Na oliewissel ABS lampje

Een vraag…

Vorig jaar voor de zomer mijn RT een 10.000 km beurt laten geven en alle remolie laten verversen.

Na zo’n 200 kilometer ga ik even benzine tanken en zet de motor uit. Na ongeveer 10 minuten start ik de motor weer en begint het ABS lampje te banden, rijd een paar meter vooruit, stop en m’n remmen voelen hard aan.

Draai de motor van het contact, wacht ongeveer 1 minuut en start weer, daarna geen problemen meer gehad.

Wat zou dit zijn geweest, lucht in de leiding? Moet ik dit even laten controleren, iemand een idee?

Dank voor jullie advies!

Had je dit probleem vorig jaar zomer na het verversen van de remvloeistof of pas deze week en had de motor sinds vorig jaar zomer stil gestaan?

Vorig jaar zo’n 200km na het verversen

Als je sindsdien vele kilometers gereden hebt zonder meldingen zou ik gewoon doorrijden.

Als dat tevens de laatste rit geweest zou ik het nu gewoon proberen maar alert zijn op het gedrag, is het nog een oude 1200 met de beruchte rembekrachtiger en hij geeft weer meldingen dat goed kijken welk lampje aan/uit gaat in welke frequentie om de code te achterhalen. Het kan bijvoorbeeld een sensor zijn, defect of afstelling.

Dank voor je info, het is een Bj 2006 vandaar ook even de vraag hier.

Machine loopt als tierelier, maar op 2 wielen ben ik altijd extra voorzichtig.

Dank!

Wat late reactie wellicht, maar ik denk dat je een probleem hebt gehad met de boordspanning.
Misschien dat de accu voor dat moment teveel moest leveren. Te kleine accu capaciteit geeft vaker een ABS-storing.

gr v Ciske

Iedere reactie is welkom, dankje!

Accu is 3 jaar oud, staat altijd aan de druppellader, misschien toch even laten controleren voor de zekerheid.

Als je een Optimate druppellader hebt de 4 of de 6 (die laatste heb ik) dat geeft deze aan of je accu fris is. Recentelijk nog een permanente rode controle lamp gezien bij de Optimate 6 van de Honda. Meteen een nieuwe accu besteld. In dit geval een Motobatt AGM accu. Goeie prijs/kwaliteit verhouding.

In de BMW zit al ruim 10 jaar een Odyssey AGM accu in combinatie met een Optimate 6. Knock on wood and fingers crossed _004


Ik heb er een Optimate 4 lader achter zitten. Lampje brand groen en als ik hem er na een ritje weer aan hang, loopt hij keurig zijn programma af.

Heb even nagekeken, maar in November '19 heeft de vorige eigenaar er een Yuasa Gel accu in laten zetten. Geen idee of dat een goede accu is, heeft wel 119 euro voor betaald.

De motor is bij MSA in onderhoud, zij hebben vorig jaar ook de remolie ververst tijdens een beurt, ik zal hun eens vragen.

@MSA als jullie meelezen, enig idee wat dit kan zijn?

Dank voor jullie meedenken.