Motor rookt verschrikkelijk

Hallo forum ik ben hier nieuw Johan is de naam em heb sinds dit jaar een bmw 1150rt geweldige machine vindt ik…maar nu wou ik op de laatste mooie dag van het jaar nog een tourtje maken in de buurt echter toen ik starte stond ik midden ineen mistbank van rook echt niet normaal wat kan het euvel zijn ? Heb er niet mee gereden…

Johan, welkom op ons forum. _004

Als je je fiets een hele tijd op de jiffy hebt gehad en dan gaat starten, dan rookt hij inderdaad even een moment.
Dat kan verder geen kwaad, tenzij het na een minuut of zo niet ophoudt met roken.

Maar toch niet zo erg dat je vol in de rook staat.
Dit lijkt een serieus probleem te zijn.
Zou de dealert er even naar laten kijken.

Nee alles is natuurlijk relatief, maar ik heb gemerkt dat als ik een paar weken mijn fiets niet heb gestart, dat hij dan even wat rokerig uit z’n slaapt komt, maar na een paar keer gas geven is dat weg; het is dan ook niet zo dat de gehele buurt blauw staat.

Klopt QuickFix. Zéker als je RT een buitenslaper (onder een hoes) is of in een koude vochtige omgeving staat . . .

Bij mijn buitenslapende R1100GS hetzelfde: eerste keer starten na weken stilstand = papam habemus.

Zo lang het maar witte rook is, geen blauwe of zwarte…

Blauwe rook is verbrande olie, zwarte rook is verbrande benzine. Als het blijft : primaire bougie bekijken, compressie test uitvoeren, letten op geluiden uit het blok.

Ik had hetzelfde probleem.
Via diverse fora, had ik de informatie dat het met name kwam van de linker cilinder (het laagste punt bij wegzetten op de jiffy) , waarbij de olie op cilinderwand den duur wegzakte in de richting vd cilinderkop. Bij het starten wordt olie die verbrand en de uitlaat uitgegooid.
Andere olie heeft bij mij geholpen. Het probleem was daarna weg. Ik heb Motorex Boxerolie gebruikt. Het verhaal wil dat daar additieven zijn toegevoegd om de olie beter aan de cilinderwand te laten kleven en dus geen plasje vormen in de kop vd linker cilinder.
Klonk aannemelijk en andere olie heeft mij inderdaad geholpen.

Ik zet mijn motor in de garage zo dicht mogelijk tegen de muur. Een blokje van een cm of 4 onder de jiffy zodat hij bijna rechtop staat. Hij kan dan toch niet de andere kant opvallen (want muur) en zo blijft de doorgang zo groot mogelijk. Niet omdat ik wist van die rook, maar misschien is dat wel een reden dat mij dat nooit is opgevallen. Hij staat best wel vaak weken aan het stuk stil. En nee, hij kan niet op de middenbok op deze manier, want er is te weinig ruimte om hem eraf te duwen :wink:

Nu weet ik eindelijk wat die witte rook uit de uitlaat betekent. Had er ook altijd last van na een tijdje stilstand. Duurde maar kort.
Nu is de 1150RT weg en staat de 850GS (als het goed is) over een maandje klaar.

PS. Zouden ze in Rome ook een RT gebruiken?