Op zoek naar een R1100RT

Hallo allen,

Mijn naam is Niels, nieuw hier op het forum. Woonachtig in het mooie Gelderland onder Nijmegen. Sinds een tijd op zoek naar een tweede motor, naast mijn Honda Blackbird. Deze mag met een soort vervroegd pensioen, en wordt alleen uitgelaten bij mooi weer. De term sport/toer is bij mij meer de definitie sport geworden(ook zo afgesteld, vering e.d.) Heel leuk, maar ik wil een tweede motor waar ik rustig mee kan toeren (en rustig kan rijden). De keuze is gevallen op een -1100- . Eigenlijk compleet onverwacht.

Nooit gedacht aan deze motor en bij toeval staat er eentje bij mij in de buurt. Ik compleet ontwetend maar eens gaan kijken. Veel mensen in de motor kring zweren bij BMW, en als Subaru fan spreekt een boxer mij wel aan.
Nou goed, dit was een van de goedkoopste op MP, en behoeft wat werk. Ik heb gereden, de ABS knipperde, de koppeling was zo goed als op (slipte een keer) en ik hoorde een gierend geluid uit de bak (wat geen kwaad kan las ik). De verkoper kende de motor verder niet (was inruil), dus geen geschiedenis. Een beurt nodig. Al met al, ik vond het een hoop werk om gelijk mee te starten. Tijdens een proefrit wel verliefd geworden op het karater en stuurgedrag. Uit de wind, makkelijk en wendbaar, koppel en relaxed. Dus de short-list is nu 1 geworden (wel zo makkelijk). De zoektocht gaat weer verder, ik zoek met een klein(er) budget. Als iemand nog een tip heeft, ik hoor het graag.

Tot een keer op een meeting o.i.d.

Groet

Allereerst alvast welkom bij de club en gefeliciteerd met je goede voorgenomen keuze. _004

De R1100RT is een fijne fiets, maar er zijn een aantal dingen die onverwacht duur uit kunnen vallen.
Slippende koppeling alleen kan je al €1000 armer maken (als je het uitbesteed) en een defecte ABS (knipperende lapjes) kan ook flink in de papieren lopen.

Goedkoop kan dus duurkoop worden, zeker bij BMW want het zijn echt overheerlijke fietsen, maar daar zijn de prijzen ook naar. :$

Op dit moment staat Marktplaats vol met R850RT, R1100RT’s en R1150RT’s in verschillende prijscategoriën (door de corona-crisis kom je er maar moeilijk van af op dit moment; het heeft mij ook maanden gekost en ben flink omlaag moeten gaan met de prijs), maar ik denk dat je beter 200km verder kunt rijden voor een fiets met net vervangen koppelingsplaten en goedwerkende ABS, dan dat je in je omgeving blijft en een fiets neemt waar veel aan mankeert. Of hij moet écht zo goedkoop zijn, dat de reparatiekosten het verschil compenseren (of je moet zelf de mouwen op willen en kunnen stropen). :bulb:

Maar goed, dat is allemaal mijn mening en ervaring… er zijn er veel meer hier. :wink:

Dank!

Gelukkig ben ik redelijk handig, we hebben de beschikking over een motorbrug en genoeg gereedschap (en sleutelen is leuk :smiley: ). Dus er mag best wat aan mankeren. Alleen om gelijk te beginnen met een waslijst, daar zat ik niet op te wachten. Dus ik ga rustig zoeken naar iets er tussenin, dat past in het budget.
Verkopen is nu lastig in de crisis inderdaad, mijn buurman heeft zijn shadow al een tijd te koop staan en komt er niet van af. Wel genoeg biedingen via marktplaats natuurlijk, maar geen enkele reactie of mensen die serieus bieden. Voor mij als potentieel koper wel een voordeel misschien, ik ga rustig op zoek en ondertussen hier alles meelezen.

Hallo Niels,

Van harte welkom op ons mooie RT-forum en veel succes met je zoektocht naar een mooie -1100- . We horen vast wel welke het geworden is. We hebben er een speciaal topic voor ingericht:

https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewforum.php?f=14 _004

Wellicht ook handig om dit topic (voor aankoop) even door te lezen:

https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=63&t=5366

-groet-

Eilert

Welkom Niels,

Zelf zou ik nooit een motor kopen waarmee zoveel mis is. Ik ben voornamelijk een rijder en geen sleutelaar. Kleine projectjes ga ik niet uit de weg maar het is zeker niet mijn hobby. Wel heb ik een enorm respect voor de mensen die het wel aandurven.

Ik ben benieuwd wat je aankoop gaat zijn. Welkom _004