Heren (en dames), ik heb een vraag die onze leden uit het oosten misschien kunnen beantwoorden.
Ondanks dat ik weet dat mijn oude Volvootje (voor de die-hard motorrijders: dat is een auto) in het dagelijks leven af en toe wel een drupje olie lust, is dit nooit echt zorgwekkend geweest en was het eens in de zoveel tijd even peilen, bijvullen en klaar.
De afgelopen week was ik een aantal dagen in (het oosten van) Duitsland met de auto en de Autobahn in combinatie met mijn rechtervoet was niet echt een daverend succes.
Ja, mijn XC70 2.5T AWD vermaakte zich prima daar en lustte er wel pap van… maar ook olie, behoorlijk veel olie zelfs: er zaten zelfs spetters op de, normaal gesproken schone, achterruit.
Nou heb ik altijd wel een voorraadje goedkoop spul van de Action of Lidl bij me (hee, het is een auto van 18 jaar oud: daar ga ik geen hi-performance vloeibaar goud van €40 de liter meer ingooien), maar na nog zo’n dag met het gas vol open, slonk de voorraad wel erg snel.
Dus ik naar de Aldi, uhm Lidl, uhm Netto, uhm… bij de bouwmarkt (Hornbach*) dan?
De enige plek waar ik gewone motor-olie kon vinden was bij de benzinepomp, voor, jawel, €20 de liter (de goedkoopste).
Nou ja, ik moet toch terug, dus dan maar de bittere pil geslikt en “Dure” olie gekocht en vervolgens in een “Normaal” tempo (max. 130km/u met af en toe een korte uitschieter: het blijft moeilijk) weer westwaarts.
Gisteravond kwam ik vlak over de grens in Frankrijk aan (iets voorbij Straatsburg/Strasbourg) waar een bedje op mij aan het wachten was (in een hotel).
De volgende morgen olie weer gepeild, was nu weer beter (door het langzamere rijden), maar nog wel onder het min-streepje, dus even langs een van de supermarkten in de buurt.
En ja hoor, gewoon tussen de onderbroeken en T-shirts: grote jerry cans (nou ja, overdreven: ze waren 5 liter) met 10W40, het spul dat mijn Volvo zo graag lust, voor supermarkt prijzen (€12,50 voor 5 liter).
Mijn vraag:
Mag motorolie in Duitsland alleen bij de pomp verkocht worden en niet bij, bijvoorbeeld, een supermarkt?
Of heb ik gewoon verkeerd gezocht?
Enkele noten, om goedbedoelde adviezen voor te zijn:
- Ja, ik weet dat een auto niet (noemenswaardig) olie hoort te verbruiken (deed hij eerst ook niet)
- En ja: ik ga dit de komende tijd in de gaten houden (anders neem ik hem gewoon nooit meer mee met een uitje naar de Autobahn).
- Nee, ik ga geen open hart operatie uit (laten) voeren op een motor van een auto die €1000 (of zo) waard is, dus tenzij de garage zegt dat het 't olie drainageplugje is dat lekt dat zo gefikst is, gaat er geen nieuw koppakking op.
- Als later blijkt dat mijn avontuur bij de oosterburen het 465.000 km tellende autootje teveel geworden is, gaat hij gewoon naar de sloop; hij heeft zich allang bewezen (al zou ik het wel jammer vinden want het is een mooie kar, met alle opties erop/eraan/erin).
*Hornbach had wel motorolie, 10W40 zelfs, eigenlijk bedoeld voor grasmaaiers en andere werktuigen, maar qua prijs niet zo heel veel interessanter en ik zocht toch eigenlijk echt die goedkope meuk.