Geen idee of hier al topics over zijn, maar ik kon het niet zo snel vinden.
Sinds kort verliest mijn motor z’n complete vermogen als ik gas geef na het rijden bij constante snelheid. In plaats van acceleren lijkt het alsof je stil valt.
Motor is uitgelezen bij Harrie Meijer. Geen fout meldingen.
Ondertussen nieuwe bougies, lucht filter etc. al gedaan.
Synchroniseren ook al gedaan? Ik weet niet of motorzaken ook nog een tester hebben waar ze het vonkpatroon van de ontsteking op kunnen zien net zoals in de autogarage. Misschien wel een probleem met de ontsteking? Probleem met bobine of Hall sensors? Ik zeg zomaar wat maar toch misschien een mogelijkheid.
Hall sensor en bobine zijn goed.
Er bleek een tijdens het onderzoek ook een krukas keering lek te zijn. Die lekt op een sensor die de vonk registreert. (Sorry ik ben totaal niet technisch) Maar het vervangen van de keering heeft het probleem nog niet opgelost.
Ik ga wel met m’n dealer praten… Is het veel werk om het brandstof filter te vervangen?
Volgens mij zit de aanvoerslangetjes van en naar het brandstoffilter vast met speciale klemmetjes, daar heb je dus een speciale tang voor nodig.
Als ik het wel heb, moet je de brandstoftankvulopening (ja, die bouten bovenop) loshalen en zou je het hele mechanisme eruit moeten kantelen. Waarbij je extra voorzichtig moet zijn met de vlotter, die mag niet verbuigen of een tik krijgen.
Anders klopt je brandstofniveau meting niet meer.
Zodra je de brandstoftankvulopening lost neemt, zal je merken dat er een grote rubberen ring expandeert, die zal je altijd moeten vervangen, dat hoort zo om een goede (brandstof vaste) afdichting te krijgen.
Je kunt “smokkelen” en een stukje tussen die rubberen afdichtring tussenuit knippen en dan met superlijm weer aan elkaar zetten, maar dat raad ik af.
Ton, hij schrijft dat de keerring is vervangen en dat dat het probleem niet heeft opgelost.
Ik denk meer aan ergens valse lucht aanzuigen .
m.v.g. JeHo
Het draadje van Dirkjan over dit onderwerp was gesloten, maar ik wilde er eigenlijk toch iets bijzetten. Afgelopen najaar kocht ik een BMW 1150RT bij een motorzaak in Mijdrecht. Deze motor had hetzelfde probleem als Dirkjan had. Bij gasgeven vanuit een laag toerental viel de motor vaak (tijdelijk) helemaal uit. Ik vroeg me soms af of ik Dirkjan’s motor niet had gekocht. In de motorzaak waar ik de motor had gekocht hebben ze hem helemaal nagekeken en toen ze geen oorzaak vonden hebben ze hem naar een BMW specialist gestuurd. Na heel lang onderzoek bleek dat het probleem in de lamda-sonde zat. Die is vervangen en het probleem lijkt gelukkig te zijn verdwenen.