Heren,
Sinds kort een R1150RT
heb deze gekocht met rammel in de bak.
Deze is samen met de koppelingplaat inmiddels vervangen.
Daarbij heb ik ook de gehele uitlaat gedemonteerd gehad.
Die is netjes weer teruggebouwd.
Ik heb m ook laten synchroniseren vorige week.
Nu merk is dat de motor bij terug schakelen en als ik het gas dichtdraai zeer regelmatig ploft in de uitlaat.
De uitlaat is gasdicht.
Bij het terugbouwen van injectoren etc ben ik ook niets geks tegengekomen.
Wie heeft een idee wat een mogelijke oorzaak kan zijn offf…
hoort dit gewoon.
Ik zou beginnen met nieuwe bougies en kijken of er een goede vonk aan die bougie komt. Geen valse lucht langs je injectors of ergens anders bij gasklephuizen?
Ik kreeg het ploffen ook wel bij mijn R1100R. Goed synchroniseren en iridium bougies erin en hij word veel beter. Heel soms had ik nog een beetje maar meestal na wat stadsritjes. Dan waarschijnlijk ook wat meer vervuiling op de bougies.
Ool op de 1150 zit er een lucht temperatuur sensor. Deze zorgt voor een aangepast mengsel van brandstof afhankelijk van de aangezogen lucht. Naarmate de lucht kouder is wordt er meer brandstof ingespoten. Als deze sensor een te hoge waarde heeft of los ligt dan heb je dus een overvloed van brandstof die mogelijk dus pas in de uitlaat ontbrand. De ploffen dus. Kijk ook even of de KFR aanpassing hier tussen zit. Deze zorgt er voor dat er meer brandstof wordt ingespoten. Die er dan tussen uit halen. Meet voor de zekerheid even de sensor om een defekte sensor uit te sluiten.
Klopt helemaal. Om KFR weg te drukken werd/wordt daar tussen vaak een extra weerstand geplaatst om de sensor een ander bereik te geven. Als de lucht kouder is wordt er namelijk meer brandstof ingespoten. Als die aanpassing er tussen zit zou ik eerst die verwijderen. Het ploffen is een onvolledige verbranding. Dit kan ook ontstaan door een overmatige hoeveelheid brandstof. Er zijn nog meer mogelijkheden die het ploffen veroorzaken zoals een verkeerd ontstekings tijdstip of een te kort aan lucht tijdens het afremmen op de motor. (gasklep/regelmengelschroef)
Een stroboscoop en een dubbele vacuüm meter zijn dan de instrumenten die je nodig hebt om daar te zoeken.
Het Ploffen is voorbij.
Ik heb alle klemringen van af het luchtfilter totaan de gaskleppen goed aangedraaid.
Lucht filter vervangen.
Alles is weer zoals t hoort -top-