Beste R Rijders/sleutelaars
Ik wil de voorvork keerringen van mijn R1100RT vervangen alles is duidelijk, MAAR in het wp handboek staat;
“Ontluchten in de hoogste stand” bedoelen ze; binnen pijp er in schuiven met nippel open en inschuiven tot montage stand en dan nippel dicht.
Of gewoon door duwen tot de olie de hoogste stand dat de olie er uit komt.
Logica zou zeggen lucht moet er uit.
Op YouTube vind ik er ook niets over.
In de vork moet voorkomen worden dat er teveel over- of onderdruk bestaat. Teveel overdruk zorgt ervoor dat de olie eruit komt en onderdruk zuigt bijvoorbeeld water naar binnen.
Dus op de middenbok bij maximaal uitgeveerde vork de ontluchters open en weer dicht draaien. Dat is alles. Overigens is het goed om dit vaker te doen want vorken hebben de eigenschap om druk op te bouwen.
Bedankt voor je reactie hier kan ik wat mee.
Nog even een vraagje/opmerking
Met gemonteerde vork kan je niet bij de nippel dus denk ik !
Boven op los halen en omhoog trekken in de stand zoals hij hoort en dan de nippel open en dicht en de vork induwen en monteren
Als er overdruk is spuit de olie er uit …Toen ik ze bij mijn laatste R1150RT verving heb je de poot zo wie zo los van de kroonplaat, het schroefje open doen, de vorkpoot helemaal induwen, schroefje dicht en dan de poot omhoog trekken totdat je de poot weer in de kroonplaat kunt vastzetten, meer niet.
Er is een speciale keerringtrekker te koop voor minder dan €5.=, daarmee heb je de seal er zeer snel uit, plaats de nieuwe er in de juiste stand in, niet op zijn kop dus
I.V.M. de verschillende reacties en mijn eigen technische blik hier op, vanochtend even bij de BMW dealer kennis opgedaan.
Zij wisten te vertellen dat het bovenste nippel is om te vullen, daar moet gewoon de voorgeschreven hoeveelheid in (480ml) en er word verder niet over ontluchten gepraat, is niet van toepassing.
In het verleden met mijn vorige RT (ruim 15 jaar geleden) ook al eens een v vork keerring gedaan en daar heb ik zover ik kan herinneren niet aan de nippel gezeten.
Dan wens ik ik je veel geduld toe om via dat nippeltje de hoeveelheid olie in die vork te te laten druppelen …
Als je nu niet weet hoeveel er nog in zit weet je ook niet hoeveel er nog bij moet…
Als hij helemaal leeg is giet je de juiste hoeveelheid er in, dan de binnenpoot (met het nippeltje er uit) door de nieuwe seal in de buiten poot laten zakken tot hij onderin zit, nippeltje dicht en om hoog trekken en vastzetten in de kroonplaat, that’s all!
Tja toen ik dat verhaal van het bijvullen door dat kleine gaatje als reactie door de telefoon ook gaf kreeg ik als antwoord: Daar zijn mijn monteurs te duur voor om reparatie advies te geven
Wat betreft het bijvullen, daar begin ik niet aan voorwiel er uit dan de stop eruit en nieuwe olie er in.
Bedankt voor het advies