Ik mag Hans Vaessen, bij velen ook wel bekend onder zijn nickname MR GPS, graag volgen. Hans heeft een uitgebreid netwerk als het aankomt op te verwachten nieuwe ontwikkelingen en beschikt daarnaast over veel kennis ten aanzien van verkrijgbare navigatie voor o.a. de motorfiets.
Al geruime tijd zag ik niets meer van hem verschijnen, tot onlangs een bericht in de mail van hem opplopte. Hans heeft privé het een en ander achter de rug, is gescheiden, daarna verhuisd en vele kilo’s aan gewicht en het nodige aan gezichtsbeharing kwijt. Geen glas wijn uit eigen wijngaard meer bij het afhalen van een TomTom of Garmin. Op dit moment gaat het weer een stuk beter met hem. Kleinschalige cursussen op het gebied van navigatie houdt hij nog steeds.Niet langer in een leslokaaltje op het landgoed, maar letterlijk bij hem aan de keukentafel.
Als ik even terugdenk aan de RT tocht van nine/ eleven dan zou een dergelijke kleinschalige cursus voor een aantal RT rijders niet misstaan. Het viel me op dat rijders vaak over prima apparatuur beschikken, maar er niet in alle gevallen er een gpx route op kunnen plaatsen. Dat is echt jammer, een routeplanner in combinatie met een navigatie apparaat op het stuur bieden immers extra mogelijkheden voor het ontwerpen en rijden van specifieke motorroutes in binnen- en buitenland.
Zo beheer ik een groepsaccount vanuit MRA, dat inmiddels 152 leden telt met een keur aan bestemmingen en rondritten. Soms gebruik ik bestaande routes van anderen als basis om die naar eigen smaak op details of hoofdlijnen te veranderen. In zo’n groep worden allerlei routes ingebracht en andere weer gedownload.
Hoe dan ook, ik schrok wel enigszins van een uitgesproken verwachting van MR GPS. Het lijkt hem niet onwaarschijnlijk dat TomTom het traject - zoals dat vanaf de 400 tot aan de 550 Rider toe is ontwikkeld - niet vervolgt.
Het loont eigenlijk niet genoeg, temeer omdat in de markt programma’s voor de smartphone als navigatie-instrument voor gpx routes ook een hoge vlucht maken. Laten we wel zijn, een Garmin XT kende en kent nogal wat aanloopproblemen en kost tegen de 500 euro. Een TomTom 550 is weliswaar goedkoper, maar kost ook nog steeds een dikke 350 euro. Op de Iphone na, kunnen de meeste smartphones goed tegen trillingen in een XRAM op het stuur. Een en ander is afhankelijk van het type motor, plaatsing en natuurlijk rijstijl. Bij aanschaf van een nieuwe smartphone kan om die reden al op voorhand gekozen worden voor een zogenaamde rigged Smartphone. Eentje die wel tegen een stootje en trillingen kan.
Hoewel ik de mogelijkheden van navigatiesoftware op een smartphone onderken, zou ik het verlaten van de motor navigatie van TomTom zeker betreuren. Al was het alleen maar omdat het de enige serieuze concurrent is van de prijzige en onnodig gecompliceerde Garmin/Zumo.s.
Wordt vervolgd.