Oliepeil

Na een paar honderd kilometer om m’n “nieuwe” brommert rondgetuft te hebben, dacht ik even de olie te peilen…

Verrek ! Waar hebben ze die stok verstopt. Zoeken, zoeken. Ook op het form.
Ach so! : ein peilglaasje !

Nu kijk ik daarna, met de motor op de middenbok, voorwiel aan de grond. Vlakke ondergrond. Een paar minuten na lekker warm geweest.

En ik zie…, ik zie… niets!

Wel het glaasje, de rode ring, het stipje. Maar geen oliepeil.

Is ie nu te vol of te leeg?

Wie helpt?

Hallo,
even je instructieboekje raadplegen wanneer je de olie moet controleren. bij de eerste modellen kon dit als de motor koud was. tegenwoordig adviseert BMW motor eerst warm draaien dan motor uitzetten en ca 10 min wachten en dan controleren.
je zal niet de eerste zijn die denkt er zit te weinig olie in en dus veel te veel bij vult met vervelende gevolgen .

Om te weten of er te veel of te weinig in zit gewoon met koude of warme motor de motor naar links of rechts kantelen (niet om laten vallen. ev de jiffy uitzetten en dan iemand op het peilglaasje laten kijken. dan weet je vanzelf of er te veel of te weinig in zit. Is overigens ook op dit Forum al veel over geschreven.

Succes

Waarschijnlijk staat het peil net boven het peilglas. Het peilglas is dan donker.

Als het peilglas licht is dan staat het oliepeil onder het glas en veel te laag.

Ik zou het even navragen bij degene die de motor een afleverbeurt heeft gegeven.

Met m’n zoon de motor wat heen en weer laten hellen en inderdaad: net boven het peilglaasje.

Bedankt voor de reacties, van deze boxerrijder die nog aan de peilstok gewend is

nu nog even lekker een endje tuffen !