Oli lekkage door overloopslangetje.

Ik heb zojuis een tekst aangemaakt over olie lekkage, maar kan de tekst niet meer vinden nu ik de foto erbij gezocht heb.
Dus als er een dubbele post is: hier spreekt uw eigen digibeet…

Mijn 1250 lekt (motor?) olie uit een slangetje links van het blok, vlak bij het oliefilter.
Het niveau zit tegen de bovenkan van de rode circel in het niveau glas. Dus geen overvulling.
Als ik de motor uitzet zie ik geen schuimvorming achter het glas.

Als ik de motor parkeer, dan is er vrijwel direct olie op de staat te zien.
Eens uitgelekt, dan komt er geen nieuwe lekkage meer bij.
Het is, denk ik, geen scheurtje in het blok, of een slechte pakking, of een niet voldiende aangetrokken koppeling.
Als de motor draait, dan wordt de olie in het slangetje geperst. En volgt er lekkage.
Is dat overdruk in het carter?
Is dit probleem bij iemand bekend?

Over een week of twee ga ik naar de dealer, die zit 5 kwartier bij me vandaan.
Is het een defect overdruk klepje dan blijf ik wachten op de reparatie.
Zou het meer zijn, dan ga ik aandringen op het ophalen van de motor.

Iemand ervaring en of advies?
IMG-20230716-WA0013.jpeg

Kan je aangeven waar dat slangetje naar toe loopt?
Het carter staat normaal onder een hele kleine onderdruk. Dit komt doordat er een slang vanaf het carter naar het luchtfilter loopt. De druk die in het carter zou kunnen ontstaan door bijvoorbeeld vastzittende zuigerveren wordt dan via die slang weggewerkt. De oliedamp die dan mee komt wordt via de motor dan verbrand.
Als het dus vanuit het carter zou komen dan zou het filterhuis er olie-achtig uit moeten zien. Dat is op een redelijk makkelijke en snelle manier te bekijken.

Is het geen benzine?
Er loopt toch ook een slangetje vanuit de overloop bij de vuldop?

De ontluchter van de brandstoftank en overloop zijn dunnere slangetjes.
Ik heb vanmorgen het slangetje gevolgd en ik kom uit net boven het oliefilter.
In een kleine 700 km ben ik 400 cc motor olie kwijtgeraakt.
Dat het geen benzine is kan ik zien aan olie sporen op mijn achter wiel.
IMG20230718074451.jpg

Dit klinkt niet goed . . . :O

Hetzij dat ik het een vreemde plaats vind voor de carter beluchting zie ik een slang die qua formaat wel die dikte heeft.
Kan het niet zo zijn dat de slang is los geschoten van je lucht filter?
Als ik zoek op carter beluchter dan krijg ik gelijkende slang te zien maar ik kan even niet vinden waar deze bij de 1250 zou zitten.
Hangt de slang wel toevallig op de hoogte van je lucht filter?

De RT heeft een waterpomp met seal.
Als die lekt dan komt de vloeistof in een soort opvangkamer, waaraan de slang gemonteerd zit.
De waterpomp heeft een mechanische verbinding met het draaiende gedeelte van het blok.
Ook daar zit een seal.
Als die seal lek is, dan komt er olie in het zelfde opvangbakje en vloeit via het slangetje naar buiten.
Het voordeksel moet eraf, waar (heeel) vroeger de aandrijving van de dynamo liep.
Schijnt een klusje van 4 uren te zijn.

Is inderdaad de overloop van de waterpomp. Doet weer herinneringen oproepen, bijvoorbeeld de K75/K100/K1100.

Gelukkig hebben we de foto’s nog.
Sorry de onderste foto moet 90 graden draaien met de klok mee.
20230721_085432.jpg
20230720_135717.jpg

Dat is duidelijk een waterpomp, fijn dat het opgelost is. Hoe oud is de motor en wat is de kilometerstand?

Umm, 1 week, 650 km.
Ja het is geen Triumpf Tophy he. Dan zou het blok al lekken na 300 km. -naughty-

Dank voor de info en nu genieten van je nieuwe aanwinst!