ik rij een BMW R1250 RT 2 1/2jaar oud met 25000 km op de teller
Als ik met ongeveer 20 km of minder langzaam iets afrem dan is de remvertraging erg wisselend, net of de remblokken op het ene moment wel aangrijpen en dan gedurende een langere periode ( een wielomwenteling?) niet .
Het probleem valt op hogere snelheden en hard remmen niet op.
De dealer kan het probleem wel voelen bij een proefrit, hij denkt dat er dikteverschil in de voorremschijven zit maar heeft dit niet kunnen meten en kan er daarom ook niets onder garantie aan doen. De oorzaak zou zijn te vaak voorzichtig bijremmen ipv hard remmen en zou een mogelijke oplossing zijn vaker hard remmen of een dagje circuit rijden dan zou het dikteverschil wegslijten. Het voorzichtige remmen zou kunnen kloppen omdat ik de hele herfst en winter heb doorgereden onder alle weersomstandigheden ( behalve als er pekel ligt).
Herkent iemand dit probleem of heeft iemand een mogelijke oorzaak en oplossing.
Het enige waar ik verder nog aan zou kunnen denken is kromme remschijven, dit voel ik in de auto ook wel eens als ik langzaam remmend op een verkeerslicht afrij.
Wat een raar verhaal van de dealer. Ze geven jou de schuld maar kunnen de remschijven niet meten?? Hoe moeilijk is dat?
Ik zie dat je in Ede woont. Waarom ga je niet even langs bij MSA voor een professioneel en eerlijk advies?
Ik herken dat wel. Ik heb mijn 1250 RT uit 2019 vorig jaar gekocht en had daar in het begin ook last van. De schijf was op het oog ook niet overal gelijk afgesleten. Ook mijn BMW dealer kon er niks van maken maar het is in de tussentijd overgegaan of in ieder geval minimaal en de totale remcapaciteit was en is prima. Niet te voorzichtig remmen lijkt idd het devies of in ieder geval af en toe wat steviger remmen. En verder genieten van je prachtige machine JM
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad met mijn R1200RT uit 2009. Gekocht bij Stella Motoren in Apeldoorn. De monteur maakte een proefrit en kwam met het verdict dat het aan de schijven lag. Onder garantie werden er nieuwe remschijven gemonteerd en mijn probleem was opgelost.
Top service!!!
In dat geval wordt het verhaal alleen maar vreemder.
Als je het niet kan meten, dan is het verschil er niet en moet je verder zoeken naar de oorzaak en niet bij je verhaal blijven dat het aan de remschijven en de berijder ligt.
Idd een raar verhaal van de dealer. En al helemaal om te zeggen dat je dan maar een dagje het circuit op moet. Met een RT!
Ik zou een andere dealer zoeken, of in ieder geval een andere plek voor je onderhoud. MSA in Ede bijvoorbeeld
Bedank voor alle reacties.
Ik ga eerst maar eens met mijn zoon op motor vakantie in het Rijnland in Duitsland en dan bekijk of de remschijven daarvan opknappen want dan zal ik vast harder remmen als gebruikelijk en anders weer terug naar de dealer want er zit nog (enige) garantie op. De garantie op schijven ( = slijtage onderdelen ) zou maximum 40.000 km en 3 jaar zijn. Ik zal tegen die tijd 30.000 gereden hebben dus nog maximaal 25 % garantie kunnen krijgen.
Het probleem van het niet gelijkmatig remmen bij zachtjes bijremmen blijkt veroorzaakt te door een beschadiging van een remschijf door wegrijden met het schijfremslot er nop op De daardoor veroorzaakte beschadigingen op de remschijf was de enige afwijking die bij demontage op de schijf te vinden was.
De oplossing was of het remprobleem accepteren of de schijf vervangen ik heb ervoor gekozen de schijven toch maar te laten vervangen omdat ik het remgedrag in fileverkeer en bij langzaam bijremmen erg storend vond, het probleem was daarmee volledig opgelost.
Duur lesgeld zal ik maar zeggen en voortaan beter op het schijfremslot denken en het bijbehorende kabeltje toch maar gaan gebruiken
En met de dealer nog afspreken dat hij voortaan geen “Broodje Aap” verhalen houdt als hij niet weet wat het euvel is.
Overigens ben je in groot gezelschap met door vergeten schijfremslot opgelopen schade.
Deze act doet het heel goed op plaatsen met grote terrassen die vol zitten. (Nee, ik heb zo’n show nog niet opgevoerd gelukkig.)
Idd, een kabeltje (reminder) van schijfrem slot naar het handvat is aan te bevelen. Ik doe dit altijd wanneer ik de motor op slot zet.
Ik snap dat je ervoor gekozen hebt om de remschijven te vervangen. Je gaat je eraan storen. Heeft de dealer je nog wat coulance (lees: korting) kunnen geven?
Kabeltje altijd gebruiken; dat is de enige oplossing en zelfs dan nog zijn er mensen die er echt pas op het allerlaatste moment aan denken.
Mag ik vragen wie jouw dealer was die in eerste instantie niet kon meten wat het probleem was? Ben wel benieuwd want ik ken twee dealers in de omgeving en kan jouw ervaring niet delen.
En wie kwam uiteindelijk met de oplossing?