optie "Confortknipperen" blijft niet aanstaan

Ik denk niet dat je kan en mag stellen dat jij iets gemist hebt Erik, echter fabrikanten delen deze informatie niet met klanten. Wanneer een fabrikant dit wel doet snijdt deze zich alleen maar in de vingers. Wat als blijkt als er letsel is ontstaan door falen van een veiligheidssysteem.

Laten we voorop stellen dat een software-update een verbetering moet brengen. Door de complexe systemen wordt een update testen echter een crime. Een gemiddelde BMW motorfiets heeft ongeveer negen ECU’s, communiceren over Canbus en hebben een andere prioriteit. Probeer dan maar eens twee identieke motoren naast elkaar te zetten. Dezelfde opties en dezelfde hardware. Ook dit laatste punt is essentieel, omdat de hardware leveranciers ook wijzigingen maken. Als dit toch gelukt is, dan gaan de op beiden motoren precies dezelfde handelingen uitvoeren, de informatie die hier uitkomt is een gedeelte van de test. Laten we dit de statische test noemen en deze is gelukt, vervolgens gaan we een dynamische test uitvoeren…… Ik was al bij punt twee afgehaakt, dit is gewoon niet te doen.

Ik geloof wel dat er statisch getest wordt, de uiteindelijke dynamische test wordt voor de klant gedaan. Problemen die hier naar boven komen worden door de Dealer en fabikant in een “Problem and Measures management Aftersales” systeem gemeld. Deze informatie die hierin staat mag niet met klanten gedeeld worden. Hier staat echt een schat van informatie in, daar kan je wel wat weekjes voor uittrekken.

Er is in het voorbeeld een probleem ontstaan na een update. Als de klant dit aan de Dealer meldt en deze de melding in het systeem plaatst, dan komt het uiteindelijk bij de fabrikant. Zo’n melding wordt zeker opgepakt, laat ik vooral positief blijven. Wat echter wel een probleem is met communicatie, er wordt niet gemeld en/of er wordt niet gelezen. Samengevat, we sluiten ons af voor informatie. In de tijd dat deze communicatie van de fabrikant naar de Dealer nog schriftelijk ging (op papier) kon je haast wel stellen van 75% van de meldingen niet bij de monteur aankwam, ik spreek (helaas) uit ervaring. De werkplaatschef had hier gewoon geen tijd voor. Of daar nu wel tijd voor is, laat ik in het midden……

Dus als ik jouw schrijven goed interpreteer, zeg je dat er zoveel complexiteit in de digitale systemen van onze motorfietsen ingebouwd is dat de samenwerking van de diverse componenten slechts uitsluitend aansluitend aan de productie, en eerste ingebruikname, te waarborgen is en dat er tijdens de levensduur van onze brommer, als gevolg van aanpassingen, updates en bugfixes, een tombola van problemen kan ontstaan die falen daarvan in de hand kunnen brengen. Zeker als er ook nog individuele aanpassingen door de gebruiker mogelijk gemaakt zijn?

Gisteren is softwareversie K001-24-11-512 uitgebracht, wellicht is hiermee het probleem opgelost.

Wil je mij alsjeblieft uitleggen in welke relatie ik deze software moet zien.
Is dit de ECU versie? En in welke relatie staat dat dan tot de TFT software (of de software van ABS unit)?
Aan mij is namelijk steeds, door de dealer, verteld dat dit verschillende componenten zijn met verschillende software
Maar ik denk eerlijk gezegd dat jij meer van de ICT geheimen weet/begrijpt dan de dealers :slight_smile:

Ik ga mijn best doen om het duidelijk te maken, wellicht ga ik te snel of sla ik stukken over. Mocht het niet duidelijk zijn of zijn er vragen na het lezen, laat het horen.

De TS heeft een probleem met het “onthouden van een instelling” van de knipperlichten. Dit is ontstaan na een software-update. Als oorzaak wordt de KOMBI ECU aangewezen. Als “bewijs” is er met andere eigenaren softwareversies uitgewisseld. Ik denk dat ik het zo juist samenvat.

Ik ben toen in de discussie gekomen met de mededeling dat de softwareversie van de TFT eigenlijk nietszeggend is. Ik sprak toen dat dit de bluetooth versie was. Achteraf niet helemaal juist, volgens mij heeft een RT ook WIFI. Laten we het daarom houden op “communicatie met externe apparaten-versie”.

Zoals een andere gebruiker aangaf is het I-level van belang, dit is juist. Dit is de software waar de acht (of meer) ECU’s op draaien van de motorfiets. Bij een software-update worden alle ECU van hetzelfde I-level voorzien. Dit gebeurd ook als er maar één ECU daadwerkelijk ge-update is. Bij het starten is er namelijk een check: “zijn alle ECU’s aanwezig EN hebben ze dezelfde softwareversie”.

Nu zou je denken dat een probleem, als het niet onthouden van een instelling, veroorzaakt wordt door de software in de KOMBI ECU. Dit is echter zeer onwaarschijnlijk, omdat deze instelling namelijk door de BCO ECU wordt geregeld. Het kan echter ook nog dat een andere ECU roet in het eten gooit. ECU’s communiceren namelijk over CANBUS. Ook hebben we te maken met prioriteit in de communicatie. Dit laatste leg ik even uit.

Neem een ABS sensor, deze geeft informatie aan de ABS ECU over toerental van het wiel. Deze informatie wordt ook gebruikt door de BCO ECU (na hoeveel met het knipperlicht uitzetten, ESA ECU, KOMBI voor de snelheidsmeter. Je kan je indenken dat de snelheidsmeter een lage(re) prioriteit heeft dan het ABS.

Nog een punt om even te bespreken is de software-versie van I-level. Voorbeeld in de huidige versie: K001-24-11-512. Dit dien je als volgt te lezen:

K001 is het chassis. De R1250RT valt hieronder. Globaal alle LC boxers.
24 is het jaar
11 is de maand. Alleen het getal 03, 07 en 11 wordt gebruikt.
512 is de versie

De I-level versie van jouw motor kan je uitlezen met bijvoorbeeld Motoscan, GS911 en ISTA.

Ik raad jullie echt aan om problemen zoals deze bij de dealer te blijven melden. Deze heeft contact met de fabrikant en de dealer wordt prima hiervan op de hoogte gehouden… als deze de weg weet in het meldingssysteem.

Heel erg bedankt voor deze duidelijke uiteenzetting.
Waarschijnlijk vertel je de helft van wat je er over weet. (en dat is goed zo)
Maar in mijn actieve tijd als IT Manager zei ik meestal; Jij moet er mee werken en ik hoef het alleen maar te begrijpen _004
Nogmaals dank!

Duidelijk verhaal Edward, hartelijk dank _004

Een heldere uiteenzetting!

En nu maar hopen dat BMW Motorrad meeleest en het probleem snel oplost!