niet een verkeerd voorbeeld maar ik wil de totale motor optillen zodat je overal wat makkelijker bij kan
de krik kan zelfs een goldwing tillen.
Maar waar plaats ik de krik bij mijn bmw r1200rt hoop dat iemand weet hoe dat moet.
Met zo een kleine krik zal ik mijn dure BMW motorfiets niet optillen, veel te on-stabiel…
Dit soort krikjes is eigelijk meer bedoelt als “hulpje” of voor een lichte crosser…
Ik gebruik een hef-tafel om mijn motorfiets op te tillen voor onderhoud e.d.
Veel veiliger…
hallo henk 7777
deze krik kan makkelijk de bmw tillen en is zeker geen hulpkrikje, is niet instabiel mijn vorige motor
een honda goldwing ruim 400kg schoon aan de haak stonder altijd zeer goed op
maar mijn vraag was: waar en hoe kan ik deze krik plaatsen onder de motor.
Of past dit niet onder een bmw r1200rt frame.
ik denk dat de link naar de krik niet klopte vandaar deze nieuwe foto. https://www.bol.com/nl/nl/p/motor-krik-680-kg/9200000040690534/
Dat is een stevige krik, zal de motor wel op kunnen tillen…
Maar onder de RT is eigenlijk geen “vlakke” mogelijkheid om deze krik te gebruiken…
De uitlaten zitten in de weg en zijn te zwak om als steun te gebruiken…
En je wilt natuurlijk dat je motor stevig staat…
Denk dat de enige manier is om een “heftafel” te gebruiken waar je de motor op zijn standaard op zet en dan met spanbanden vast zet…
Ik snap je vraag wel en ook waar die vandaan komt. Dat je de vraag hier stelt, is ook niet zo gek, zoals uit onderstaande tekst zal blijken.
Het gaat niet zozeer om het gewicht of de stabiliteit, maar om de constructie van een BMW, die nogal afwijkt van diverse andere motoren. De meeste motoren zijn gebouwd rond een enkel of dubbel wiegframe. Dat betekent dat er een of meerdere buizen vanaf het balhoofd naar beneden lopen in een grote bocht naar het achterwiel. Zo ontstaat een bedding, ook wel wieg genoemd, om het motorblok op te leggen en vervolgens vast te bouten. Het motorblok maakt geen onderdeel uit van het frame. Het blok rust bij een enkelvoudig wiegframe op één buis en bij een dubbel uitgevoerd wiegframe op twee buizen. Bij de Amerikaanse serie OCC kon je mooi zien hoe ze een groot HD blok op die buis of buizen plaatsten.
Hoewel een dergelijk frame primair is ontworpen om het motorblok te dragen, is die plek aan de onderzijde tevens geschikt om een motor op te krikken. Ronde buizen worden onder druk niet zo snel samengeperst tot een ellips.
Een BMW is al van oudsher op een andere manier geconstrueerd. Er is geen sprake van een enkel- of dubbel uitgevoerd wiegframe. De constructeurs van BMW hebben vanwege gewichtsbesparing (*) ervoor gekozen om het motorblok deel te laten uitmaken van het frame. Je zult dus vergeefs zoeken naar buizen of andere framedelen aan de onderzijde van het motorblok.
Wat je aan de onderzijde wel aantreft zijn onderdelen die absoluut ongeschikt zijn om een motor op een stabiele manier en zonder schade op te krikken. De onderzijde wordt gevormd door een dunne aluminium en asymmetrische carterpan met een uitsparing voor het oliefilter. De carterpan is te dun en te fragiel om de motor te dragen. Als in een post hierboven gemeld, steken aan beide zijden van het carter ook de uitlaten nog uit. Het hoeft geen betoog dat je daar geen 250 kilo zonder schade mee kunt opkrikken.
De getoonde krik is dus voor een BMW R1200RT ongeschikt, tenzij je allerlei aanpassingen gaat maken in de richting van de bok. Met de wielen is de bok het enige punt geschikt genoeg om die 250 kilo RT omhoog te krikken. Over de stabiliteit van deze specifieke krik laat ik me niet uit, maar ik onderschrijf de stelling van Henk777 dat een BMW gebaat is bij een goede motor-heftafel en degelijke spanbanden.
(*) De gewichtsbesparing bij een motorblok dat deel uitmaakt van het frame lijkt me overigens marginaal.
Een R1200RT weegt even zo goed toch ruim 250 kilo.
We zijn beiden oude schoolmeesters die decennia hebben geprobeerd uit te leggen wat er om ons heen gebeurt.
Dat leg je niet zomaar naast je neer.
Vanuit de historische pedagogie hoort - althans volgens de leer van Jan Comenius - bij bovenstaande uitleg tenminste één illustratie.
Bedoeld voor de beelddenkers en dyslecten onder ons die - meer dan naar aanleiding van een taaie lap tekst - dan ook in één klap zien waar het hier om gaat.
Om kort te gaan voor onze dyslecten en beelddenkers:
Schermafbeelding 2022-01-13 om 12.57.31.png
Links het traditioneel dubbel uitgevoerde wiegframe, het motorblok wordt óp de wieg gelegd.
Rechts het BMW R1200RT frame, wat onderdeel uitmaakt van het frame. Geen enkele of dubbele buis als bedje of wieg te ontdekken waar de motor op rust. Door de motor als het ware op te hangen aan de framedelen van de boven- en achterzijde maakt het blok deel uit van het frame.
Ga daar maar eens eens een krik onder plaatsen, die gaat dwars door het carterpannetje heen.
Na deze uitgebreide en volledige uitleg van Frans en van Paneuroel is het mij geheel duidelijk.
dus dat wordt de krik verkopen en dan op zoek naar een andere wel passende krik.
Het is dan ook mijn eerste BMW in de lange lijst van motoren die ik gehad heb.
maar aldoende leert men deze motor beter kennen
verder een ieder bedankt ik heb weer wat te doen in deze rustige tijden.