Bedankt voor de tips! Overlengte inderdaad nog niet over nagedacht.
Jahoor , geen probleem, zowel bij de RT als bij de C
Een paar weken geleden naar de Dolomieten gereden met de motor op trailer achter de motor. Eigenlijk is het heel goed gegaan. Tbv het achterwiel vond ik geen goede plek om de sjorbanden vast te zetten (hard plastic of langs hard plastic), daarom de ANWB methode toegepast: over de velg om de band omlaag te houden.
Voor de zekerheid heb ik harpsluitingen gekocht, omdat ik de 35mm brede sjorbanden niet lekker in de “oogjes” van de trailer vond zitten.
Ook voor de zekerheid, aan voorzijde nog extra paar sjorbanden geplaatst. Omdat ik de RT niet door de vering kon trekken (via stuur langs alle kabels leek me geen strak plan) de sjorbanden dusdanig aangetrokken dat de voorband net iets vervormd. Feitelijk de sjorband gewoon strak getrokken.
Alle overlengtes met tyreraps vast gezet (bedankt voor de tip nogmaals).
De motor oprijden heb ik meerdere keren thuis geoefend, eerst met motorvrienden, daarna met mijn vrouw (want terug vanuit de Dolomieten is dat ook de situatie). Ik heb een opstapje van 27cm hoogte gemaakt om de 55cm opstap naar de trailer te vergemakkelijken. Eigenlijk ging dat best goed. Alleen de communicatie, wanneer ik de voorrem intrek, dat er dan niet maximaal geduwd hoeft te worden, kon beter: motor vervolgens op contact gezet, zodat remlicht zichtbaar is. Overigens de oprijplank is dusdanig stijl dat de motor vanzelf met geblokkeerd voorwiel toch omlaag glijdt.
Truc is natuurlijk om e.e.a. in één vloeiende beweging uit te voeren.
In de Dolomieten, voor de terugreis, de auto en trailer iets hellend omlaag gezet zodat de oprijplank een kleinere hoek maakt. Dit maakt een enorm verschil. Bij het opduwen, overigens de motor zo ligt mogelijk gemaakt: alle koffers eraf en sloten uit het “radiovak” gehaald (mijn RT heeft geen radio, maar wel een mooi diep vak).
Bij Baxshop heb ik sjorbanden en harpsluitingen van het merk Eller gekocht. Daarnaast nog 25mm sjorbanden van ACEBikes.
De motor zat vast als een huis. De kogeldruk was net geen 50kg. Voor mij en mijn vrouw was het de eerste keer om met een aanhanger achter de auto op vakantie te gaan. Het is 100% meegevallen. Iets meer anticiperen, en soms in de 3de of 4de versnelling rijden, daar waar je vroeger de 5de versnelling alles reed. Bij een slechte weg (Italië normaal) miste ik wel vering in het karretje.
Eerst zou ik een karretje in Duitsland huren met vering en afzinkbaar, maar bij het vastleggen, kwamen allerlei extra voorwaarden, zoals 2000€ borg omdat ik geen inwoner van Duitsland was. Eenvoudig STEMA karretje op het laatste moment gevonden in Brunssum, en deze ook gehuurd. Aardige eigenaar, waar ik mijn eerste motor-op-karretje-duwen les kreeg.
Foto’s van motor op trailer.
Zoals de motor nu vast staat zijn bij mij de banden aan de voorzijde afgescheurd in een 270 graden bocht van snelweg aar snelweg. Wat heel belangrijk is dat de motor aan de achterzijde zo hoog mogelijk wordt vast gezet naar beide zijkanten van de trailer. De zijwaartse kracht die op de motor komen in zo’n bocht zijn groot en wordt nu alleen door de spanbanden op de voorvork opgevangen. Mijn banden waren geschikt voor 750 kg maar hebben het slechts 1 vakantie rit vol gehouden.
Toen ik de foto zag had ik het gevoel van staat dat wel stevig genoeg. Ik zet de motor aan de achterzijde ook altijd hoger vast. Ik heb hiervoor zelfs speciale bouten met een oog voor op de motor gezet.
Groet
Cees
Ik vond in de gauwigheid geen echte deugdelijke (metaal) bevestigings plaats aan de achterzijde (zonder kans op beschading plastic/lak), anders had ik dat gedaan. Ook ingegeven dat Erik van Lent op een youtube filmpje van hem, https://www.youtube.com/watch?v=lP0Hr8ZSZzQ (zie vanaf 6m:35s) de achterkant helemaal niet vastzet (daar ben ik geen voorstander van) en hetgeen ik van iemand gehoord had, dat ANWB alleen het achterwiel omlaag trekt op de wijze zoals ik dat ook gedaan heb. Had ik meer tijd gehad, had ik meer uitgeprobeerd om toch de achterzijde anders vast te zetten.
De spanbanden langs remleidingen en andere kabels en tupperware leiden zag ik niet zitten. Wil ik een volgende keer, als ik me meer tijd gun wel eens proberen, om zodoende de motor in de vering te kunnen trekken. Krachten spel bij lange bochten heb ik niet zo over nagedacht. Wel over de spanbanden, geen bokkiewokkie spul, 4x Eller sjorbanden (3000/1500 kg) en een ACEbike heavy duty setje (750kg), 4x Eller harpsluiting van 3,25 ton (zodat de 35mm banden meer ruimte in het oogje hebben).
Motor deed niets, enige wat ik zag dat de achterband een afdruk had gemaakt op de rijgoot waar hij op stond: achter motorband was alleen omlaag getrokken, dus iets naar links en rechts bewegen kon. Uit de rijgoot schuiven/springen: onmogelijk.