Zo iets verwacht je eerder in Frankrijk, dan in Nederland.
Daar zijn ze gek op bureaucratische regeltjes.
Sterkte er mee en ik hoop dat ze het licht zullen zien en de regel afschaffen.
Dan heb je straks nog minder parkeerplaatsen.
Als je mag betalen mag je ook verwachten een volwaardige parkeerplaats te krijgen.
En die motoren van ons zijn niet de kleinste.
Tjsa, het zat er wel in . . . . ik ben regelmatig met de RT in Amsterdam en laatstelijk stonden er al 2 parkeervrienden bij mijn motor, die op de stoep stond, te kijken waar ze het bonnetje achter moesten plakken. Ze zochten kennelijk naar de ruitenwisser . . . .
De conversatie . . . (ik begin)
Mooie motor he . . .
“Jazeker, maar eigenlijk mag dit niet, hoor” . . . Wat mag ik niet? Ik parkeer mijn motor hier al 40 jaar en geen haan die er naar kraait . . . .
“nou, u moet een parkeerkaartje kopen” . . . om op de stoep te staan? . . .
“ehh, nee, u moet in het parkeervak gaan staan” . . . . in het parkeervak? . . .
“Ja dat klopt” . . . maar dan gooien de automobilisten mij motor omver omdat ik een plek voor een auto in beslag neem . . . .
“is dat gebeurd dan?” . . . . ja, € 1.000,= schade. Ik kijk dus wel uit. Wat zou uzelf doen? . . . .
“eh, tsja, em, eh” . . . . Nee, hoor helemaal niet lastig; gewoon op de stoep gaan staan dus. Ik sta hier toch niemand in de weg, zeg zelf maar. . . .
“Emmmm, (onderling overleg door de heer en dame) u heeft wel een beetje gelijk dus voor deze keer zien we het door de vingers”. . . . Nou, dankuwel hoor . . . .
Dus ook in Amsterdam leeft deze mentaliteit al onder de parkeerkoddebreiders . . . . _002
(Gelukkig kun je je er hier nog uitl.ll.n . . . . )
Maar ik vrees dat het straks echt over is voor ons . . . .
Blijft wel de vraag; waar laten we onze parkeerticket dan, die voor een ieder weg te grissen is?
Van RAM-Mount (en anderen) heb je al zgn. toll-ticket houders, tax-disc houders, e.d. om op de motor te monteren.
Ik ben ook bang dat er een tijd zal komen dat we er aan zullen moeten geloven.
Vooralsnog is mij geleerd dat het voor een motor verboden (!) is om op een betaald-parkeren plek te staan bij de meeste gemeentes.
Sommige gemeenten die parkeergelden heffen hebben in de plaatselijke verordening staan dat op betaald parkeerplaatsen (dat kunnen parkeervakken zijn) alleen motorvoertuigen met meer dan twee wielen mogen staan.
Behalve in parkeervakken die deel uitmaken van een blauwe zone (parkeerschijfzone), en de borden dat ook als zodanig aangeven.
Wordt wel een probleem zodra je een zijspan hebt, want dan ben je formeel voor de wet ook meer dan 2 wielen.
En er zijn ook gemeentes die speciale parkeervakken hebben voor voertuigen met 2 wielen.
BTW, je krijgt ook geen bekeuring v.w.b. het parkeren, maar een “Naheffing Gemeentelijke Belastingen.”
En inderdaad, ik zag in Amsterdam de parkeermeters ook staan waar je het kenteken dient in te voeren.
Kwam volgens mij inderdaad geen bonnetje meer uit tbv achter de voorruit, wel een kwitantie.
En voor de rest zal je als motorrijder bij elke gemeente van tevoren moeten controleren wat de regels zijn voor wat betreft het parkeren van je motor.
Bijvoorbeeld via G00gle en dan “motor betaald parkeren {plaatsnaam}”
Je mag met een motor overigens niet in een parkeervak staan. Dat is voorbehouden aan voertuigen met ten minste drie wielen. En op de stoep staan mag ook niet. Dus laat die geitenbreiers dan maar aanwijzen waar ik mijn motor moet neerzetten!!!
Ik heb ook jaren in Amsterdam gewoond. Toen ik mijn eerste motor kocht (2006) heb ik gebeld met de gemeente met de vraag wat ik moest doen qua vergunning oid. Antwoord was dat ik geen vergunning kon krijgen want een motor mocht(!) niet in een parkeervak gezet worden. Prima zei ik lichtelijk verbaasd dan moet ik hem dus op de stoep zetten of zoiets? Eueu nee zei de mevrouw dat mag ook niet… Maar waar moet die dan? … stil …
Ik ben al een tijdje weg uit ams maar over het algemeen geldt dat op de stoep prima is maar dan wel op een doordachte manier (niet blokkeren natuurlijk). Ben ook bang dat er een moment gaat aankomen dat we moeten betalen…