deze week is de kogel door de kerk gegaan. Mijn R1150RT gaat de deur uit en een mooie 2013 R1200RT mag zijn plaats innemen. Hoewel ik de nieuwe aanwinst nog moet krijgen, zijn er toch al een paar vragen die opkomen en waar iemand mij wellicht mee kan helpen.
Ik beschik over een baehr geluidsinstallatie, model R1150RT. Daar is nu een radio op aangesloten. De Baehr wil ik overzetten naar de 1200. Weet iemand of dit zomaar kan…? daar is dan tevens een Zumo 595 aan gekoppeld.
Ik heb gezien dat er 2 ‘sigaren aansteker’ pluggen zijn. 1 bij de radio en de ander bij de passagierszitting. Zijn deze te gebruiken voor de druppellaar?
Ik ben nog opzoek naar een topcase. Liefst gebruikt ivm de prijs. Heeft iemand een idee waar ik zoiets kan vinden? Natuurlijk ken ik ebay en marktplaats, maar daar vind ik vooralsnog niets. Wellicht dat iemand er 1 kan aanbieden en/of een goede tip heeft. Die tip mag ook een alternatief inhouden, dus een after market koffer. Maar de voorkeur gaat uit naar origineel.
Zodra ik mijn nieuwe aanwinst in bezit heb, zal ik wat fotos plaatsen.
Proficiat met je nieuwe aanwinst. Voor wat betreft je tweede vraag: Ja, je kan beide gebruiken voor de druppellader. Het moet wel een can-bus lader zijn anders gaat het niet lukken.
Veel plezier en veilige km’s toegewenst.
Gr. Leo
Niet zo’n gekke vraag hoor maar de mijne heb ik zelf ingebouwd dus als je de draden volgt gaan ze rechtstreeks naar de accu maar als het af fabriek gedaan is weet ik het niet. Misschien iemand anders?
Zojuist mijn home-made usb lader op beide poorten gezet (deze praat echt geen CAN-bus): functioneert niet zonder eerst mijn R1200RT uit 2013 op contact te zetten.
Dat klopt als je hem op een draad aangesloten hebt die over de Canbus loopt. Deze geeft enkel stroom bij ingeschakeld contact en tot een paar minuten na het uitschakelen van het contact.
Alternatief is om hem rechtstreeks bij de accu af te tappen, maar dan staat er altijd stroom op. En ik weet niet hoeveel spanning hij altijd afneemt! Dit is dus gene goed alternatief, tenzij je er ook een schakelaar tussen zet die de spanning verbreekt.
Niet zo’n gekke vraag hoor maar de mijne heb ik zelf ingebouwd dus als je de draden volgt gaan ze rechtstreeks naar de accu maar als het af fabriek gedaan is weet ik het niet. Misschien iemand anders?
Ik zelf heb iets soortgelijks gedaan, maar . . .
Ik heb midden op de tank, vlakbij het balhoofd een extra boordspanning stopcontact laten plaatsen. Deze heb ik aangesloten via de Canbus; Deze gebruik ik bv voor de voedingsspanning van mijn portofoon, zodat deze niet aan blijft staan als ik de motor uitzet. Deze krijgt de spanning van de oorspronkelijke aansluiting van degene die rechts zat.
Het oorspronkelijke boordspanning stopcontact is door mij rechtstreeks op de accu aangesloten (met een zwevende zekering) en deze is dus bv voor de oplader te gebruiken, maar ook voor mijn verwarmde vest en sokken/zolen;
En dan heb ik de standaard aansluiting aan de achterzijde ook nog, maar deze zit voor mij wat ongelukkig en gebruik ik eigenlijk niet. Deze heb ik gereserveerd voor een oranje (of blauwe) flitser, welke ik kan in voorkomende gevallen kan gebruiken bij het beveiligen gevaarlijke situaties en daarvoor op de achterzijde bevestigd kan worden. (Tot nu toe heb ik deze in 15 jaar nog maar één keer gebruikt.) Deze loopt dus gewoon via de Canbus.
@ErikS: - goed idee om oorspronkelijke boordspanning stopcontact aansluiting om te zwaaien voor ander gebruik.
Vraagje: hoeveel Ampere is oorspronkelijke boordspanning stopcontact afgezekerd?
Een canbus geschikte lader heb ik ook niet, daarom heb ik de achterste accessoire-aansluiting hiervoor rechtstreeks op de accu aangesloten. Uiteraard met een 10 A zekering er tussen. De connectors onder de buddy heb ik losgehaald en een andere contraconnector gescoord. Dus onder het zadel heb ik nu een loze canbus-constante-stroom-aansluiting voor .
Blijkbaar zijn passende contraconnectoren bij BMW niet los in de aanbieding, maar wel als je goegelt op Mini… . Blijkt een connector voor de ruitenwissersproeier.
Daar heb ik op dit Forum niets van voorbij zien komen. Maar bij mijn uit 2009 zit rechts onder de buddy- op dezelfde positie waar links de accessoire-aansluiting zit - ook een ‘uitsparing’ waar je een (gewone) sigarettenaansteker rechtstreeks op de accu zou kunnen monteren. Dan ben je ook niet steeds afhankelijk van het BMW-stekkertje. Het zijn de kosten niet… Heuts zal ze best wel hebben.
CANBUS is op zich prima gedocumenteerd.
Het probleem is dat de aansluiting helemaal geen Canbus is, maar een niet gedocumenteerd signaal. Alle schakelaars en lichten op je Bmw worden bestuurd door een apart kastje: de ZFE. Dat staat voor Zentraler Fahrzeug Electronik, en is een slim zekeringkastje. Weliswaar is deze aan de achterkant aan de Canbus aangesloten om met andere computers op je motor te praten, bijv. met het dashboard, maar de signalen naar schakelaars, lichten en stopcontacten zijn geen canbus. Het probleem is dat Bmw niet verteld hoe deze ZFE precies werkt.
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Zodra de motor binnen is ga ik maar na verder onderzoek plegen. Makkelijkste is volgens mij een nieuwe acculader…
Ik wens eenieder een voorspoedig, veilig maar bovenal gezond 2020.