Als ik de bron van veel ABS storingen goed heb begrepen, dan komt het merendeel door iets onschuldigs, namelijk de lage batterijspanning bij de start.
Bij het starten slobbert de startmotor nogal wat vermogen waardoor de ABS in storing valt door een te lage spanning op dat moment. Dus zijn er slimme geesten die denken dat die ABS pas mee mag doen als de generator spanning levert en die fikse spanningval achter de rug is. Een heel verhaal, maar het handelt slechts om een paar tellen.
Het vervangen van de accu in mijn motorfiets gaf geen soelaas. Waarschijnlijk de kou. Daarom maar teruggegrepen op de ombouw.
Het werkt echt en is redelijk eenvoudig te realiseren.
Ik vond het op youtube bij The internet BMWriders onder; ABS-II Low Voltage Fault Modification
Misschien is dit al tig keer vermeld en ook heb ik nog een andere methode gezien, maar de door mij toegepaste ombouw trok mij het meest aan (eenvoudig) en het fijne resultaat verplicht mij om de kennis verder uit te dragen.
Groet, Ruud
Ik had natuurlijk wel moeten melden dat het om een R1100RT gaat.