probleem bij gsm/navigatie op mijn r1250rt

Hallo iedereen,
Ik heb een 1250RTmet tft-scherm. Probleem is het volgende: als ik de navigatie van BMW gebruik, wordt mijn Gsm warmer dan normaal. Bij warme t° voldoet de ventilator in het schuifje en gsm erin, niet voldoende. Na een tijdje valt de navigatie uit en ontvang ik op de GSM de melding dat alles wordt afgesloten op de GSM door oververhitting. Uiteraard valt de navigatie dan uit. Wanneer die dan afgekoeld is, lukt alles weer als normaal tot die weer te warm wordt. Gsm is een Samsung S.

Ik moet wel zeggen, als de Bmw-navigatie werkt, (als :exclamation: :exclamation: ), is het wel een prachtig systeem. Ondertussen is het model zeker 3j oud en is het navigatie-probleem nog steeds niet opgelost. Ze zijn er mee bezig, zegt de dealer dan. Ondertussen staat vast dat het nieuwe model ook met dergelijk navigatie systeem zal uitgerust worden ondanks het feit dat ze “er mee bezig zijn”.
Als ik de dealer dan aanspreek over het bijplaatsen van een externe navigatie (Zumo XT2) maar het tft traling afgeeft zodat er geen satelietontvangst is, antwoordt hij me doodleuk “ze zijn er meer bezig”

Nog iemand die dit probleem heeft?

Ik heb een 1250RT en gebruik een Zumo XT al een aantal jaren. Ik gebruik een stuur steun en heb nooit last van dat het satelliet signaal weg valt.
Ik heb meerdere keren de BMW navigatie geprobeerd maar het wifi signaal ( en dus de kaart op het scherm ) blijft wegvallen.

Is dat dan ook een rt met tft scherm? Ik dacht dat de problemen zich voordeden door het tft scherm

Heb je dan het buisstuur geïnstalleerd zodat je de gps hierop kon klemmen?

Het TFT display drukt het satelliet signaal weg, als, zoals bij mij de Zumo vlak boven het TFT op een beugel geplaatst is.
Mijn oplossing is een metalen plaatje wat onder de Zumo zit en het gehele TFT scherm afdekt.

De warmte van de GSM wordt mede veroorzaak door het laden via de inductielader van de BMW. Daarnaast is de GSM hard aan het werk voor de navigatie. Zelf heb ik dit (warmte) verminderd door de GSM (IPhone) aan een kabeltje te leggen. Het USB laadpunt zit er toch. Nu wordt hij niet zo warm meer dat hij uitschakelt.

Deze morgen de bmw-app verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Hierdoor moest ik terug de kaarten downloaden. Daarbij heb ik enkel de kaart van België gedownload ipv. gans Europa. Daarna heb ik een rit van meer dan 100km gereden zonder dat de verbinding wegviel. Ok, de gsm voelde warm aan maar niet heet. Anders was hij oververhit en had hij toch afgesloten.
Omdat ik er van overtuigd ben dat het probleem van afsluiting hem zit in de warmte van de gsm, heb ik het idee van Joop gevolgd en mij een korte haakse kabel besteld. Dan kan ik stoppen met de gsm te laten voeden door de draadloze en hem te laten voeden door het bestelde usb kabeltje.
Ik houd jullie verder op de hoogte mochten er zich ontwikkelingen voordoen

Toch te triest voor woorden dat je zulke noodingrepen moet doen om het spul werkend te krijgen en te houden! -naughty-

Een Carplay oplossing lijkt me het meest waardevol. Telefoon heb je bij je, kan ik de zak blijven en de navi instructrice toetert de te rijden weg door. Ideaal in de auto, ook op de motor?

Ik gebruik het in mijn auto, maar let wel op dat de (Google maps) navigatie nogal wat energie vreet. :bulb:
Daarom zet ik mijn telefoon tijdens gebruik in de auto altijd op de QI-lader op het dashboard.

Dat je niet ineens met een lege telefoon zit, na een dag toeren… :$

De problemen zoals geschetst herken ik. Toen ik mijn motor 3 jaar geleden bestelde waren deze al bekend. Om die reden heb ik toen maar meteen een Zumo XT gekocht en via mijn dealer een bevestiging daarvoor. En inderdaad bleek na levering dat de ontvangst zeer slecht was. Oorzaak: straling van het TFT scherm. Hiervoor uiteindelijk twee goede oplossingen gekregen; Of de Zumo verder van het TFT scherm monteren of een metalen plaat ter afscherming. Na wat experimenteren werd het dus de metalen plaat. (zie https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?t=17766 en https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=53702&hilit=BMW+R1250)
Tot op heden voldoet deze oplossing prima, al moet ik zeggen dat ik de laatste tijd veel gebruik maak van MRA in combinatie met een Carpuride W702 Scherm waarop Android Auto draait.

Het probleem met het warm worden van de telefoon tijdens het gebruik en het opladen herken ik ook. Navigatie kost gewoon de nodige capaciteit van de telefoon die daardoor warm wordt. En ook het opladen genereert warmte. Tot nu toe heb ik echter nog maar één keer gehad dat de telefoon er mee op hield vanwege oververhitting. De ventilatie in het vakje is bij mij voldoende gebleken tot op de ene zeer warme dag. En ja, als de buitenlucht een hoge temperatuur heeft dan zal deze weinig koelen. Volgens mij maakt het dan ook niet uit of je draadloos of bedraad oplaad. Ik heb een paar maal de telefoon tijdens het gebruik in de topkoffer opgeladen met een accupack. Ook toen werd de telefoon erg warm. Wat wel kan schelen is of de telefoon in een beschermend hoesje zit of niet.