Excuuses voor de verbruik van een vertaaler…
Een post/recensie over regenkleding (mijn grootste klacht in motorkleding).
Mijn huidige regenjas en -broek naderen het einde van hun levensduur, dus ik dacht, ik bestel een vervangende. Was niet zo’n simpele keuze als ik dacht- maar eerst wat achtergrondinformatie.
Mijn fiets is mijn primaire vervoermiddel. 4 dagen per week bij regen of zonneschijn en soms in het weekend. Ik rijd van -10°C tot +30°C en alleen als er sneeuw en ijs op de weg ligt, stap ik met tegenzin in de auto. Mijn motoruitrusting bestaat uit een volledig geventileerd ‘zomer’-avonturenpak waaraan ik afhankelijk van het weer een thermaallaag of regenkleding toevoeg. Ik heb geventileerde zomerhandschoenen, gewone winterhandschoenen en stevige verwarmde handschoenen voor echt slecht weer.
De laatste 10+ jaar rijd ik met regenkleding van Damen Motorkleding. Het is een dure spul, maar met een goede reden: hij gaat eeuwig mee (nou ja, 2-3 jaar dagelijks woon-werkverkeer). Het is gemaakt van Flexothane, een extreem rekbare geweven synthetische stof met een PU polyurethaan rubberen laag AAN DE BUITENKANT en gelaste naden. De voordelen zijn dat het ademend is (maar vraag niet hoe ademend in vergelijking met andere membranen); goedkoper dan Gore-Tex; flexibel; geruisloos; verpakt erg klein; de waterdichtheid slijt niet weg tegen de jas eronder; het is gemakkelijk aan/uit te trekken; de binnenkant blijft helemaal droog en schoon; de regen en het vuil lopen gewoon van de buitenkant af en het droogt heel snel.
Het had dus een simpele keuze moeten zijn om Damen’s kit opnieuw te bestellen…
Helaas hebben ze besloten om de Flexothane te laten vallen ten gunste van een goedkopere, meer traditionele stof, maar nog steeds voor de premium prijs! Nou, dat accepteer ik niet - dus de jacht was begonnen op een alternatief!
Gelukkig hebben dit jaar meer kledingfabrikanten een soortgelijk PU-materiaal aan hun premium assortiment toegevoegd: Held, Dainese, Richa, Scott, IXS en misschien ook anderen.
Scott is lokaal niet beschikbaar, dus dat was uit.
IXS was kort, in blousonstijl en erg flodderig. Werkte niet met mijn avonturenjas.
Held’s nieuwste (2023) incarnatie van hun Rain Stretch is een mooi pakket, maar had een paar minpunten. Het jasje was niet lang genoeg; de nek was een beetje krap; de kraag laag en de capuchon onder de helm erg beperkend. De broek was erg smal en uiteindelijk waren de manchetten met te weinig afstelmogelijkheid, waardoor ik ze niet over mijn verwarmde handschoenen kon krijgen.
De Dainese-spul lijkt erg op de Held, maar ik kon lokaal geen product vinden om te proberen.
Ik was echt onder de indruk van het Richa Rainstretch-jack. Het was stevig gemaakt; had een extra voering (dat was niet echt nodig); veel reflectie op de juiste plaatsen en een verstelbare tailleband. De keerzijde: de manchetten waren te klein om over een van mijn waterdichte handschoenen te passen. Jammer, ik was zo bijna verkocht…
Nu komt het punt: de oude Damen-regenkleding kostte 125,- euro voor de jas en 90,- euro voor de broek!
Mijn Cayenne Pro Adventure-pak is gemaakt door Rev’It!, die een paar jaar geleden zeer verstandig heeft besloten om hun maatvoering te consolideren. Als je met een XL-jack rijdt, heb je een XL-basislaag of thermiek nodig en een XL-regenjack past perfect over het motorjack. Met dit in gedachten wees de verkoper me op de Acid 3 H2O-regenjas en -broek van Rev’It! Zuur is een goede naam - het hi-viz geel brandt letterlijk in je netvlies - en er zijn ook subtiele reflecterende plekken. Het materiaal is licht en het beste is dat het perfect over mijn Adventure Suit past. Hij past ook zonder al te veel poespas over mijn verwarmde handschoenen!
Nadeel? Nou, het is niet-rekbaar PU-gecoat polyester met de coating aan de BINNENKANT en geen voering om het te beschermen tegen schuren op het motorjack. Levensduur kan een probleem zijn bij dagelijks gebruik.
Voordelen? De jas kost 65,- euro en de broek 45,- euro. Het is de helft van de prijs van de Damen/Held/Richa kleding! Als het maar half zo lang meegaat, is het het nog steeds waard - en het ziet er GOED uit - het ziet er modern uit.
Alleen de tijd zal het leren, maar als de Acid 3 een redelijke levensduur heeft, zou het wel eens mijn nieuwe favoriete stuk kit kunnen worden!