Betreft R1200RT Bj 2008 .
Graag had ik de montage volgorde geweten op welke plaats het schijfje , veerring , en het busje gemonteerd worden om de nieuwe Brembo remschijven vast te bouten op de voorwiel velg.
Er zit n.l. geen specifieke montagehandleiding bijgevoegd.(Brembo ORO 68B407N2 met busjes 5schijfjes veerringen 5 stuks per schijf)
Bij de oude schijven zijn de floaters voorgemonteerd en niet demontabel.
M.v.g. Jeho
Eerst de schijfjes plaatsen (aan niet abs ring kant), dan de schijf erop leggen. Vervolgens de busjes en die moeten dus in de schijfjes 'vallen. Soms ff pielen om het goed te krijgen. Vervolgens de veerring en dan de platte torx montagebout.
Aan de abs kant moet de ringen tussen abs en schijf komen. Dus eerst abs ring en dan de schijfjes
Dit is bij de Wave schijven van Braking die ik heb. Blijkbaar is het bij Brembo anders . Zie https://youtu.be/GEjwxXIoi14
Vind het verschil maar raar. Sorry, wil je niet in verwarring brengen
Toch een montage instructie van Brembo remschijven gevonden.
1velg
2ABSring( indien aanwezig)
3bus
4remschijf
5veerring
6schijf
7bout
Zal proberen of ik een foto van deze instructie kan plaatsen.
In deze volgorde worden de remschijven gemonteerd.
De bouten zijn M8x22. Totale dikte schijf en montageset 9.5 mm.
In staal minimaal 1.5x8= 12mm indraaien . In alluminium waarschijnlijk meer dan 1.5 x de diameter van de bout .Bouten zijn volgens mij iets te kort.
Ik draai hier langere bouten in.
M.v.g. JeHo
Montage brembo remschijf met busjes
Bij mijn nieuwe Brembo schijven zat de montage-instructie gewoon in de verpakking…
Ja , dat is zo maar geen instructie voor een specifiek motormerk c.q model en bouwjaar.
m.v.g. JeHo
Raar dat bij Brembo de volgorde precies andersom is.
Bij TRW is het montage advies zoals ik het gebruik (zie afbeelding)
Toch erg benieuwd waarom het bij Brembo anders is. Iemand enig idee?
Bij mij kwam het advies van Brembo overeen met hoe het origineel zat, heb daar dus geen enkele vraag bij gesteld voor mezelf.
Het belangrijkste is of het veertje aan de binnenkant of aan de buitenkant zit, en na montage goed controleren of de schijf kan bewegen om de busjes heen, hij mag absoluut niet vast zitten!
Na het monteren van nieuwe Brembo remschijven met montage onderdelen, langere bevestigingsbouten voor de remschijven en nieuwe remblokken
van het merk DP gesinterd (gebruik ik sinds heugenis) draaide het wiel te zwaar rond.
De 8 remzuigers geheel uit de remklauwen gedrukt, grondig schoongemaakt en alles, ook de afdichtingen ingevet met ATE rem pasta.
Zuigers konden gemakkelijk met de vingers teruggeduwd worden.
Wiel draaide na montage remklauwen en remblokken beter maar nog te zwaar.
Twee nieuwe revisie sets (afdichtingen en zuigers) gemonteerd met ATE rem pasta en bijgeleverde silicone olie ,waarna wiel nagenoeg vrij ronddraaide.
Na een test ritje bleven de remschijven nagenoeg koud.
M.v.g. JeHo