Hoi, ik ben sinds een half jaar in het bezit van R1100RT. Hij rijdt fantastisch, alleen bij het terugschakelen wil hij nog wel eens knallen . Nu lees ik van alles over afstellen/syncroniseren. Graag zou ik dat zelf willen proberen, maar heb er een beetje een hard hoofd in om er zo maar aan te beginnen. Is er misschien iemand, die mij dit kan laten zien hoe dit in zijn werk gaat.
Pierre,
We houden 1 of 2 keer per jaar een tech-dag waar je onder deskundige begeleiding zelf aan je motor kan sleutelen. Een van de geliefde en meest nuttige klussen voor je RT is het zelf afstellen van je motor (kleppenstellen en synchroniseren). Ik weet niet wanneer de volgende gepland staat (de deskundige begeleiding zit enigszins in de lappenmand) maar houd dit forum in de gaten.
Je kan ook even bij Kenny horen.
Die stelt je fiets dan goed af en je kan gelijk kijken hoe hij het doet. (is niet gratis natuurlijk)
Filmpje of foto maken is geen probleem. Kan je het volgende keer zelf.
Als Peter en ik de mitella’s en de rollator niet meer nodig hebben hebben gaan we in het voorjaar weer aan de gang met een TechDag.
Als Kenny voor jou om wat voor reden geen optie is en het voorjaar te ver weg kun je ook een keer naar mij in Breda kunnen komen om via de Novib-methode te ondergaan hoe het moet en hoe mooi het resultaat kan zijn!
Afgelopen weekend mijn 850 weer netjes afgesteld ( begon ook weer af en toe te knallen). Het rijd weer heerlijk. Het verloop sluipt er langzaam, en dus bijna onmerkbaar in. Totdat het wat begint te knallen bij gas-dicht. Dat zijn voor mij de “reminders” om aan de slag te gaan. Dan merk je pas weer het verschil.
Als ook Breda (Baird) geen optie voor je is ben je in de achterhoek van harte welkom ( maar dat is ook een eindje tuffen voor je).
hoi, bedankt allemaal voor jullie reactie. Graag zou ik de Novib methode van Bert wel een keer mee willen maken. Misschien kunnen we hier een keer een afspraak voor maken. En het hoeft natuurlijk niet voor niks. Als ik het eenmaal en keer gedaan heb, weet ik wel waar ik op moet letten de volgende keer.
Dat gaat bij de boxer motoren vrij gemakkelijk ( je kunt er iig makkelijk bij). Met een half uurtje kun je het goed gesteld krijgen. Wel dien je de spelingen te meten bij een motortemp van max 35 graden ( oftewel met een koude motor). Als je naar Bert rijdt is het afkoelen het langste “werk” Maar ik denk dat hij je wel door die tijd heen l*lt
zaterdag de kleppen gesteld. ik had de handleiding(kleppen stellen voor dummy,s) gebruikt. het viel me 100% mee. nu nog syncroniseren(Ton zou een keertje langs komen), en dan is het gebeurd. al bij al valt het allemaal reuze mee. iedereen bedankt voor de informatie