Bij mijn RT LC is een van de bevestigingsnokjes van het rechter zijpaneel afgebroken.
Schijnt vaker voor te komen en het Amerikaanse bedrijf Clearwater heeft daar een reparatiesetje voor (B860).
Deze set bestaat uit 4 RVS nokjes die op het zijpaneel geplakt worden met dubbelzijdig tape.
Er zijn youtube flimpjes van de bevestiging van die nokjes. Ziet er goed uit.
Setje is 40 dollar voor 4 nokjes.
Vraag
Weet iemand of deze set ook in Nederland of binnen europa te bestellen is?
Heeft iemand van jullie wel eens een setje over laten komen uit Amerika?
Heeft iemand wellicht nog een nokje liggen die ik over kan nemen?
Zijn er alternatieven voor de reparatie?
Hallo Willem, ja dat afbreken gebeurt meer. Ik heb geprobeerd om er een stukje hardhoud van ongeveer gelijke afmetingen op te lijmen maar dat blijft niet zitten. Nu ken ik iemand die de nokjes welke in de USA te koop zijn probeert na te maken met een 3 D printer. Als het goed is kan ik ze deze week ophalen en erin te lijmen. Zijn advies is om dat met 2 componenten lijm te doen. Word vervolgd, komende week redelijk druk en a.s. zaterdag cursus dus even wachten.
Ha ben.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb het afgebroken nokje terug gevonden en heb vanmiddag de boel met 2 componenten lijm weer aan elkaar geplakt.
Laat het nu 24 uur drogen en dan ben ik benieuwd of het dan zal houden ( ben bang van niet)
Verder heb ik van een badkamer spiegelklemmetje een beugeltje kunnen buigen wat aardig lijkt te passn.
Mocht het gelijmde blokje niet blijven zitten dan probeer ik het het spiegelklemmetje met dubbelzijdig tape te bevestigen. Bij het clearwater beugeltje gaat dat op dezelfde manier. Alleen dan nog even op zoek naar en heel klein stukje (industrieeel) dubbelzijdig tape. Uiteraard ben ik ook benieuwd naar jouw ervaringen met het 3d geprinte blokje. Ik vind het niet echt een solide constructie van mijnheer BMW.
Die panelen zijn van abs gemaakt ?
Wanneer dat zo is kun je van een vermalen stuk (oude spiegelkap oid) met MEK een papje/vuller maken en de nok versmelten en tevens verstevigen.
Zoals verwacht, het gelijmde nokje hield geen stand.
Nu het bewerkte metalen badkamerspiegel klemmetje met dubbelzijdig tape bevestigd.
Zit (voorlopig) als een huis.
Ordinaire aceton werkt ook perfect. de contactvlakken tussen het kuipdeel en het nokje goed schoonmaken. Daarna nat maken door het nokje te dippen in aceton en dan op de juiste plek duwen. Dat 2 of 3x herhalen. De ABS wordt week, de aceton vervliegt en de las is net zo sterk als hij ooit was. Ik heb op deze manier de bevestigingsogen van het voorspatbord van mijn FJR gerepareerd. Wel èchte aceton gebruiken, geen nagellak remover!
Ga je voor metalen nokjes uit Amerika, vergeet dan die dubbelzijdige tape (hoe bedenken ze het…) en haal 2 componenten lijm bij de bouwmarkt.
Op een grove schuurband het contactoppervlak van het metalen deel even opruwen.
2022-10-18 08_49_55-Clipboard.png