Te lezen op Nieuwsmotor is dat ook in Duitsland de motorrijders bezig om het wettelijk mogelijk te maken om tussen de files door te rijden, ze vragen ook ons om hun petitie te ondertekenen en in te sturen.
extra:
Er wordt ook gemeld dat motorrijders in Duitsland vrijgesteld worden van de tolbetaling mocht die door gaan.
Er zijn daar nog maar enkele dwarsliggers maar de meesten gaan keurig aan de kant.
Ook in NL heb je van die ‘hufters’ die je de ruimte niet gunnen, dus daar zit 't 'm niet in.
Klopt.
Maar van de andere kant zijn er ook motorrijders die denken dat ze het recht hebben tussen de auto’s door te rijden en vol toeteren en boos gebaren als een automobilist hem of haar niet gezien heeft. Da’s natuurlijk ook niet goed. Het wordt gedoogd en is dus geen recht voor de motorrijder
In 1991 is het verbod om tussen de file door te rijden voor motoren ingetrokken, that’s it!
Wel is er een gedragscode afgesproken, maar die vind je apart terug en niet in de wegenverkeerswet, of de rvv.
Toelichting:
Voor 1991 was het zo dat de rechts file inhalende bestuurder zich ook in een file moest bevinden.
Die bepaling is geschrapt.
Een file mag zowel links als rechts worden ingehaald, en ook nog eens over dezelfde rijstrook.
Daarom mogen motorfietsen tussen de files doorrijden.
Om te regelen hoe met dat recht moet worden omgegaan is de filegedragscode afgesproken.
Die code wordt door rechters en verzekeraars als bindend geaccepteerd.
Tussen de file doorrijden is toegestaan bij een langzaam rijdende of stilstaande file, met een gering snelheidsverschil (zo staat het in de code).
Maar wat is een file?
Het gerechtshof in Leeuwarden heeft dat begrip nadere invulling gegeven.
Als het verkeer langzamer rijdt dat de toegestane snelheid met als oorzaak een groot verkeersaanbod, dan is het een file.
Een file kan dus 80km/h rijden op een 100km/h weg.
Een rijtje auto’s dat zich heeft verzameld achter een langzaam inhalende vrachtwagen is dus geen file.
De oorzaak ligt niet in het verkeersaanbod, dat rijtje mag dus niet rechts worden ingehaald.
Met officieel als gevolg dat ik, rechtsrijdend, zou moeten remmen wanneer als gevolg van ketting rem actie in dat rijtje achter die vrachtwagen de snelheid er ineens uitgaat…vaak gebeurt dat omdat er een auto in dat rijtje invoegt en de achterligger nodeloss remt.
Erg gezellig voor de , met dezelfde snelheid achter mij rijdende, vrachtauto. Ik remmen omdat ik er niet rechts voorbij mag terwijl ik nog wel alle ruimte voor me heb.
Met dus goede kans op ketting botsing op rechts omdat ze links, al dan niet onnodig de rem in drukten.
Dat je niet uit dat rijtje links naar rechts mag om er een paar in te halen en dan weer terug naar links kan ik nog inkomen, maar dat ik volgens deze regel het verkeer in gevaar MOET brengen…uiteraard handel ik niet zo maar rij gewoon verder op de rechterbaan en zie meestal daarna dat de wagens op de linkerstrook mij weer terug voorbij komen.