Nieuwe verkeersregels voor motorrijders in Duitsland

bron: NieuwsMotor.nl

Duitsland voert enkele veranderingen door in de verkeerswetgeving. Veel van deze veranderingen zullen ten goede komen aan fietsers. In het nieuwe voorstel dat op 6 november 2019 door het kabinet is goedgekeurd, zijn daarnaast regels opgenomen die het gebruik van een deelauto en carpoolen aantrekkelijker moeten maken. Op dit moment ligt het voorstel bij de Bondsraad die de nieuwe regels nog goed moeten keuren. Enkele van de nieuwe verkeersregels hebben ook betrekking op motorrijders.

Meest opvallende is hierbij een nieuwe regel die het op bepaalde plaatsen verbiedt om fietsers in te halen. Deze plaatsen zullen verduidelijkt worden door middel van het verkeersbord onder aan dit artikel. Op het bord zelf is sprake van een auto, maar het opvallende is dat het verbod ook zal gaan gelden voor motorfietsen met zijspan. Daarnaast is het mischien zo dat fietsers daar een “snel” inhalend voertuig niet meer verwachten en de zone om een bepaalde reden daar is ingesteld; motorrijders mogen daar dus nog wel inhalen maar extra voorzichtigheid is bij het zien van het nieuwe bord absoluut geboden.

Op de plaatsen waar wel fietsers ingehaald mogen worden gaat ook het één en ander veranderen. In de huidige situatie is het zo dat de Duitse verkeerswet aangeeft dat fietsers en bromfietsers ingehaald mogen worden, waarbij er ‘voldoende’ ruimte gehouden moet worden tussen de fietser en het inhalende voertuig. De nieuwe regelgeving gaat echter voorschrijven dat er binnen de bebouwde kom minimaal 1,5 meter tussenruimte moet zijn, terwijl dit buiten de bebouwde kom zelfs naar 2 meter gaat.

Bij het ingaan van de nieuwe Duitse verkeersregels is het daarnaast niet meer toegestaan om stil te staan of te parkeren op een fietsstrook. Op dit moment geldt dat er op deze plaatsen nog maximaal 3 minuten geparkeerd mag worden. Ook het parkeren op looppaden en trottoirs wordt met de nieuwe regelgeving aan banden gelegd. De boetes voor parkeren op deze plekken zal verhoogd worden van €15,- naar €100,-. Bij het langer dan een uur parkeren kunnen er zelfs punten ingenomen worden van het rijbewijs. Of het niet mogen parkeren op het trottoir ook voor motorfietsen gaat gelden blijft wat onduidelijk. Wanneer er hinder ondervonden wordt bij het parkeren van de motorfiets op het trottoir, kan er met ingang van de nieuwe regels echter altijd beboet worden.

Zoals eerder in het artikel benoemd, zal ook het gebruik van de deelauto en carpoolen gepromoot gaan worden. Eén van de nieuw voorgestelde verkeersregels is dat wanneer er minimaal drie personen in een voertuig zitten, zij op aangegeven plaatsen gebruik mogen maken van de busstrook. Leuk detail hierbij is, dat dit ook gaat gelden voor motorfietsen met zijspan. Een motorrijder met duo passagier en gevulde zijspan mag dus op bepaalde plaatsen gebruik gaan maken van de busstroken.

Dank voor je artikel. Ik rijd bijna wekelijks bij onze oosterburen, al is het maar om te tanken.
Alleen de afbeelding van het nieuwe verkeersbord krijg ik niet te zien… :cry:

Bij mij doet de website het niet goed (ik zit nog met IE hier), maar als je die even opent en weer terug gaat naar hier, dan doet hij het wel.

Het gaat om dit bord:
Duitsland_verkeersregels.jpg

_004 Big RT Smile

Lekker bord hoor,

Als ik hem voor het eerst zou zien zou ik zeggen:

“Fietsenstalling!, en tevens verboden voor auto’s”

:neutral:

Dit gaat helaas niet helpen bij de strijd tegen de wielerterroristen. Ik verwacht dat de wielergroepen het nog normaler gaan vinden om met zijn vieren of vijven breeduit over de weg gaan rijden.
:cry:

Op dit moment is alleen nog maar een voorstel.
Er zijn wel meer voorstellen gesneuveld in de Bondsraad.
Zoals het door de file mogen rijden voor motorrijders.
De laatste wijziging van de StVO dateert van 19.10.2017.

De motorrijder lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest.

Ook voor de mens in algemene zin . . . :wink: