Sinds 12 december staat er op het GS forum het bericht dat MotoPort Veldhoven per 1 januari 2015 geen BMW Motorrad dealer meer is. Jammer dat na de Jong in Alphen a/d. Rijn weer een BMW dealer het loodje heeft moeten leggen. Wie is de volgende?
Wie is de volgende?
Geen BMW dealer maar wel een van de grootste motorzaken .
http://www.motorcentervenlo.nl/
Ik had begrepen dat BMW best wat eisen heeft aan het BMW dealerschap en ik kan mij voorstellen dat niet iedere motordealer daaraan kan voldoen. Zo staan er bij de Jong best wat andere merken nieuw in de toonzaal terwijl je dat bij bv. BMW Den Haag, Houtrust echt niet ziet.
Als ik de link volg en het bericht lees, dan stoppen ze niet alleen met het BMW-dealerschap, maar met het hele bedrijf.
Erg jammer.
Maakt me wel nieuwsgierig wat die " ongrijpbare externe factoren " dan zijn waardoor zo’ n groot bedrijf er dan helaas mee moet stoppen…
Omdat BMW van die exorbitante bedragen vraagt van de motorzaken, om aan hen te leveren.
Bijvoorbeeld bij De Jong in Alphen, daar kunnen ze nu ruim 20% goedkoper de onderdelen en materialen leveren zonder het BMW dealerschap.
Op zich vraagt BMW geen geld voor het dealerschap ansich maar verwachten ze wel dat van ieder type er een motor in de toonzaal staat én beschikbaar is als demo.
Dan heb je al snel een hele vloot staan die je ‘verplicht’ bent om af te nemen met alle kosten van dien.
Als het hele bedrijf ermee stopt is er wel wat meer aan de hand dan dat BMW de dealers in de wurggreep heeft, lijkt me zo!
Natuurlijk erg vervelend voor de klanten maar ook zeer zeker voor het personeel en de families.
BMW stelt hoge eisen aan zijn dealers. BMW moet alleen niet vergeten wie BMW groot gemaakt heeft. BMW dankt zijn succes aan zijn dealers die dag en nacht voor hun klanten klaar staan. Dus arrogantie is niet op zijn plaats. Als BMW exclusief wil zijn moeten ze minder motoren en auto’s maken maar zelfs Ferrari produceert heden ten dage naar vraag en heeft kleine oplages geschrapt omdat het niet vol te houden is. Dus enige bescheidenheid zou ook BMW sieren door de lat niet te hoog bij de dealers te leggen.
De link van vioma verwijst naar Motorcentrum Venlo en niet naar MotoPort Veldhoven die blijft met zijn overige dealerschappen bestaan.
wat ik heb gehoord is dat er bij bmw nieuwe heren aan het bewind zitten en die willen het dealerschap beperken.
Met als gevolg dat er in Nederland 5 motorzaken hun dealerschap kwijt raken.
Niet omdat ze niet genoeg verkopen,zo heeft motoport Veldhoven 10 bmw in bestelling staan,maar kan en mag ze nu niet afleveren.
En voor de kopers is het nu ook maar afwachten of en wanneer ze de motor geleverd kregen.
ad
Is dat niet een beetje 'n broodje aap verhaal?
BMW is er toch alleen maar mee gebaat om die 10 zo snel mogelijk af te leveren want dat brengt €€€€ in het laatje.
Zeker in deze kommer en kwel tijden van bezuinigingen (lees lastenverzwaringen) en recessies.
Nee,nee,geen broodje aap verhaal ik ken er 3 van die een nieuwe motor hebben bestelt bij motoport Veldhoven.
En ze weten nu niet of ze de motor geleverd krijgen,van bmw hebben ze ook nog niets gehoord.
Volgens mij begint bmw een beetje arrogant te worden.
Gr ad
Als dat zo is blijven er nog slechts weinig over.
En ook gestopt…
Zou mij niet verbazen, ook als je naar de nieuwe strategie kijkt van BMW waarmee ze ook Jongere rijders over de streep proberen te halen.
Bij bijv. De Jong zou het Victory packet hierbij ook aan bij gedragen hebben. Ik denk dat het imago van Victory niet overeenkomt met Imago van BMW.
Wat wel een feit is dat BMW een andere weg inslaat, marketing technisch. Kijk maar naar de nieuwe “flag-ship-store” en reclames. Slecht 3 van alle gebruikte motoren in de 5 filmpjes komen boven de 1000cc. (S1000RR, R1200GSA & R90T). De focus begint ook steeds meer op de lagere cc’s te liggen.
Met deze focus moet BMW dan concurrentie aangaan met andere merken. Probeer jij maar een goed uit te leggen als verkoper van verschillende merken waarom die F 800 R veel duurder is dan de Hornet 750… of de Suzuki 750…
Maar dit is mijn mening.
De Jong zou moeten verhuizen als ze dealer bleven en meer voldoen aan de uitstraling van een duurder BMW pand.
Gerjo vond dit te erg omdat het een eigen pand is en al zijn medewerkers in de buurt wonen.
Verhuizen is duur en zeker als je nog een stuk verder moet gaan zitten.
Voor medewerkers is dit ook niet prettig.
Buiten het feit dat BMW je dingen oplegt.
Met pijn in zijn hart heeft hij de knoop door moeten hakken.
Dus dan maar geen dealer meer maar wel BMW specialist want dat zijn ze in hart en nieren.
Die laatste regel spreekt mij het meeste aan.
Helaas is MotoPort Veldhoven is gisteren, dinsdag 3 februari door de rechtbank Oost-Brabant failliet verklaard. Aan een doorstart wordt gewerkt.
Tjonge, wat een einde voor de zaak die ooit door Willy Neutkens in Westerhoven is begonnen, triest…
En vandaag is motorport Veldhoven failliet gegaan,zo bmw geweten hebben dat het slecht ging???