, alvast fijne kerstdagen en een tip 2025. Sinds vorige week werkt het kilometerteller systeem niet meer. Ik heb de juiste naam niet vandaar " systeem".
Ik heb de kabel gecheckt bij het aansluitpunt voorwiel met een schroevendraaier en zie en voel beweging op de teller. Ik zie het nokje bij het wiel niet draaien als ik het wiel een slinger geeft. Wat kan ik doen om eea weer aan de gang te krijgen? Dank
Vermoedelijk is het “wormwieltje” dat in de teller-aandrijver zit versleten en moet vervangen worden.
Voorwiel moet er dan even uit.
je kunt een 2e hands bestellen bij: https://www.baboon.eu/nl/onderdelen/mke=bmw/mdl=r+1100+rt+r1100rt/prt=teller-aandrijver.
Of er 1 bij de dealer bestellen.
Henk7777
Met grote zekerheid is, zoals Henk al aangeeft, het worm wieltje dan stuk. De reden is vaak een zwaar draaiende kabel. Hierdoor wordt de kracht op het wieltje groter en dus ook de slijtage. Kabel dus zeker even lekker smeren. Let wel op dat de overbrenging van het nieuwe exemplaar wel gelijk is. Er bestaan namelijk meerdere verhoudingen doordat er ook andere velg maten zijn. Ik dacht dat de verhouding op het huis stond maar weet dat niet zeker.
Dank jullie… dus als ik het goed begrijp zou dat nekje moeten draaien als ik het wiel slinger? Puur voor mijn beeldvorming
Dank jullie… dus als ik het goed begrijp zou dat nekje moeten draaien als ik het wiel slinger? Puur voor mijn beeldvorming
Ja, dat klopt; dat nekje neemt de kabel dan mee en brengt de beweging over naar de tellerpartij
Als je goed in de kabel kijkt, dan zie je dat daar juist een sleufje inzit; deze valt over het nokje.
Top, en is de aandrijven makkelijk zelf te plaatsen ?
Voor een monteur is het zeker gemakkelijk. Voor iemand die durft te sleutelen en voorzichtig te werk gaat is het goed te doen. Voor iemand die nog nooit een sleutel aangeraakt heeft zou ik er niet aan beginnen.
Als je het voorwiel er zonder geweld uit kan krijgen is het monteren goed te doen. In de BMW documentatie staat vermeld hoe te demonteren
Wat belangrijk is dat de unit goed in de inkepingen geplaatst wordt zodat deze niet kapot gedrukt wordt en in de inkeping valt op de voorvork.
En wat ik al eerder aan gaf… kijk naar de verhouding van de vervangende unit.
Dank dat geeft de burger moed
eerst topkoffer er op met gewicht erin zodat het voorwiel los van de grond komt…
dan remklauwen losmaken en van de schijf afhalen, om de velg niet te beschadigen bij lostrekken, daar eerst even op de velg tape plakken.
dan wiel-as losmaken en eruit trekken.
wiel valt eruit en je kunt de meenemer wisselen…(doe er wel een beetje vet in bij het wormwiel)
nu weer alles terugbouwen…
Succes.
Henk7777
Ik zou hem eerst eens inspuiten met WD40, mogelijk lost dat wat vuil op, waardoor hij los komt.
Sleutelen kan altijd nog.
Super tips allemaal dank dank dank
Potkrikje onder het blok werkt ruim zo goed!
Maar kan omvallen bij een onverwachte beweging van de motor… en dan heb je een probleem…
Ik zeg altijd… safety first…
Maar een ieder moet doen wat hij zich goed bij voelt.
Henk7777
Komt goed dank fijne dagen
Ik gebruik altijd een miniliftje onder het blok. Superstabiel en veilig.
Aandrijfmechaniek èn de tellerkabel vervangen!! Zit er inmiddels bijna 30 jaar in, mag wel een keertje.
Heb het zelf al eens voorbij zien komen …