Het kan nog net voor het eind van het jaar.
Mijn bijdrage om een gooi te doen naar de stomste vraag van het jaar.
Op het vliegwiel, naast de tandkrans, staan prachtige merktekens. De knapste koppen in ons gezelschap hebben al vastgestel dat er 96 tanden op de krans zitten.
Diezelfde rekenaars hebben 360 graden gedeeld door dat aantal waardoor zij uitkwamen op 3,75 graden per tand.
Dat is mooi. Heel mooi zelfs, want wanneer je naar het instructieplaatje kijkt met D, S, 2-4 en 3-5 dan kan je grofweg zien dat 2 en 3 op anderhalf tandbreedte van top liggen.
Zo ook 4 en 5 op drie tandbreedten van de top (BDP).
Nu moet ik mijn slimme vraag nog gaan stellen.
Daar komt ie; Volgens voorgaande redenatie ligt de voorontsteking 3 x 3,75 = 11,25 graden voor top. Dit, terwijl ik ook meen te weten dat het om en nabij de 30 graden moet zijn. Waar zit mijn missing link?
Domme vragen bestaan niet, slechte antwoorden des te meer …
Het aantal tanden is niet relevant voor de ontsteking maar voor het starten maar ik begrijp dat je ergens houvast zoekt waar je je op de omtrek bevindt .
De voorontsteking zit in de mapping van de Motronic, de Hall-sensor meet de positie van de krukas op iedere 180 graden, de computer(Motronic) berekent dan wanneer er een vonk en wanneer er inspuiting plaatsvindt. Het aantal graden waarbij dat plaatsvindt is afhankelijk van toerental en belasting en varieert, dus exacte getallen zijn niet te geven.
Beste Baird,
Wel bedankt voor het meedenken en tegelijkertijd ook mijn excuses.
Excuses omdat ik je heb lastig gevallen met een vraag waarbij het geen BMW betreft. Het gaat om een heel andere motor.
Blijft wel over dat ik hiermee flink scoor op de ‘idioten ranking’. Nogmaals excuses.
Misschien kunnen de moderatoren de hele onzin weg halen?
Groet Ruud.
Mag van mij doorgaan, een motor is een motor en je vraag is nog niet opgelost.
Heb je wat plaatjes waar die punten zitten op het vliegwiel en om wat voor motor gaat het? Er zijn er hier velen op het Forum die situaties kunnen verhelderen…
Beste Baird, Wanneer ik beter de weg zou weten op de digitale snelweg zou ik nu een link plaatsen waardoor ik je mee zou kunnen nemen naar het forum waar e.e.a. wel op de juiste plaats is. Ik ga aan de slag en hopelijk lukt het mij.
Gr.Ruud
Ik vermoed dat 30 graden je maximale voorontsteking is.
Een voorbeeld: heb een auto met een ford cleveland 8 cilinder. Stationair staat hij op 9 graden, bij 3500 toeren op 36 graden voorontsteking. De ontsteking regelt dit met een elektronische vervroeger. Vroeger met centrifugaal gewichtjes.
Waarom: brandstof heeft tijd nodig om te ontsteken. Stationair 800 toeren, weinig voorontsteking. 3500 toeren en meer voorontsteking.
Er zijn hier zeker mensen die het beterkunnen uitleggen.
Aangezien de merktekens blijkbaar op je vliegwiel ontbreken, op het gele streepje na, kan je volgende gradenschijf gebruiken. Afprinten en op een oude CD kleven. Je dynamodeksel verwijderen en de cd op de poulie as bevestigen. Een naald kan je bv van een paperclip maken.
Ik weet niet hoe goed je Italiaans is maar kijk even op pagina 23: https://guzzitek.org/atelier/gb/850_940/850GT_Atelier_Compil.pdf
Wat bijzonder aardig van jullie om zo mee te blijven denken.
In het draadje op het Guzzi forum heb ik inmiddels geschreven "Jouw opmerking “Afstand tussen D en 2 is bijvoorbeeld 15 mm” deed mij beseffen dat de afbeelding geen feitelijke afstanden aangeeft. Daarmee is mijn probleem volledig opgelost. "
@aantzeetje; Heel mooie gradenboog. Daar kan ik mooi de vereiste graden op aftekenen. Dat Italiaans van mij is hopeloos maar desondanks heb ik toch uit je bijlage kunnen halen wat ik zocht. Bedankt!
Gr. Ruud