Mistlampen via Ali

Dat juridische verhaal is best interessant maar off topic. Ik ben benieuwd naar de foto’s na de montage en wat de lange termijn ervaringen zijn van Ali.

Helemaal juist. We dwalen nu juridisch gezien af . . . :wink:

Graag montage/ervaringen over de mistlampen via AliExpress.

Ik volg deze thread ook even, ben benieuwd naar je ervaringen Wiz! Zat al te kijken op ebay naar setjes die voor 50-75 euro vanuit Duitsland worden verzonden, dacht dat met Ali Express er nog invoerheffingen overheen kwamen, is dat niet het geval?

Vrijwel alle voertuigregels en regels voor vervangende of extra (technische) onderdelen zijn Europese regels die hun weg hebben gevonden in de diverse nationale wetgevingen. Dat geldt ook voor de Nederlandse regels.
Verschil is wel dat in sommige landen (goed)keuring is vereist voor het monteren van vervangende of nieuwe afwijkende (niet originele) onderdelen. In Nederland hoeft dat niet.

Heb deze set nu ruim een jaar, ongeveer 10000km onder de oliekoeler zitten. Heb ze in het donker altijd aan. Nog nooit een knipperende tegenligger gehad. Ik heb het setje van de foto hier enkele posts terug. Beetje zoeken. Maar ze werken nu ook als cominghome. Alles op een 1200rt uit 2005. Wel opletten met de schroefdraad van de lampen. Dat is metaal van een zachte legering.

Mistlampen nu ongeveer 4 maanden in gebruik, bevallen nog steeds prima en ze doen het perfect. Ik doe ze eigenlijk alleen aan op bochtige polderweggetjes (zichbaarheid voor tegenliggers) en op de snelweg (wederom zichtbaarheid). In de bebouwde kom doe ik ze uit. Ben slechts één keer geflitst door een tegenligger, maar toen stond ik zelf voor een stoplicht te wachten, waarbij de weg enigszins omhoog liep, dus het kan ook vanwege mijn dimlicht geweest zijn, verder krijg ik eigenlijk nooit negatieve reacties.

Ik ben me bewust van de regelgeving, maar ik denk dat zolang je geen overlast/verblinding veroorzaakt dat het in de meeste gevallen door de vingers wordt gezien door oom agent. Ik heb de lampen ook behoorlijk omlaag gericht en de projectie gecheckt op een muurtje.

Ik wil eigenlijk alleen nog wat extra rode retroreflecterende stickers op mijn koffert, maar het liefst zwarte folie die rood oplicht, volgens mij moet dit bestaan, heb het tot nu toe alleen ergens in het buitenland gevonden via eBay (belachlijk hoge verzendkosten), dus blijf nog even zoeken.

Een waarschuwing/tip mocht je zelf reflecterende stickers willen maken uit van die Chinese rollen: vooral rood is erg gevoelig voor UV straling van de zon waardoor ze al vrij snel roze/wit worden. :bulb:

Ik dacht aan deze:
https://www.boxerpower.nl/safety-reflection/bmw-r1200rt-zijkoffers-buitenkant

In de kleur zwart, rood retroreflecterend. Maar €35 voor een paar stickers is best prijzig…en ik ga ze toch verknippen zodat ze op mijn overheidskoffers passen.

Je kunt ook dichter bij huis blijven. In ons forumwinkeltje https://www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=49&t=14897 zijn ze te bestellen. Je moet even informeren of ze ook passen op jouw ex RT-P uit 2011 met politie koffers.

Verder graag on topic blijven. Ik begrijp dat zowel de mistlampen als de stickers te maken hebben met de zichtbaarheid in het verkeer, maar mocht je via het forum meer info willen over de retroreflecterende stickers, dan even een nieuw topic openen. Dit komt de doorzoekbaarheid op het forum ten goede. _004

-groet-

Eilert
Moderator

Heb ondertussen ook ledstralers voor op m’n 1200 RT LC besteld… zal nog wel even duren voor ze hier zijn…
De Wunderlich valbeugels zijn wel gemonteerd, maar zit eigenlijk te wachten op iemand die een keer een duidelijke beschrijving post hoe je die dingen monteert / schakelt /aansluit op de RT…

Ik heb ze zelf aangesloten op de accessoire stekker, aftakking gemaakt van de stekker van mijn navigatiesysteem. Anderen sluiten ze aan op de draadjes van het stads- of dimlicht, net wat je zelf makkelijker vindt.

Eventueel kan je ze ook direct op de accu aansluiten, met als nadeel dat als je ze vergeet uit te doen, of een grapjas schakelt ze in als je ergens geparkeerd staat, je accu leeg getrokken wordt.

Het kabeltje waar de zekering in zit (was bij mij zwart, maar hoort natuurlijk een rood draadje te zijn) moet op de plus, de andere op de min. Voor de rest waren het alleen stekker verbindingen, kan niet mis gaan.