Ik ben nu 3 weken de gelukkige en tevreden eigenaar van een R1150RT.
Ik probeer er veel over te leren en het forum helpt me daar bij.
Wat me vanochtend opviel is dat er een heel klein beetje olie onder mijn motor op de stoep lag.
Even goed gekeken en gezien dat het uit een slangetje aan de rechterzijde, achter de cilinder vandaan komt.
aan die kan eindigt een bundeltje van 4 slangetjes die 2 aan 2 gebundeld zijn.
2 korte en 2 langere slangetjes.
Aan de bovenste van de langste twee slangetjes hangt een druppeltje olie.
Heeft er iemand enig idee waar dat vandaan komt, of dat normaal is ?
Het ruikt niet naar benzine, dus zal het iets van motorolie of misschien remolie zijn. Het lijkt me de kleur te hebben van motorolie, maar op een klein druppeltje is dat lastig te zien.
Het oliepeil achter het glaasje staat netjes op de helft.
Bedankt voor je info.
Ik heb de motor nog maar net, maar volgens de dealer had hij net een uitgebreide beurt gehad dus het zou zo maar kunnen dat daar nieuwe remblokken bij horen. De motor heeft rond 40.000 km gedraaid maar ik kan niets zeggen over de typering van de ritten. Ik zal eens kijken naar de staat van de remblokken.
Het voelt inderdaad dunner dan motorolie.
Ik zal er eens een schaaltje onderzetten, dan kan ik wat meer zien aan de kleur misschien.
Remolie is vaak rood toch ?
Moet ik gewoon wachten tot hij niet meer lekt of kan ik er zelfs iets aan “aftappen”?
Aftappen is een optie als je geen vlekken op straat wilt: Tupperware er af, tank er af, overloopdoppen van de I-ABS losmaken, met injectiespuitje een beetje uit de beide reservoirs halen en alles omgekeerd weer monteren, uurtje werk als je weet waar alle schroefjes etc. zitten.
Alternatief is steeds een schoteltje er onder zetten als je thuis bent totdat het op houdt met druppelen, veel rijden en je voorrem veel gebruiken dan slijten je blokjes wat en stopt het vanzelf
Ik denk dat ik lui genoeg ben voor de tweede optie…
En…zoals een collega van me ooit over zijn Triumph Bonneville zei:“mijn motor lekt geen olie, hij markeert zijn plek”.
Dat ging overigens over geheel andere hoeveelheden, en dat was wel motorolie.
Ik zit nog even te denken, maar ik kan waarschijnlijk ook de ontluchtingnippel op de remklauw gebruiken om wat remolie af te tappen.
Scheelt een boel gesleutel.
Dit is een I-ABS systeem met 4 circuits dus je loop risico dat je er bij de klauw lucht in krijgt en dat kan je niet op de gewone manier er weer uit krijgen …