Onderhoudje

Na de aankoop van mijn r1200rt beslist om eens grondig een onderhoud uit te voeren op 114.000km.

Groot onderhoud:

  • demonteren frame achter: oppervlakkige corrosie verwijderen en opnieuw lakken
  • uitlaatklep herstellen (dankzij het forum)
  • remklauw voor links: nieuwe zuigers + dichtingen + nieuwe remblokken
  • remklauw voor rechts: revisie zuigers + dichtingen + nieuwe remblokken
  • nieuwe remschijven + bouten voor
  • nieuwe remschijf + bouten achter
  • remklauw achter: revisie zuigers + dichtingen + nieuwe remblokken
  • remvloeistof vernieuwen + ontluchten van remcircuit + spoelen van ABS
  • cardan spindle smeren + nieuwe olie
  • motor: olie 15W50 + filter – 4x bougies - kleppen controleren – synchroniseren
  • luchtfilter vernieuwen
  • olie versnellingsbak vernieuwen 75W90 + koppelingsvloeistof
  • nieuwe lagers voorwiel + wielkeerring
  • wielen poederlakken (Flexi Coatings)
  • dynamoriem vernieuwen

Gelukkige alles zelf uitgevoerd, behalve de wielen. Toch wel € 864,74 aan materiaal (zonder gereedschap) uitgegeven + € 500 voor de wielen.
We kunnen deze lente weer toeren :smiley:

…dan ben je weer veilig en gerust op weg super _004

€1364,74 … €35,26 er bij en ik kocht mij een hele R850RT :slight_smile:

Alle gekheid op een stokje, ik bezuinig ook niet op onderhoud. Groot gelijk! _004

Voor dat geld heeft TS veel. En ja, veel bespaard door zelf doen. Laat dat maar eens uitvoeren door een dealer of BMW specialist. Dan ben je bijna het dubbele kwijt. Onderhoud is doorgaans een grote kostenpost. Niet de aanschafprijs van een tweedehands (gedateerde) motorfiets. Het in goede staat houden kost, helemaal als je het niet zelf kunt of wilt doen, veel geld. Ik weet er alles van.

Tja,

  • demonteren frame achter: oppervlakkige corrosie verwijderen en opnieuw lakken
  • wielen poederlakken (Flexi Coatings)

Niet alles in het lijstje valt onder regulier onderhoud :wink:

Voor mij is het eerder een (late) hobby. Ben steeds op zoek naar motoren die betaalbaar (oudere motoren, aan nieuwe motoren heb ik weinig) zijn en waar ik dan kan aan sleutelen.
Het is voor mezelf een uitdaging om er iets moois, maar vooral goed van te maken. Onlangs een TDM900 helemaal op punt gesteld, jammer genoeg wegens plaatsgebrek verkocht. 'k Heb het mij al serieus beklaagd…
Dus nu opnieuw op zoek naar een tweede motor aangezien de RT in orde staat. De RT houd ik wel, enkel al omdat die heel comfortabel is om mee te rijden.
Natuurlijk kost dit geld, maar voor een hobby heb ik het daar wel voor over.

Hobbies moeten je plezier geven, dat mag best wel eens geld kosten. Dat geschreven door een hollander :wink: .

Dat is zéker zo. De meeste forumleden zijn zuinig op hun RT en rijden recreatief. Anderen zijn op de esthetiek minder zuinig en gebruiken de RT intensiever in weer en wind en maken (o.a. door woon-werk) meer kilometers. Ik heb het idee dat de meeste forumleden de RT voor de hobby (ritten en reizen) hebben en dus voor de vrije tijd. Onderdeel van de hobby is het in goede staat (ook optisch) houden van hun motorfiets. Dat (o.a. opnieuw poeder coaten) is dan wel geen onderhoud maar wel onderdeel daarvan.

En ja, dat mag wat kosten. Overigens is zelf sleutelen voor velen ook een hobby. Dat kost geld maar levert ook wat op (bespaard arbeidsloon en geeft plezier).