Nieuwe 1150rt, houdt in bij optrekken

Allemaal,

ik heb sinds een aantal maanden een occasie 1150rt, twin spark, van 2004. Heeft een goeie 20.000km, dus heeft eigenlijk meer stilgestaan dan gereden. Nu heb ik onlangs gemerkt dat bij het optrekken, de motor soms lijkt in te houden. Soms is het nauwelijks voelbaar, soms meer uitgesproken. Het is niet dat hij stopt, hij houdt gewoon een fractie van een seconde in, en dat een keer of twee. En dat is soms wat schrikken bij het inhalen… Bij constant toerental merk ik weinig of niks. Ook heb ik de indruk dat de motor niet mooi stationair draait (niet soepel), en een koude motor valt ook stil als ik geen gas blijf geven. Het is mijn eerste boxer (op een R50/5 na), daarvoor heb ik altijd met 4- of 3-cylinders gereden. Daarom dat ik misschien ook dingen als ‘mis’ aanvoel die gewoon eigen zijn aan een boxer… Maar de vermogensafgifte mag m.i. toch rechtlijnig verlopen, of ben ik mis?

Kan iemand zeggen wat de meest voor de hand liggende oorzaken voor deze problemen kunnen zijn?

Bedankt!

Een goede afstelling van je brandstofsysteem kan wellicht het probleem oplossen.

Synchroniseren maar en dan zal het wel beter gaan net zoals Paul al zegt. En misschien een keer brandstofsysteem reinigen (injector reiniger ). Hoe lang is het geleden dat de motor een goede beurt heeft gehad?

Ton _004

Ik zou zorgen dat de motor een hééééééle grote beurt krijgt incl.alle vloeistoffen, kleppen afstellen, gasklephuizen reinigen, brandstofreiniger, brandstoffilter, leeftijd banden en andere rubber delen, eventueel een Recyclizer er op, mooie klus voor Vioma

Welkom !

Ik sluit mij bij BertL aan, Welkom.

Ik had dezelfde klacht op 1100RT, waarbij hij ook twee keer stil viel met koude motor op punt van overschakelen naar zijn twee. nieuw brandstoffilter en afstellen (synchroniseren) en het was voorbij. Succes ermee!

/Edit Moderators: bericht verplaatst, oude draadje heropend.

OK, aangezien er toch wat vooruitgang geboekt wordt, het volgende:

De motor heeft intussen een volledige beurt gehad, incl. kleppen stellen en synchroniseren, brandstoffilter, luchtfilter, etc etc. Het probleem van het moeizaam stationair lopen bij koude motor en het ‘inhouden’ bij het optrekken boven de 4000rpm was echter niet verdwenen. Na wat zoekwerk op internet ben ik op een engelstalig forum enkele lotgenoten tegengekomen, en in in de meeste gevallen bleek het om een defecte bobine te gaan (die van de primaire bougie, zgn. ‘stick coil’). Dus heb ik een testje uitgevoerd:

• motor starten
  • linkse secundaire bougiekabel losgetrokken (motor loopt verder);
  • linkse secundaire bougiekabel teruggeklikt;
  • rechtse secundaire bougiekabel losgetrokken (motor valt onmiddellijk stil).

Hieruit kan ik afleiden dat de rechtse bobine van de primaire bougie defect is. Ik ga een nieuwe bestellen en laat nog weten of alles ermee opgelost is (ik hoop het alleszins).

Da’s knap zoekwerk van je. Hopelijk brengt dit je tot de oplossing. Hou ons aub op de hoogte.

Als je de rechste eraf trekt valt hij stil zeg je? Dan zou ik denken dat de linkse defect is. Omdat bij het eraf trekken van de rechste er geen goed lopende cilinder meer over is.

Ton

Ton,

ik trek de kleine bougie uit, niet de grote primaire… als ie dan stilvalt zou ik denken dat de primaire bougie van die kant het werk niet meer opknapt en de motor daardoor stilvalt… Of denk ik helemaal fout?

Tom

Ik heb zelf gewoon een bougie per kant. Maar om te testen welke kant beter meeloopt trek ik bijvoorbeeld eerst links en dan rechts los. De kant waarbij de terugval in toerental groter is in feite de best werkende kant. Maar heb me nog niet zozeer verdiept in een primaire en secundaire bougie. Dit is niet altijd slim om te doen omdat hierdoor een electronische onsteking wel eens defect kan raken. Maar we deden het wel vaak. In feite geeft een scoopbeeld meteen aan bij welke kabel of bobine de fout zit.

Ton

Update:

ik heb dezelfde test gedaan, maar nu met de hoofdbougies. Het kleine stekkertje dat in de bobine gaat thv het kleppendeksel, beurtelings uitgetrokken waardoor de bougie aan die kant uitvalt. Ditmaal was het resultaat omgekeerd: het uittrekken van de rechter maakt absoluut geen verschil in draaien, bij het uittrekken van de linker gaat hij nog wat rottiger stationair lopen. Dit bevestigt volgens mij dat er iets mis is met de (aansturing van) de rechter hoofdbougie…

Tom

Hallo Ton.

Ik heb in een strip een aantal gaten geboord en daar draad ingesneden voor verschillende bougies met verschillende draadsoorten,deze strip kan aansluiten aan de massa.Nog even dit ,een Twin Spark start op de secundiare bougie,bij de start worden een aantal functies uit geschakeld die stroom vreten.

IK zou de bougiekabels van links en rechts eens omwisselen, zodat je kunt uitsluiten of het in de bougiekabels zit of in de bobinne.

Maar dan wil je natuurlijk ook weten wat nu de fout veroorzaakt. Het kan natuurlijk meer zijn dan een bobine. Heb je ook de weerstand vande bougiekabel en de bougiekap gecontroleerd?
Ton

Ik had het laatste berichtje nog niet gezien voor ik mijn antwoord gaf.

Ton _004

Leg eens uit ? _001 _001

Hoi.

@Sloefman, jouw test methode is helemaal correct, net zoals jouw gedachte dat de rechter hoofdbobine defect is.

Die bobines staan erom bekent dat ze wel eens de geest geven.

Groeten, Paul.

Dit gedeelte van de test klopte inderdaad

Update:

ik heb dezelfde test gedaan, maar nu met de hoofdbougies. Het kleine stekkertje dat in de bobine gaat thv het kleppendeksel, beurtelings uitgetrokken waardoor de bougie aan die kant uitvalt. Ditmaal was het resultaat omgekeerd: het uittrekken van de rechter maakt absoluut geen verschil in draaien, bij het uittrekken van de linker gaat hij nog wat rottiger stationair lopen. Dit bevestigt volgens mij dat er iets mis is met de (aansturing van) de rechter hoofdbougie…

Ton