Mijn naam is Huub en ben sinds dit voorjaar in het bezit van een R1200RT. Ik kom van 32 jaar honda af van een pan en goldwing. Ik zocht een andere motor maar kon bij Honda niet slagen.
Het werd dus een r1200rt van 2006. Deze heb ik 3 maanden en 2300 km gehad. In die tijd zoveel problemen gehad dat ik hem heb ingeruild bij dezelfde motorzaak en heb een andere van 2011 gekocht.
Helaas, ik heb deze nu 1 maand en 500 km in bezit maar ook deze is een grote ellende. Er zit een gigantische rammel in bij 55kmu in de 3e versnelling de motor. Ik vermoed de versnellingsbak. Ik mis enorm veel vermogen tov de vorige. ( met meer pk’s) hij lekt flink olie tussen bak en motor in. Bij wat langer rustig remmen valt de remdruk achter helemaal weg.
Ik denk dat allebei de motoren nooit fatsoenlijk onderhoud hebben gehad. Maar bij aflevering van de 2e bmw zeker ook bij de motorzaak niet.
Ik kan hem nu 1 e week september brengen ( ze zitten vol) en zal alles hersteld worden. Echter ik heb er niet zoveel vertrouwen meer in.
Wat wel zo is, is dat ik wel verslaafd ben geraakt aan de motor. Met name de handelbaarheid is geweldig. Dus eigenlijk wil ik niet meer terug naar Honda. Maar ja wat nu?
Je hebt wel de nodige pech met de twee BMW’s. Die van 2011 is normaal gesproken wel de betere dan die van 2006. Die van 2011 heeft het DOHC blok met de bovenliggende nokkenassen. Het is een sterker blok. Ook ben je met de 2011 versie af van de vermaledijde ABS die de 2006 versie had. Uiteraard staat ALLES met goed en regulier onderhoud.
Ik begrijp dat je inmiddels teleurgesteld bent in de motorzaak (zonder namen te noemen). Ik vind echter dat je dit bedrijf de kans moet geven om de RT van 2011 weer volledig te laten herstellen. Ervan uitgaande dat dit kan en dat men doet wat men zegt.
Ik hoop dat je daarna kunt genieten van je RT. Het behoort een motor te zijn met zeer goede rij eigenschappen. We horen het graag van je
Hallo Huub, dat is flink balen zo. Maar heb je wel bedacht dat een aankoopkeuring wat ellende had kunnen besparen? Als ik een motor koop en ik twijfel over de kwaliteit dan laat ik een aankoopkeuring doen, je weet dan meer van de motor en de kosten zijn te overzien. Het bespaart in elk geval een boel ergernis.
Groeten Ben1200RT
Bedankt voor jullie reacties, ik heb nooit over een aankoop keuring nagedacht omdat ik er simpelweg vanuit ga dat een motorzaak, naast dat hij geld moet verdienen, zich ook verantwoordelijk opstelt richting de klant om zijn product op de best mogelijke manier af te leveren. Maar misschien ben ik met mijn 56 jaar nog steeds te naïef🙈. Ik laat hem iig door hen voor garantie laten herstellen met meteen een ingebrekestelling brief erbij. We hebben gelukkig in Nederland een wet op non- conformiteit. Dus als hij niet goed in orde wordt gemaakt ga ik de overeenkomst ontbinden.
Allereerst herken ik het niet meer kunnen slagen bij Honda. Ik kom zelf van een ST1300 af maar daarnaast was er niets wat aan mijn wensen voldeed.
Daarom ook de overstap gemaakt naar de R1200RT.
Als antwoord op je vraag wat te doen, denk ik dat je de goede stappen al gezet hebt. Al is het vervelend dat je blijkbaar 2x pech hebt. Ik deel dan ook je mening dat je nog wel iets mag verwachten van een verkopende motorzaak.
Hopelijk worden je problemen in september opgelost, hou ons op de hoogte.
Nou vrijdag eindelijk bericht gehad, na 4 weken bij de motorzaak kon ik hem ophalen. Zaterdag prachtig weer dus met mijn maat gaan rijden door het Limburgse land. Krukaskeering is vervangen, bobine defect, motor geflushd nieuwe olie op de motor, bak en cardan. (Wat hebben ze dan met de aflevering gedaan?)
Vol goede moed vertrokken, na 25 km een klein rammeltje te horen bij afremmen op de motor, het zal toch niet? Door rijden en we zien wel. Aangekomen in de kleine heuvels wordt de rammel steeds erger bij afremmen op de motor. Ook begint er een rammeltje in te komen met accelereren bult op.
Lang verhaal kort, 189 km gereden weer bij de motorzaak heeft de chef monteur de conclusie getrokken dat of het small end lager eruit ligt of enorme kantelende zuigers.
Ofwel blok moet uit elkaar en ik ben de motor weer een aantal weken kwijt. Ik heb voorgesteld dat ik mijn geld terug wil omdat ik geen vertrouwen meer heb in de zaak daar. Ik hoor morgen of overmorgen wat hij wil. Zucht zucht en nog eens zucht
Ik begrijp je wel. Ik zou ook mijn geld terug eisen. Het vertrouwen is dan “even” helemaal zoek.
We horen wel wat hier uit komt . . .
(TIP: laat een volgende keer een aankoop keuring doen door een onafhankelijke BMW specialist. Er zijn meerdere, maar Erik van Lent motorkeuringen heeft al vele jaren een goede staat van dienst).