Je ziet het steeds vaker . . . . vluchtstroken die tijdens drukke uren worden vrijgegeven voor het verkeer . . . . de zg Spitsstrook.
Prima initiatief, niets mis mee . . . . maar . . . . mag je dan, als je deze strook wilt gaan berijden (bestuurders moeten tenslotte altijd rechts houden) de doorgtrokken streep straffeloos overschrijden? De vluchtstrook wordt dan immers een rijbaan . . . .
ā¢10. Mag ik over de doorgetrokken witte streep rijden? Hoe werkt het in- en uitvoegen op de spitsstrook?
Ja, als de spitsstrook open is mag men over de doorgetrokken streep rijden. Bij een geopende spitsstrook is de afstand voor het in- en uitvoegen kleiner. Als de spitsstrook dicht is, mag het verkeer daar niet rijden. De strook fungeert dan als reguliere vluchtstrook. Op dat moment geldt dan ook dan men niet over de doorgetrokken streep mag rijden.
Ja natuurlijk, wat heb je er anders aan?
De vluchtstrook op de A13 bij Rotterdam kun je alleen bereiken en verlaten door over een doorgetrokken streep te rijden.
idem bij Voorburg op de Utrechtsebaan/A12, afslag Binckhorst/Voorburg.
OK, duidelijk, de wetgever zelf zegt dat āHET MAGā, maar hoe heeft de wetgever het dan geregeld?
Is er een AMVB, KB artikeluitbreiding? Waar kan ik mezelf dan op beroepen in geval van onenigheid of ongeval?
Ik kan dat nog steeds niet vinden . . .
Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.
Het eerste lid is niet van toepassing als:
a. de streep wordt overschreden om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
b. aan de zijde vanwaar men de streep overschrijdt een onderbroken streep is aangebracht;
c. zich een doorgetrokken streep bevindt tussen rijstroken voor verkeer in tegenovergestelde richtingen en aan de rechterzijde van de doorgetrokken streep een onderbroken streep is aangebracht;
d. zich een doorgetrokken streep bevindt tussen een rijstrook en een fietsstrook, voor bestuurders die ingevolge artikel 10, tweede lid, de fietsstrook mogen gebruiken._