Nieuwe USB Charger (die vorige van mij NIET DOEN!)

Vorig jaar heb ik deze draad gedropt om mijn oplossing voor een fraaie USB plug te promoten:
https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=126&t=17216
Mijn advies nu: NIET DOEN

In deze draad beschrijf ik de accu-problemen die ik onlangs heb ervaren:
https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=17405

Ik was het alweer vergeten, maar ik heb vorig jaar een paar korte USB kabeltjes besteld via ALI.
Eén daarvan zag er eind oktober ineens zo uit:
KabelStuk.jpg
Ik heb die achteloos weggemikt, met het idee “daar heb je weer zon Ali prul”.
In retroperspectief denk ik dat hier het gezeur is begonnen. De charger was of de oorzaak van het smelten, óf is stuk gegaan naar aanleiding van het smelten. Hij functioneerde echter wel normaal, en de telefoon laadde nog steeds normaal op (met een ander kabeltje uiteraard). Maar voor mij uiteraard wel aanleiding om hem te verdenken van lekstroom en te vervangen voor deze:
USB Charger Volt.png
(hier verkrijgbaar: https://www.amazon.de/gp/product/B08KFSXT6V?th=1)

Uiteraard heeft de Naked R1200R geen kuipdelen waar je zoiets fraai in wegwerkt. Dus ben ik even met Fusion360 in de weer geweest om zelf een behuizing te ontwerpen die naadloos op het reeds eerder bedacht beugeltje past. Ik heb hem ge-3D-print in zilverkleurig PLA met 0.3mm laagdikte (van mij mag het er gerust als een 3D-print uitzien!). Voor UV en bescherming tegen de elementen wel even een blanke lak gespoten. Deze kleur past prima bij de alu-grijze delen van stuur en kroonplaat!
Charger Mount design.png
De binnen-diameter past strak om de charger, en dat rechthoekig deel past over het gebogen alu stripje dat tussen de beugel van het sportscreen gebout wordt.
Charger Montage.png
De charger is enigszins verborgen tussen de kroonplaat en de kabels van de koppeling.
Het zier er niet verkeert uit dacht ik zo!
KabelStuk.jpg
Deze keer maak ik geen gebruik van de accessoire stekker, maar heb ik een draadje onder de tank door gelegd naar de accu. Het knopje schakelt charger en volt-meter in en uit. Dat voorkomt leegloop van de accu, maar geeft ook de mogelijkheid je telefoon op te laden terwijl je van een kopje koffie geniet op een terras (zonder draaiende motor). Ook hou je zo makkelijk een oogje op de staat van de accu, terwijl de motor in de garage staat.

Voor eenieder die dit wat lijkt stel ik hier mijn ontwerp beschikbaar:
USB Mount Con_C.zip (295 KB)
Een donatie in de vorm van een flesje Belgisch speciaalbier wordt uiteraard zéér gewaardeerd :smiley: _004

Dat heb je maar weer kundig in elkaar geknutseld. Leuk om te lezen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat ziet er allemaal heel netjes uit! Mijn complimenten.
Hopelijk ben je nu ook van je accuprobleem af en heb je geen ontlading meer. :blush:

Alsof het er voor gemaakt is. [emoji57]
En dat is het dus ook. Ziet er top uit! [emoji108]

Verstuurd vanaf mijn Nokia X20 met Tapatalk

Thanks!
De afgelopen 2 dagen in elk geval 0,0V ingeteerd op de accu, dus ik heb er vertrouwen in _004

maar geeft ook de mogelijkheid je telefoon op te laden terwijl je van een kopje koffie geniet op een terras (zonder draaiende motor)

En dan sta je daar terug met een platte batterij. Een vriend van me heeft dit voor gehad met zijn GS. Tijdens de koffiestop even de telefoon opladen en daar stond hij dan…

In een dergelijk geval, mag je je wel afvragen in welke toestand die accu op dat moment was. Niet echt fris en fruitig meer. -naughty-

Me dunkt dat je met een 14Ah Accu best een aantal keren je mobieltje kunt opladen zonder risico dat je niet meer start.
En lukt dat inderdaad niet meer, dan had je sowieso al een nieuwe accu nodig :wink:

Volgens mij houden sommige mensen veel te veel hun accu aan de tender.
Daarmee stel je automatisch het moment van falen uit totdat je ergens onderweg staat.

Dat wilde ik inderdaad ook aangeven: de capaciteit van een goede accu (de “Ah”-waarde) geeft aan hoeveel hij aan energie kan leveren.

Om het eenvouidg te houden (theoretische en ideale voorbeelden):
Een accu met een capaciteit van 15Ah houdt in dat deze, in volledig opgeladen toestand, een uur lang 15 Ampere kan leveren of 15 uur lang 1 Ampere.

Ter indicatie (als voorbeeld) een koplamp van 60W verbruikt (bij 12V) 5A; wanneer je deze op een volle accu van 15Ah zou aansluiten, dan houdt hij dat zo’n 3 uur vol.
Ik weet niet exact wat een telefoon aan stroom trekt als je deze oplaadt, maar zelfs bij 1A continu (±2A op USB) zou het nog 15 uur duren voordat hij de accu leeggetrokken heeft.

Uiteraard is het wel zo dat je een minimale capaciteit over moet houden om te kunnen starten, dus bovenstaande theoretische waarden zijn leuk, maar je moet natuurlijk ook wel iets overhouden om de accu te gebruiken voor hetgeen hij bedoeld is.