Blok had ongeveer 100k gereden, bij 54k rechts een lichte vastloper gehad, cilinder en zuiger vervanger voor gloetje nieuw, olieverbruik na 70k bleef maar stijgen, kon exact bepalen wanneer er olieverbruikt werd( bij veel remmen op de motor), compressie was binnen de toleranties vandaar dat de conclusie was dat het langs de klepstelen moest komen, daar dus 8 nieuwe seals geplaatst, olieverbruik was meteen weg dus dat was goed maar het blok bleef maar trillen vandaar ingeruild voor een beter exemplaar. De ruimte is bij Vioma in Limburg waar we ook de TechDagen houden.
Dat is apart ja,een lichte vastloper rechts.Heb je daar de oorzaak van weten te achterhalen? Ik zou over dat blijven trillen aan een drijfstang of vliegwiel denken,of de krukas zelf.Maar goed je hebt hem niet meer dus niet meer belangrijk.Wel leuk om over te discuseren,het blijft toch hobby/werk wat ik combineer.Techniek is zo mooi en boeiend.
P.S. : Had je de geleiders in de koppen toen ook vervangen?
nee, volgens Biggelaar in Made had dat weinig zin omdat de klepsteel diameter zo klein is werd het te onzeker of de diameter van de klepgeleiders aan de eisen zou voldoen na het op maat maken. Alleen de seals vervangen had al voldoende effect op op het olieverbruik. Bij de vastloper zijn wel de uitlaatkleppen rechts vervangen, niet de bij behorende klepseals, ik moest dat stuk uitbesteden destijds omdat ik zelf geen tijd had om het uit te voeren, zelf had ik die uiteraard wel meegenomen.
Deze motor heeft altijd een beetje rauw gelopen maar de laatste 30k werd het echt te gek, dus jij denkt terecht aan een krukas of een drijfstang die niet meer 100% was.
Biggelaar,hmm dat is bij mij bijna in de achtertuin.Heb daar nare en dure ervaringen mbt cylkoprevisies voor mijn nahetwerkse
praktijken.Beunen zegt men ook wel eens. Ga al jaren naar iemand bij jou uit de stad voor deze revisies,Kees Broos in breda. Goedkoper als d’n big en zeker vakwerk hoor.Ken je dit bedrijf niet? Aardenhoek nr 28 breda.
P.s. had je mijn bericht voor de zuidtoer al gehad? Ik wil ook mee als het kan.
Ken Broos ook, maar die was dicht toen ik begon te bellen, had er een beetje haast bij en Biggelaar kwam bij mij goed over en hebben uiteindelijk ook netjes werk geleverd,
ja ik heb je aanmelding voor de toer gelezen, ga er binnenkort mee aan de gang.
Ken Broos ook, maar die was dicht toen ik begon te bellen, had er een beetje haast bij en Biggelaar kwam bij mij goed over en hebben uiteindelijk ook netjes werk geleverd,
ja ik heb je aanmelding voor de toer gelezen, ga er binnenkort mee aan de gang.[/quote]
Blok had ongeveer 100k gereden, bij 54k rechts een lichte vastloper gehad, cilinder en zuiger vervanger voor gloetje nieuw, olieverbruik na 70k bleef maar stijgen, kon exact bepalen wanneer er olieverbruikt werd( bij veel remmen op de motor), compressie was binnen de toleranties vandaar dat de conclusie was dat het langs de klepstelen moest komen, daar dus 8 nieuwe seals geplaatst, olieverbruik was meteen weg dus dat was goed maar het blok bleef maar trillen vandaar ingeruild voor een beter exemplaar. De ruimte is bij Vioma in Limburg waar we ook de TechDagen houden.
groetjes, Bert[/quote]
Ook mijn motor heeft een wisselend olieverbruik. Bij sportief rijden, veel remmen op de motor, is het olie verbruik erg hoog.
Bij normaal toeren is het verbruik 1 liter op 3000 km.
De kilometerstand is nu 19k dus erg weinig. Vorig jaar heb ik deze motor (bj2002) gekocht met 8k op de teller. De eerste levensjaren is er dus weinig mee gereden.
Kan het zijn dat, door het weinige gebruik in zijn eerste levensjaren, de seals hard zijn geworden waardoor de afdichting onvoldoende is?
Met als resultaat bij gas dicht veel remmen op de motor (bergen) een hoger olieverbruik.
Ik deed altijd liever een lektest als een compressietest om te bepalen waar de gassen dus werkelijk de cilnder uit lekken als het ware. Een compressietest kan goed zijn terwijl je toch behoorlijk veel olieverbruik kan hebben.
Bij vele automotoren ook altijd beginnen met kleprubbers die je vaak kon vervangen zonder de kop eraf te halen.
Gewoon luchtdruk op de zuiger en dan de klepveren verwijderen. Eigenlijk kan je dan ook al de speling controleren op de klepgeleider en dan weet je al of je kleprubbers voor succes kunnen zorgen. En helaas werkt duurdere olie niet om bij versleten onderdelen het olieverbruik drastisch te verminderen.
Ik heb ook wel gezien dat zuigerveren zo vast zaten door de koolaanslag dat er geen beweging meer in te krijgen was. En dan word het olieverbruik ook weer hoger.
Bert, ik zou toch overgaan tot het vervangen v/d klepsteelrubbers en een paar keer verversen van de olie.Iid kunnen klepsteelrubbers hard worden zeker als er weinig gereden is in een langere tijd.Een tip hierbij is : flink doortrekken de komende tijd zodat het blok wat losser komt,zeker de zuigerveren.Dit kan geen kwaad en is goed voor alles,heel divers rijden qua belasting van de motor kan heel positief zijn voor de toekomst.Alles op het gemak als het op bedrijfstemp is en dan gewoon minimaal 6 of 7 dznd tpm draaien of tot in de begrenzer…
Ik heb de betreffende motor in juni ingeruild voor een ander, dus bovenstaande problemen heb ik niet meer. Of je moet refereren aan het blauwe pluimpje dat je afgelopen zondag uit mijn uitlaat zag komen … Laat maar even horen.
Excuus,het bericht was bedoeld voor janc’borg .Was even misleid door bovenvermeld citaat van jou,vandaar.Te snel gelezen natuurlijk.En jou pluimpje van afgelopen zondag valt daarbij in het niets hoor! Je bepaald zelf wel voor je wat toelaatbaar is of niet toch? Al trilt deze minder… .Verbruik blijft aanwezig,daar heb ik het met Peter ook nog over gehad. Prachtkerel overigens die diepfries!
Mijn R1200RT heeft ook een boordcomputer, ik mag toch wel aannemen dat deze een goede waarde aangeeft.
Tot nu toe klopt het nog steeds bij een laag melding dat deze inderdaad op het minimum staat.
Het is een beetje … je heb ABS op de motor … maar daar kan je niet op vertrouwen.
Ik heb nu z’n 13k op de teller staan maar moet om de 1300km ongeveer een kleine 0,5 ltr bij vullen.
Waarom, kan men tegenwoordig geen motoren maken welk haast geen olie verbruiken ? Raar dat BMW 1 op 1000 normaal vind.
Ik heb bij de RT / boxer het idee dat veel mensen vaak met de knietjes voor de motor zitten om het olie verbruik te checken.
Wat ik hier mee bedoel is dat als je een glaasje én een boordcomputer en beiden zijn het niet met elkaar eens dat het glaasje dan gelijk heeft! Het zou te gek zijn als je alle elektronische systemen niet zou kunnen vertrouwen en zo bedoel ik het dus ook niet.
Waarom, kan men tegenwoordig geen motoren maken welk haast geen olie verbruiken ? Raar dat BMW 1 op 1000 normaal vind.
Ik zou 1 op 1000 tijdens inrijden nog wel kunnen accepteren. Ik herinner mij toen ik begon in de garage dat er vaak werd gezegt dat 1 op 1000 die magische norm was. Ging het olieverbruik daar over heen dan trokken we de motor open.
Ik moet zeggen dat mijn BMW F650 op 1000 km zo goed als geen olie gebruikte en ik zelfs tussendoor zelden olie hoefde bij te vullen bij deze motor. Zelf vind ik 1 op 1000 voor een moderne motor zeer veel. Als hij dat nog verbruikt na 10000 km of zo zou ik er zeer zeker niet gelukkig mee zijn. Met de moderne motoren zijn door het gebruik van betere materialen de passingen namelijk zoveel verbeterd dat dit verbruik veel lager kan zijn. Ik vraag me dan wel af waar de meeste olie verdwijnt dan de klepseals of de zuigerveren?
Langs de zuigerveren en cylwanden.Seals zijn bij zo’n km-stand nog niet hard geworden.Nicasylcoating bv is zeer duurzaam,maar het duurt langer voordat de zuigerveren op het hoonbeeld zijn ingelopen.Zelf boek ik resultaat met olieboten waarbij ik via PON een claim maak. Er wordt dan een fles van BP opgestuurt met hierin een “running in” compound. Toevoegen aan de benzine en dan een paar honderd km flink rijden aan een stuk.Daarna olie+filter vervangen en een olieverbruikstaat bijhouden.Het werkt echt! Door middel van slijpmateriaal in deze compound lopen de wanden en veren goed op elkaar in.
Dit geld niet voor de diesels,ivm schade aan brandstofpomp/schraal lopen.
Zoiets zou toch ook in een motorfiets kunnen worden gebruikt.Overigens pakt mijn een kleine halve ltr op de 5000km.Gezien mijn rijstijl en vaak in de duitse heuvels vind ik dit goed.
Hoi Jeroen
Wij hadden ook klanten die met hun auto’s een te hoog olieverbruik hadden maar dit was vaak veroorzaakt door verkeerd inrijden. Te weinig wisselen van motorbelasting tijdens inrijden of gewoon niet inrijden. Al zal het gebruik van een andere olie vaak ook wel iets doen.