Deze week een vrij plots uitvallen van mijn R1200RT 2008, dit tijdens een rustige tourrit met droog weer.
Ter plekke een injector losgehaald, maar deze gaf gewoon brandstofpulsen. Na toch nog een startpoging slaat de motor aan. Maar loopt zeer onregelmatig en slaat vrijwel direct weer af. Intussen al wel een fors rookgordijn onverbrande benzine uit de uitlaat. Met de motor terug rijden naar huis (5 km) was onmogelijk. De motor door mijn zoon laten ophalen.
Helaas ben ik niet in het bezit van een GS-911, maar wel van een aantal losse sensoren e.d.
Dus eerst maar eens de nokkenassensor vervangen door een beslist wel werkend exemplaar. Resultaat: geen enkele verbetering. Vreemd is overigens wel, dat als ik met losgenomen connector geen enkele verandering heb in het lopen van de motor.
Vervangen van de staafbobines van de centrale bougies door exemplaren van een beslist goedlopende R1200 gaf ook geen enkele verbetering. Ook met de oude staafbobines krijg ik best wel een redelijke vonk (zelfs met een oude bougie waarvan de electrode ruim 2 mm zijn opengebogen). Wat wel opvalt is (bij losse bougie tegen massa) dat de vonken een wat onregelmatig ‘stotterend’ patroon geven, dit zowel voor links als rechter cilinder.
Krukassensor heb ik nog niet kunnen vervangen. Ik mis net enkele millimeters om de sensor uit het carter te halen, moet dan eerst de dynamo iets omhoog zien te lichten. Wel even de connector van deze krukassensor losgehaald, maar dan start motor echt helemaal niet! Dus het lijkt mij dat deze sensor wel goed is.
De gasklepschakelaar op het linker gasklephuis, de pingelsensor en de motortemperatuursensor heb ik niet bekeken, hier verwacht ik niet de oorzaak van zo’n slecht lopen.
Verder uiteraard wel nieuwe bougies, maar gezien de storing: een plots uitvallen van de motor, verwachtte ik ook hier uiteraard geen oplossing. Ook de inlaatIuchttemperatuur vervangen door een nieuw exemplaar (uit mijn onderdelenkistje).
Mijn vraag is uiteraard: wat is hier aan de hand?
Mijn idee van mogelijke oorzaken: - geen goed ontstekingsignaal (welke pickup is dit, de nokkenassensor of de krukassensor?), ECU kapot.
Zou uitlezen met GS-911 hier meer duidelijkheid kunnen geven. Wie zou mij hierin kunnen helpen (uiteraard tegen vergoeding, ik woon tussen Leiden – Schiphol).
Ps
Sorry dat ik op dit forum weinig actief was (de RT gaf weinig problemen). Voor mijn huidige R1200RT, heb zo’n 10 jaar met een K1200LT gereden, was op dit oude forum wel redelijk actief.