Onderzoek: Motorrijden in de File

En dat bedoel ik met samenspel en dus het rekening houden met elkaar . . . _004

+1

Als automobilist ken ik het traject A7 A10 net zo goed. Anderhalf tot twee uur in de file was(sinds de spitsstrook twee weken geleden open ging) dan ook geen uitzondering. Met een heerlijke kop koffie en een leuke radio zender, warme kachel en stoelverwarming, word het leed dan ook wel verzacht. Door het monotone rijden schuif ik zelf dan ook wel eens op naar het midden. Gevarenlichten helpen om wat beter zichtbaar te zijn naar mijn idee. Als dat zo nu en dan gepaard gaat met een lichtflits om een duttende Erwan wakker te krijgen vindt ik dat best attent. Maar ja we zijn niet allemaal het zelfde en ik heb er nooit aan gedacht dat er iemand een hartverzakking zou kunnen krijgen, of denkt daar heb je weer zo’n aso. Dus Bert ik neem je mening ter harte. Neemt niet weg dat ik het erg gevaarlijk vindt dat je als motor rijder tussen de auto’s blijft hangen. Als automobilist denk ik dan ook al snel, “ga er langs of blijf er achter” als motor rijder denk ik," rij even door". In de winter vindt ik het trouwens een stuk prettiger om file te rijden. Naar mijn idee blijft er dan toch een select groepje motor rijders over en rij je regelmatig met elkaar in hetzelfde tempo op. Opvallend veel BMW rijders trouwens. Misschien dat die op een ander forum zitten :wink: .
[groet]

Nee hoor: hetzelfde forum, andere file (A2, A27)

ook hier zelfde forum en andere files (NL hoofdzakelijk: A2, A50, A59, A28, D hoofdzakelijk: A3, A8, A61, A40, A6, A9,… B voornamelijk: Brussel centrum :imp: (te vaak), Irng antwerpen, ring Brussel, E19, A12. F voornamleijk: A1 en A2. A eigenlijk 99% voor plezier dus geen file (in de andere landen ook wel eens voor plezier).

En ja het hele jaar door

Weer even live van het front:
Op de dagelijkse rit terug van Utrecht naar Breda over de A27, ik rij rustig tussen de file door, meestal tussen de buitenste twee rijen en soms gewoon via de rechter baan die soms om onverklaarbare reden helemaal leeg is …Bij Houten begint de spitsstrook links en dus wordt de ruimte tussen de buitenste twee rijen beduidend minder. Al die tijd rijdt er rondom mij een Pan European en vaak redelijk dicht achter mij. Op een gegeven moment wordt het mij te smal tussen de auto’s door met de spitsstrook, voeg in op de middelste strook en de Honda rijdt mij vlot links voorbij. Hij komt ongeveer 2 auto’s ver voordat hij eerst met zijn rechter koffer tegen een auto rechts aankomt om vervolgens met zijn linker tegen een auto links aan te stuiteren, hij ging gelukkig niet onderuit. Hij is gestopt en heeft zijn motor schuin op de spitsstrook geparkeerd om waarschijnlijk een goed gesprek met zijn beide slachtoffers aan te gaan. Ongetwijfeld is hij één van de weinige motorrijders die wel een file veroorzaakt hebben.
Wat ik zeggen wil met dit getuigenverslag is dat tussen de file doorrijden een manier van verplaatsen is maar je moet ook weten wanneer het even niet gaat, daarnaast is het redelijk opportuun om met grote koffers dit kunstje te doen bij versmalde rijstroken.

Je zou dan eens de Kisan SignalMinder SM5 moeten overwegen;
http://kisantech.com/mag/index.php/signalminder/sm-5.html
Alarm-lichten aan is eenvoudig; zowel links- als rechts-af knipperlicht-knoppen gelijktijdig indrukken.
En daarnaast ook nog een inhaal-stand, de knipperlicht knop even iets langer ingedrukt houden doet het knipperlicht ff sneller knipperen.

+1
Supertip en superhandig ! (wel nog een beetje kostbaar)
Ik gebruik door dit ongemak op de 1100 vaak de linker richtingaanwijzer. Beter iets dan niets

Voor mij een reden om de Nedplex Citydeksels aan te schaffen, wordt de achterkant zo’n 30cm smaller door !

Tja de motor is over de spiegels gemeten bijna 1 meter en over de koffers ook. Dus smalle koffers helpen niet echt…of je moet echt gaan sla-ommen…maar we zijn niet in oostenrijk op de piste :smiley:

Klopt…alleen 1 verschil. Ter hoogte van mijn stuur en spiegels zijn de meeste auto’s wat smaller. Alleen bestelwagens niet eigenlijk.
Dus toch wat meer ruimte voor mijn stuur dan voor de koffers.
Overigens laat ik ze er wel op zitten…ze reflecteren nl. goed mbv de via dit forum aangeschafte koffer stickers. Wordt ik tenminste van achter nog waargenomen.
En dat is echt wel handig, vooral die keer dat ik door een automobilist er op attent gemaakt werd dat mijn achterlicht het niet deed, in het donker.
En aangezien ik zorg dat de verlichting standaard in orde is als ik vertrek moet die dus enkele minuten daarvoor uitgevallen zijn.

Ik kan mij niet voorstellen dat een instructeur (op een motor of in een auto) tijdens lesgeven, tijd en aandacht heeft om een leerling met geen of weinig motorervaring uitleg kan geven “hoe te handelen en rijden in een file”
Tuurlijk krijgt iedereen vroeg of laat met een file te maken, maar het lijkt mij een verkeerde keuze om dit tijdens een rijopleiding te gaan doen.
Ik kan mij voorstellen dat dit wel onder deskundige begeleiding gegeven kan worden tijdens een vervolg curses na het behalen van het rijbewijs.

De filegedragscode behoort tegenwoordig tot de voorgeschreven CBR rij-instructie, zowel voor A als voor B.

Tijdens de rijopleiding zul je zo veel mogelijk aspecten van het rijden en waar een cursist mee te maken kan krijgen moeten behandelen.
Hij/zij zal zo breed mogelijk opgeleid moeten worden tot een veilige verkeersdeelnemer.
Ook dus het filerijden indien voorhanden. Of het rijden op wegen met modder, met regen en met harde wind etc. etc.
Zo is er vaak ook een verschil tussen mensen die hun (motor) rijbewijs gehaald hebben in de zomer of in de winter.
Ik kom ze in mijn motorclubje allemaal tegen. De ene schuint de motor mooi af in een natte bocht terwijl de ander deze bocht het liefst rechtopzittend neemt.

Het is een misverstand om te praten over onervaren mensen. De meesten brengen toch al de nodige auto ervaring mee, denk hierbij bijvoorbeeld aan een stukje verkeersinzicht. Ook geen of weinig motorervaring is hier niet helemaal van toepassing aangezien het rijden op een autosnelweg pas in het laatste deel van de rijopleiding behandeld zal worden.
Daarnaast zal een ervaren opleider echt niet met een onzekere cursist ff snelweg en filerijden gaan behandelen lijkt mij.

Het ligt ook aan de opleider en de cursist;
Als de opleider merkt dat de cursist het snel(ler) oppakt zal er ruimte zijn voor de “extra’s”.
Maar als de rijvaardigheid het nodige schaafwerk beoogt, zal daarop met name de focus liggen.
Ook is het afhankelijk hoe groot het groepje is die de rijopleiding volgt, denk ik zelf.
Er zijn soms groepen van meer dan 2 cursisten waar ik mij echt afvraag hoeveel effectief dat is die allemaal goede verkeersdeelnemers van te maken.

En ik heb (mede-)cursisten die aanstonds voor hun examen zouden opgaan waar ik mij daadwerkelijk afvroeg hoe vaardig ze daadwerkelijk waren.
Als je bij herhaling (!) niet kans ziet om met slippende/juiste koppeling uit stilstand weg te rijden en, ook bij herhaling, omviel, hield ik echt mijn hart vast.

Niet dat ik nu zo’n goede motorrijder was/ben, zo had ik altijd “diesel-neigingen” (= te laag toerental rijden), veel te veel gespannen en proberen alles in de gaten te houden.
Tevens moest ik sommige gedragingen van autobestuurder afleren en motorrijder aanleren.

Daarom staat absoluut bij mij op m’n agenda de herhalingscursussen en verhoogde rijvaardigheid, ooit.

Tijdens mijn rijopleidingen werd heel duidelijk aangegeven;
De opleiding bouwde aan de basisvaardigheden om veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen, de examens was een toetsing of je die vaardigheden bezat en na het verkrijgen van het rijbewijs, begon het leren rijden pas echt.
En vandaar ook mijn onderschrift. :wink:

De smalle koffers helpen wel degelijk: als de voorkant (van een R1150RT) er door kan kan de achterkant met de smalle koffers het zeker, daarnaast kun je eerder wegsturen van een auto omdat je aan de achterkant simpelweg smaller bent.
(Hij hoeft deze week lekker geen file te rijden, zelfs vertroeteld door er een puts water en een borstel over heen te gooien en dat is al heel wat met mijn poetsgedrag :mrgreen: )

Even off topic: erg effectief om de borstel er overheen te gooien :wink: :laughing:
Krijg je tenminste geen krassen op de lak.

Ach ik weet hoe breed hij achter over de koffers is. En de spiegels zitten op dezelfde.hoogte als de auto spiegels (uitzondering daar gelaten. En ja vrachtwagens). Dus als ik er met de spiegels voorbij kom, kom ik er met de koffers zeker voorbij. En in al die jaren en vele file km heb ik mijn motor niet ‘opzij’ hoeven te gooien. Pas 3 keer in aanraking geweest. 1 keer met de spiegels en 2 keer met de koffers een vrachtwagen. Maar daarvoor heb ik bescherm folie op de koffers :smiley:

Onderzoek: tussen de file rijden is veiliger dan in de file rijden

http://www.anwbmotor.nl/nieuws/onderzoek-tussen-de-file-rijden-veiliger-dan-de-file-rijden#.VXGrxEoI19c.facebook

Ik heb niet het onderzoek gelezen en mij beperkt tot het artikel van de ANWB. Wat opvalt is dat de ANWB in het artikel spreekt van een gedoogbeleid waaronder wij als motorrijders ons tussen de file door mogen verplaatsen. De ANWB notabene. De bond die onze belangen behartigt.

JAMMER!!! Zeer onzorgvuldig en wakkert de eeuwige discussie weer aan over het door de file rijden van de motorrijder.

Volgens mij en ik denk ook volgens de wet is het niet langer een gedoogbeleid maar is het toegestaan waarbij de motorrijder zich conformeert aan de afgesproken (spel)regels.

Interessant onderzoek.
Maar de stelling: “Tussen de file door rijden is veilig wanneer de file 80 km/u of minder rijdt en wanneer de motorrijder niet harder dan zo’n 25 km/u rijdt dan de file.” bevreemd mij. Een file die 80km/u rijdt is volgens onze begrippen geen file. Want een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer.

Overigens:
Er is allang geen sprake van een gedoogbeleid. Sinds 1991 is het niet meer verboden om langzaam tussen de file door te rijden. De overheid heeft samen met een aantal belangenorganisaties op het Motorplatform regels opgesteld. Dit om de veiligheid van de motorrijder te waarborgen. Zo vind o.a. je op dit Motorplatform ‘spelregels’ hoe je in een file auto’s kunt inhalen. >> Ook staan er handige tips over zichtbaarheid in het verkeer en over motorkleding.

De filegedragscode wordt inmiddels door juristen en verzekeraars erkend als een goede richtlijn.